Highlights

  • ruime prijspakker

  • breed motoraanbod

  • in januari bij de dealer

Zeg je retro en Fiat in een zin, dan denk je waarschijnlijk direct aan de 500. Niet geheel onterecht, maar die koop je vooral omdat ‘ie zo leuk is. En dat terwijl Fiat juist ook een heel rationeel merk is. Met modellen als de Tempra, Uno en Tipo kregen veel mensen heel veel waar voor hun geld. Die laatste is nu terug van weggeweest, waarmee ook het aloude concept herleeft: een praktische auto met een gunstige prijs-kwaliteit verhouding. Ik ontdek of de nieuwe Tipo oude tijden doet herleven.  

De Tipo in deze test staat niet op zichzelf, maar maakt deel uit van een heuse Tipo-familie die verder bestaat uit een sedan en stationwagon. De Tipo is het voordelige alternatief voor bekende modellen als de Volkswagen Golf en Opel Astra.

Bekijken

De Fiat Tipo weet z’n nuchtere inborst prima te verhullen. Zonder ook maar ergens uit de band te springen is het ontwerp keurig, al zou je niet meteen zeggen dat ‘ie uit Italië komt. Het ontwerp heeft zelfs iets ‘Duits’ over zich en dat werkt doorgaans prima voor de pragmatische koper. Spreken we over het meest kenmerkende deel van de Tipo, dan gaat dat zonder meer over z’n uit verchroomde facetten opgebouwde grille.

Het scherm staat nu bovenop het dashboard.

Binnenin valt op dat het dashboard er heel anders uitziet dan dat van de Tipo sedan. Het navigatiescherm staat hier bovenop het dashboard en de gebruikte materialen zijn fraaier. De deurpanelen zijn grotendeels opgebouwd uit harde materialen maar de onderdelen die je aanraakt zijn zacht – en daar gaat het tenslotte om. De Italiaanse ontwerpershand is hier wel te herkennen. Deze tekende een overwegend zakelijk geheel, waar je jaren tegenaan kunt kijken zonder dat het gaat vervelen.

Zitten

Voorin zit je ten opzichte van het dashboard relatief hoog. Het stuurwiel is uitgebreid verstelbaar waardoor je een fijne zitpositie kunt instellen. De stoelen ondersteunen goed en bieden een prima compromis tussen stevigheid en comfort. Bestuurders met een dynamische rijstijl hebben in snel genomen bochten voldoende zijdelingse steun.

Achterin is het ruimte-aanbod uitstekend. Er is hoofd- en beenruimte in overvloed en dankzij de hooggeplaatste voorstoelen kunnen passagiers achterin hun voeten daaronder goed kwijt. De bagageruimte is met 440 liter bovengemiddeld groot voor deze klasse en het enige dat erop aan te merken valt is de tildrempel.

Bedienen

De Fiat Tipo kent op bedieningsvlak geen verrassingen. Alle basiselementen zitten waar je ze verwacht en werken goed, waardoor je niet aan de auto hoeft te wennen. Het centrale navigatiescherm toont  TomTom-software, al jaren een van de beste. Wel zou het scherm zo nu en dan iets beter op je vinger mogen reageren. Op het stuur van deze voorserie-auto zit ook een knop voor de adaptieve cruise control. Deze optie komt in het eerste kwartaal van 2017 beschikbaar.

Het ontwerp van de Fiat Tipo is keurig.

Ondanks inmenging van de blauwe envelop is de Tipo nog steeds voordeliger dan veel van zijn concurrenten.

Rijden

Fiat heeft de Tipo duidelijk afgestemd op een brede doelgroep. Dat betekent dat de auto voornamelijk gericht is op een zo groot mogelijk rijcomfort, waar de zachte vering en soepele demping goed bij passen. Na verkeersdrempels deint de koets zelfs licht, als ware het een veel grotere auto. Dat zien we in deze klasse eigenlijk nooit meer!

De besturing past prima bij deze afstemming. Op lage snelheid is deze al licht, voor de liefhebber is hij nog lichter te maken met Fiats inmiddels bekende City-stand (bedoeld voor makkelijk inparkeren). Op hogere snelheid komt er iets meer weerstand in de besturing en voel je in bochten duidelijk genoeg waar je mee bezig bent. De koets helt daarbij iets meer over dan gemiddeld, al moet je ’t wel echt bont maken om daarvan hinder te ondervinden.

De testauto is voorzien van de sterkst leverbare motor, de 1,4-liter turbobenzinemotor met 120 pk. Die doet z'n werk naar behoren, ook al biedt het blok niet de turbo-sensatie die je wellicht verwacht. Nee, de T-Jet bouwt z'n kracht mooi gelijkmatig op en vindt het helemaal niet erg om zo nu en dan verder in toeren doorgetrokken te worden. Voor een inhaalactie moet je de opvallend strakke, sportief schakelende versnellingsbak af en toe terugschakelen voor maximale trekkracht. In de zesde versnelling draait de Tipo op snelwegtempo een aangenaam stille 3.000 tpm. Ook windgeruis blijft prima buiten, wat maakt dat je de banden het duidelijkst hoort.  

Betalen

De Fiat Tipo is eigenlijk bedoeld als prijspakker, die in het buitenland nog flink voordeliger is dan bij ons. Het Nederlandse belastingklimaat gooit hier weer eens roet in het eten. Maar niet getreurd, ondanks inmenging van de blauwe envelop is de Tipo nog steeds voordeliger dan veel van zijn concurrenten. De vanafprijs van instapper Pop is met 19.995 euro (inclusief kosten rijklaar maken) keurig. Voor dat bedrag heb je de 1.4 motor met 95 pk. Misschien nog wel interessanter is de meest luxe uitvoering Business Lusso. Deze heeft niet alleen standaard de sterkere 1.4 T-Jet onder de kap, maar is ook voorzien van onder meer climate control, lichtmetalen wielen en zelfs lederen bekleding. De prijs bedraagt dan 24.795 euro.

Een handgeschakelde versnellingsbak is standaard, een automaat optioneel.

Automaatrijders die op benzine willen rijden opteren automatisch voor deze luxe uitvoering, in combinatie met een 1,6-liter motor met 110 pk. Daarvoor moeten zij 26.795 euro achterlaten bij de dealer. Dieselaars zijn voordeliger uit, want voor 24.995 euro bestellen zij de 120 pk sterke PopStar met dubbele koppeling-automaat. De instapdiesel met 95 pk kost overigens 21.495 euro. Een luxere uitvoering met een krachtigere motor kiezen is in het geval van de Tipo dus relatief aantrekkelijk en voordelig.

Samenvatting en conclusie

Met de Tipo heeft Fiat een behoorlijk betaalbare, ruime middenklasser aan zijn gamma toegevoegd. De focus ligt duidelijk op comfort, al verrast ‘ie met z’n strak schakelende versnellingsbak. Gek genoeg kun je beter voor de luxere uitvoeringen gaan om maximaal te profiteren – juist die uitvoeringen zijn relatief voordelig.

Dat de Tipo in Nederland wellicht minder voordelig is dan Fiat graag had gewild is jammer, maar dat gegeven maakt 'm eigenlijk nauwelijks minder interessant. Hij is immers nog steeds voordeliger dan de concurrenten en is onderscheidend genoeg. De vraag of Fiat met de nieuwe Tipo oude tijden doet herleven, kan dan ook volmondig met ‘ja’ worden beantwoord. Een prima auto voor een prima prijs – precies wat het moet zijn.

De bovenaan deze test genoemde prijs is indicatief, voor deze test is gebruik gemaakt van een Fiat Tipo met een afwijkende uitrusting. 

Het crashtestresultaat van drie sterren is voor het model Tipo in het algemeen. Als de auto voorzien is van een veiligheidspakket dan geldt er een score van vier sterren.