De nieuwe Citroën C3 is duidelijk familie van de C4 Cactus. Citroën C3 De Citroën C3 ziet er karakteristiek uit. De 17 inch lichtmetalen wielen kosten maar 300 euro extra. Het dak is in zwart of rood verkrijgbaar. De Citroën C3 heeft een opvallend front. Achterkant van de nieuwe Citroën C3 Led-dagrijverlichting is standaard op de Feel- en Shine-uitvoeringen Airbumps op de nieuwe Citroën C3 De Citroën C3 is leverbaar met Airbumps, maar je kunt ze ook weglaten. De nieuwe Citroën C3 De Citroën C3 is duidelijk familie van de C4 Cactus. Leuk detail: het Citroën-opschrift in het achterlicht. Je kunt de Citroën C3 uitgebreid personaliseren. Het Citroën-logo is uitgevoerd in zwart en chroom. Het interieur van de nieuwe Citroën C3 Het oranje kunstleder hoort bij het Hype Colorado-interieurpakket. Het tweekleurige stuurwiel hoort bij het Hype Colorado-interieurpakket. De nieuwe Citroën C3 heeft een frivool dashboard. De Citroën C3 heeft een boordcomputer tussen de tellers. In de Citroën C3 Shine zijn de ventilatieroosters met chroom omrand. Het touchscreen is 7 inch groot Hype Colorado-bekleding in de Citroën C3 Shine De Citroën C3 heeft opvallende deurgrepen. Hype Colorado-bekleding in de Citroën C3 Shine Hype Colorado-bekleding in de Citroën C3 Shine De Citroën C3 biedt achterin ruimte aan drie passagiers De achterbank van de Citroën C3 kun je in twee delen omklappen De Citroën C3 heeft een kofferbak met 300 liter inhoud Het 7 inch aanraakscherm in de nieuwe Citroën C3 Interieur nieuwe Citroën C3

Highlights

  • altijd vijf deuren

  • airbumps naar keuze

  • vanaf 14.980 euro

De nieuwe Citroën C3 heeft duidelijke trekken van grote broer C4 Cactus. Hiermee straalt de compacte nieuwkomer precies uit waarmee Citroën zich wil onderscheiden van de massa. Helemaal naar de huidige trend is het nieuwe model C3 uitgebreid te personaliseren. Kortom: de nieuwe Citroën C3 staat op scherp. Ik test voor jou hoe hij rijdt.

De Citroën C3 ziet er hipper uit dan ooit en spreekt daardoor potentieel een veel grotere groep kopers aan. Met zijn serieuze en iets hogere voorkomen was de vorige C3 met name populair bij de wat oudere kopers. De nieuwe Citroën C3 is een stuk dynamischer getekend en daarmee ook meer gericht op een jongere doelgroep.

Bekijken

De Citroën C3 is leverbaar met Airbumps, maar je kunt ze ook weglaten.

Ja, hij heeft Airbumps! Dit opvallende aspect van de C4 Cactus is overgenomen op de C3, al is de uitvoering iets gematigder. De grote kunststof beschermranden zijn niet meer pontificaal midden op de deuren geplaatst en ogen meer als uit de kluiten gewassen stootstrips. Of ze net zo effectief zijn tegen beschadigingen als op de C4 Cactus valt nog te bezien, want veel autodeuren steken alsnog dreigend boven de Airbump uit. Geen fan van Airbumps? Geen probleem, je kan ze gewoon weglaten.

Vanbinnen heeft Citroën ook uitgepakt, zeker in deze mooie Shine-uitvoering. Het dashboard bestaat in de basis uit harde kunststoffen, het zijn de details die het echt naar een hoger niveau tillen. De interieurstijl Hype Colorado (550 euro meerprijs, alleen op de Shine) is een echte aanrader en voorziet in een mooie, oranje baan van kunstleder op het dashboard. Dit materiaal keert terug in de stoelbekleding en op de buitenste rand van het stuurwiel. Ik durf wel te stellen dat je van dit uitzicht iedere dag plezier hebt.

Zitten

De voorste stoelen zien er niet alleen aangenaam uit, dat is ook precies hoe ze zitten. Ze zijn lekker breed en zijn zacht opgevuld. Echt Frans comfortabel, terwijl ze ook op langere ritten goede ondersteuning bieden. Het stuurwiel is uitgebreid verstelbaar en voor wie graag iets hoger zit kan de bestuurdersstoel een behoorlijk eind omhoog.  

Achterin zit je eveneens goed op de zachte achterbank, waar je van ruim voldoende hoofd-, been- en voetenruimte profiteert. De middelste zitplaats biedt wat minder bewegingsvrijheid door de hoge middentunnel. Met 300 liter is de bagageruimte van de C3 fractioneel groter dan bij de meeste concurrenten en precies zo ruim als voorheen. Voor meer ruimte kun je de achterbank in twee delen omklappen.

Bedienen

Het 7 inch aanraakscherm in de nieuwe Citroën C3

Het infotainmentsysteem kennen we uit onder meer de Citroën C4 Cactus. Dit ontsluit het grootste deel van de interieurfuncties, waaronder de automatische klimaatregeling. Het scherm reageert snel en goed op je vingers, maar is niet zo intuïtief als een normale draaiknop. Het goed klinkende audiosysteem heeft gelukkig wel een ‘analoge’ volumeregelaar. Tot slot een compliment voor de spraakbesturing, die mijn ingesproken navigatiecommando’s telkens snel en feilloos omzet in de gewenste route.Voor de nieuwe Citroën C3 hebben de Fransen geput uit het arsenaal bestaande knoppen en systemen, waardoor je niet hoeft te wennen. Enkel de elektrische spiegelverstelling zit op een wat minder praktische plaats achter het stuur verstopt.

Rijden

Citroën en comfort zijn praktisch altijd synoniemen geweest, de nieuwe C3 bewijst dat dit ook nu nog geldt. In deze klasse kom je niet vaak meer zulke soepele veren en dempers tegen. De Citroën C3 betitelen als vliegend tapijt gaat echt te ver, maar hij voelt qua rijgedrag en veercomfort wel als een grotere auto. Opvallender nog is dat dit comfort geen keerzijde kent, want bij het insturen van een bocht draait de auto gretig in terwijl de koets mooi stabiel blijft. De C3 verenigt comfort en dynamiek op een mooie manier.  

Citroën en comfort zijn praktisch altijd synoniemen geweest, de nieuwe C3 bewijst dat dit ook nu nog geldt.

Het karakter van de 1.2 PureTech met 110 pk laat zich het best omschrijven als karakteristiek. Dat komt vooral door het koppel van 205 Nm, dat in één keer vrij lijkt te komen rond 2.000 tpm. Beneden dat toerental heb je te maken met een aardig turbogat, daarboven krijg je juist een lekkere duw in je rug waardoor de C3 een typische turbo-snelheidsbeleving geeft. Om die beleving weer te kunnen stoppen is de C3 voorzien van een stel gretige remmen waarbij je goed blijft voelen hoe hard je nog kan bijremmen.

De testauto is voorzien van de krachtigste benzinemotor, de 1,2 liter PureTech-motor met 110 pk. Dat het een driecilinder is hoor je duidelijk tijdens accelereren, op constante snelheid is het motorgeluid - net als andere rijgeluiden - goed gedempt. Door de lange versnellingen draait de motor bij 120 km/u net geen 3.000 tpm, gunstig voor zowel het geluidsniveau als voor het brandstofverbruik. De keerzijde van zulke lange versnellingen is dat ’50 in zijn 4’ rijden een licht brommende motor tot gevolg heeft. Schakelen is trouwens niet het sterkste punt van de C3, want de pook beweegt wat stroef door de vijf verzetten.

Het brandstofverbruik van de Citroën C3 is met 1 op 15,2 netjes, maar niet meer dan dat. Wel moet worden meegenomen dat de lage buitentemperaturen tijdens de test het verbruik negatief beïnvloedden. 

De 17 inch lichtmetalen wielen kosten maar 300 euro extra.

Betalen

De nieuwe Citroën C3 is er vanaf 14.980 euro, waarmee hij een van de voordeligste auto’s in zijn klasse is. Zeker omdat vijf deuren standaard zijn. Je kunt kiezen uit vijf motoren: drie benzinemotoren en twee diesels. Dieselen kan vanaf 18.800 euro en een 110 pk sterke benzine-uitvoering met automatische zesversnellingsbak is er vanaf 20.330 euro.

De testauto kost dankzij opties als het Hype Colorado-interieur, het Citroën Connect-systeem met touchscreen en het Pack Driver met dodehoekdetectie en sleutelloos starten 22.584 euro. Daarmee blijft de prijs keurig binnen de perken, gezien het gebodene. Citroën biedt de C3 ook aan als private lease-auto, vanaf 255 euro per maand op basis van 4 jaar looptijd en 10.000 km per jaar.

Samenvatting en conclusie

Je kunt de Citroën C3 uitgebreid personaliseren.

De nieuwe Citroën C3 is niet alleen speelser dan voorheen, hij spreekt ook een grotere groep mensen aan. Met zijn van de C4 Cactus geleende designtrekjes is het een speels vormgegeven auto, al kun je de hippe Airbumps ook gewoon weglaten. Het ruimte-aanbod in de C3 is keurig en het rijcomfort staat op hoog niveau: echt Frans-comfortabel.

De Citroën C3 heeft dus de juiste ingrediënten voor succes aan boord: goede looks, fijne rij-eigenschappen en een keurige prijs. Dankzij de C4 Cactus-trekjes staat de nieuwe C3 op scherp, nu maar hopen dat veel klanten hem creatief zullen aankleden.