Highlights
-
volledig nieuw model
-
lichter en krachtiger
-
ook Sportback en Cabrio
Op de rug van onze testauto rust een zware last. Het opvolgen van een auto die zelfs zijn befaamde Italiaanse designer tot zijn allermooiste werk betitelt is nu eenmaal een behoorlijke opgave, en je koopt een coupé toch vooral voor zijn looks. Maar er is meer, want de testauto is 40 pk sterker en 50 kg lichter dan zijn voorganger. Duidelijk naar de sportschool geweest, dus. Welke uitwerking dat heeft op zijn prestaties lees je in deze test.
De Audi A5 heeft het in zijn oervorm bijna 10 jaar volgehouden, met een bescheiden facelift tussendoor. Voor een moderne auto is dat behoorlijk lang en dat geeft aan hoe houdbaar de coupé ontworpen is. Desondanks is het enige juiste antwoord op concurrenten Mercedes-Benz C Klasse Coupé en BMW 4 Serie dit volledig nieuwe model.
Bekijken
Hoewel de Audi A5 volledig opnieuw ontworpen is, blijven de basislijnen van ontwerper Walter De’Silva duidelijk behouden. Ze zijn vooral iets dikker aangezet en de neus werd lager en breder. Opvallende toevoegingen zijn de chromen ornamenten op de voorschermen en deuren, die de illusie van een luchtrooster wekken.
Vanbinnen is er sprake van een ware revolutie, dankzij Audi’s steeds verder gaande focus op details. Het is een gewaagde uitspraak, maar ik durf het nieuwe dashboard nagenoeg perfect te noemen. Het oogt breed en sportief, het materiaalgebruik is subliem en dankzij voldoende knoppen en lijnen wordt het geen klinisch geheel.
Zitten
Het interieur is niet alleen mooi, je zit er ook goed in. De stoel kan lekker laag voor wie een sportieve rijhouding wenst en de wangen aan de zijkant sluiten nauw op je lichaam aan. Door het S Line-pakket heeft de testauto geen volledig lederen bekleding, maar zijn de stoelen deels met stof bekleed. Deze ruwe bekleding houdt je ook bij sportiever rijgedrag goed op je plek.
Vanbinnen is er sprake van een ware revolutie met een steeds verder gaande focus op details
De hoofdruimte achterin wordt weliswaar beperkt door de aflopende daklijn, maar de A5 is best een praktische coupé. De zitplaatsen zijn prima bruikbaar voor niet te lange mensen. Prima bruikbaar is ook de 465 liter ruime kofferbak.
Bedienen
Het begint vast saai te worden, maar ook op de bediening van de Audi A5 is bijzonder weinig aan te merken. Van de vertrouwde Multimedia Interface (MMI) tot de bediening van het digitale instrumentarium, je bedient het allemaal alsof je het systeem al jaren gebruikt. De centrale draaiknop fungeert eveneens als touchpad waarmee je navigatiebestemmingen kunt schrijven, wat erg goed werkt. Nog sneller werkt de spraakbesturing, die mijn gesproken aanwijzingen keer op keer foutloos omzet in tekst.
De Virtual Cockpit is een volledig digitaal instrumentarium, waarop je een (iets te) overweldigende hoeveelheid informatie kunt projecteren. De mooiste weergave is de navigatiekaart, waardoor je het centrale scherm eigenlijk niet meer nodig hebt. Dat scherm is echter niet, zoals bij veel andere Audi’s, in te klappen en daardoor is de Virtual Cockpit in de praktijk vooral een leuke gimmick.
Rijden
De Audi A5 Coupé is iets afgeslankt, en ik zou zweren dat je het voelt. Dat lichtere gevoel komt vooral door de optionele, bijzonder precies reagerende en licht sturende Dynamic Steering waardoor de auto gewillig van koers verandert. In langere bochten ontdek je de keerzijde bij subtiele stuurcorrecties, die iets minder soepel verlopen dan je wilt. Een heel verbonden gevoel met de techniek geeft de stuurinrichting niet, wel voelt alles wat je doet volledig gecontroleerd – en dat is in dit type auto voldoende.
Door de Quattro-vierwielaandrijving van de testauto springen de achterwielen bij wanneer je vlot door bochten stuurt, wat je een hoop extra tractie oplevert. Het zorgt ervoor dat je de ingezette koers kunt vasthouden en razendsnel de bocht uit kunt accelereren. Over de voorwielen wegglijden doet de auto pas als je het gaat forceren, in de praktijk kom je niet snel bij die grens.
Dat geboender en sportieve stuurwerk is allemaal aardig, het grootste deel van de A5-rijders zal deze Audi rustig over de snelweg sturen. Daar bewijst de coupé zich als een hele fijne metgezel. Je reist in stilte en de koets veert soepel over het glooiende asfalt. Bij het afrijden van verkeersdrempels merk je de vrij stevig gedempte achteras, maar daarvoor rijd je ook een wat sportiever model. Ook prettig is het gemiddelde testverbruik van 1 op 11,5. Zeker gezien het prestatiepotentieel van de auto is dat erg netjes.
De viercilinder 2,0 liter TFSI-motor maakt deel uit van een zeer verfijnde aandrijflijn. De motor is altijd gekoppeld aan een zeventraps S-Tronic versnellingsbak met dubbele koppeling, die vrijwel altijd vloeiend van versnelling wisselt. Enige smetje is de vertraging die de bak kent bij het wegrijden, alsof hij even moet nadenken. Het motorgeluid wordt versterkt via de speakers en het volume daarvan is afhankelijk van de gekozen rijmodus. Ontzettend nep natuurlijk, maar het mist zijn uitwerking niet.
De Audi A5 Coupé is iets afgeslankt, en ik zou zweren dat je het voelt
Wanneer je het gas vol intrapt zet de motor zulke grote stappen dat je je bijna in een Porsche waant, de acceleratie van 0 naar 100 in 5,8 seconden onderschrijft dat. Doordat de versnellingsbak hier helemaal in zijn element is voel je de auto niet schakelen en lijkt de acceleratie minder indrukwekkend dan hij daadwerkelijk is. Hij is zó snel dat je waarschijnlijk niet naar een krachtiger uitvoering zult verlangen, toch is er ook een Audi S5 met nog eens 102 pk extra…
Betalen
De Audi A5 Coupé op de foto’s is met bijna 81.000 euro een prijzig genoegen, zo gek hoef je het zelf niet te maken. De A5 is leverbaar vanaf 45.995 euro, in dat geval levert de 2.0 TFSI 190 pk aan de voorwielen. Xenonverlichting, cruise control en MMI Radio Plus zijn op elke A5 standaard.
De geteste 2.0 TFSI met 252 pk is er vanaf 55.210 euro en daarboven komt, met een behoorlijk prijsverschil van ruim 25.000 euro, de S5. De A5 Cabriolet is inmiddels ook te bestellen vanaf 61.665 euro en de vierdeurs coupé A5 Sportback is er vanaf 53.561 euro. Wat leaseprijzen betreft is de instapprijs van de Audi iets hoger dan die van de concurrentie, maar daar staat meer motorvermogen tegenover.
Samenvatting en conclusie
De nieuwe Audi A5 is afgevallen, heeft meer spierballen en levert betere prestaties. Ook vanbinnen is de auto weer helemaal bij de tijd. Uiterlijk is het geen sportschooltype, maar een slimme sporter die zijn prestaties bereikt door berekenend te zijn.
De Audi A5 kan er dus weer tegenaan. Dankzij een combinatie van slimme technieken – een krachtige motor, razendsnelle automaat en naar keuze vierwielaandrijving – loopt hij praktisch altijd voorop.