Highlights

  • kleinste Audi-SUV

  • eerste in segment

  • eindeloze optielijst

De Q2 is de vrolijkste Audi in tijden. Kijk alleen al naar de kleur van de testauto, Arablauw. Dit is niet zomaar een kleur, maar een statement. Audi durft weer! Maar vergis je niet, achter dat felblauwe jasje gaat een serieuze auto schuil.

We kennen Duitsers als serieuze, beleefde en misschien ook wel een beetje saaie mensen. Maar één keer per jaar, op het Oktoberfest, gaan ze helemaal los. Met verkleedpartijen en grote pullen bier schudden de feestende Duitsers alle schroom van zich af. De Q2 is het feestje in de Audi-showroom, de vrolijke noot tussen alle zakelijke en sportieve modellen. 

Bekijken

Los van de kleur is de Q2 best een opvallende auto. Rechte lijnen overheersen nog altijd, maar ze zijn creatief gebruikt. Kijk maar eens naar de vouwen die in het achterportier zitten, dat soort frivoliteit zal je niet snel op een A4 aantreffen. De C-stijl kan in een afwijkende kleur worden uitgevoerd, in het geval van de testauto is die titaniumgrijs. Als je de Q2 in basisuitvoering en neutrale grijs bestelt, dan zie je ‘gewoon’  een kleine broer van de Q3. Maar daarmee doe je jezelf en de auto te kort, dus hierbij een oproep aan iedereen die de Q2 wil bestellen: kruis een opvallend kleurtje aan.

De ronde ventilatieroosters zijn een speels accent.

Het dashboard is in grote lijnen gelijk aan dat van de A3, dus zeer goed gebouwd, zeer strak afgewerkt en door de ronde ventilatieroosters met een speels tintje. Dit is het meest verfijnde interieur dat je kunt krijgen in het segment van de compacte SUV’s. Wel is het opvallend dat deze met 20.000 euro (!) aan extra’s opgetuigde Q2 nog steeds lege knoppen op het dashboard heeft.

Zitten

De Q2 mag dan een compacte SUV zijn, ‘compact’ is niet het woord dat in je opkomt als je in de auto plaatsneemt. Je zit wat hoger dan in een hatchback, op een prettige manier. De stoelen zijn vrij hard, maar ze bieden ondersteuning op de goede plaatsen. Achterin is de hoofd- en knieruimte voor de meeste mensen voldoende. De bagageruimte is met ruim 400 liter groot genoeg voor een auto in dit segment. Als je de achterbank omlaag klapt dan staat er 1.050 liter laadruimte tot je beschikking, waarvan de vloer een beetje omhoog loopt.

Bedienen

In alle Audi’s is de bediening verfijnd en doordacht, dat is in de Q2 niet anders. Het multimediasysteem heeft een mooi beeldscherm met een prettige lay-out. Een home-scherm met de verzameling van de belangrijkste informatie ontbreekt, waardoor er vaak nutteloze gegevens op een halfleeg scherm worden getoond. Zo opgeruimd als het scherm in het midden soms is, zo vol is de ‘virtual cockpit’ (optie) die de reguliere tellers vervangt. Er staat zóveel informatie op dat je altijd weer even moet zoeken om te weten hoe laat het is of wat de buitentemperatuur is. Maar het moet gezegd, het scherm is prachtig en je kunt de tellers verkleinen om in het midden de navigatiekaart te tonen. Dat ziet er futuristisch uit en is ook gewoon handig.  

De test-Q2 zit vol met handige snufjes, zoals een draadloos oplaadstation voor je telefoon. Deze zit ‘veilig’ opgeborgen achter een klep, zodat je niet afgeleid kan worden door je smartphone. De cruise control houdt automatisch afstand en werkt goed, maar het adaptieve gedeelte kan niet worden uitgeschakeld. Bediening met knoppen op het stuur was trouwens ook prettiger geweest dan met een hendeltje vol knoppen achter het stuur.

De Audi Q2 heeft nog altijd rechte lijnen, maar ze zijn creatief toegepast.

Rijden

De test-Q2 is uitgerust met de krachtigste benzinemotor die Audi op dit moment levert in de SUV, de 150 pk sterke 1.4 TFSI met cilinderuitschakeling. Dat wil zeggen: bij lage belasting worden er twee cilinders op pauze gezet om brandstof te besparen. Dit proces voel je door een klein schokje, dat soms wat onrust brengt in de aandrijflijn. Een smetje op een verder heerlijk presterende motor, die al vanaf 1.700 tpm zeer krachtig aanvoelt. Je hebt eigenlijk altijd genoeg power voorhanden, de opbouw van het vermogen verloopt soepel en de samenwerking met de zeventraps automaat is op soms onverwachte schokjes na altijd vlekkeloos. Wel heeft de techniek moeite om de krachten goed op de voorwielen over te brengen. Als je op een licht vochtig wegdek iets teveel gas geeft, dan beginnen de wielen te stuiteren. Het testverbruik van 7,8 l/100 km (1 op 12,8) bewijst niet direct het nut van de uitschakelbare cilinders.

Met het S Line-pakket rijdt de Q2 sportiever.

Over de besturing kan ik kort zijn: prettig, niet té licht en consistent in de overbrenging van de stuurbewegingen. Eigenlijk zoals je het wilt hebben. Niet te precies en niet te vaag, voor een compacte SUV gewoon goed. De 18 inch wielen helpen natuurlijk mee, want die zorgen voor grip in bochten. De koets helt daarbij nauwelijks over, ook als je wat sneller door de bocht gaat. Het S Line-onderstel geeft de staat van het wegdek vrij duidelijk door aan de inzittenden, maar is alleen bij het nemen van drempels echt hard. Als je liever meer comfort wil dan moet je voor het normale onderstel kiezen.  

Betalen

Met z’n afmetingen valt de Q2 in de klasse van de Jeep Renegade en de Opel Mokka X, maar de prijzen liggen op het niveau van een segment hoger. Daarmee is de Q2 eigenlijk een unieke auto, de iets grotere Mini Countryman komt qua concept nog het meest in de buurt. De vanafprijs van de Q2 bedraagt 30.615 euro, je krijgt dan de 116 pk sterke 1.0 TFSI-motor. De meerprijs voor de geteste 1.4-motor bedraagt zo’n 2.000 euro. Met automaat en de talloze extra’s van de testauto stijgt de prijs naar 53.411 euro.

Samenvatting en conclusie

Een feestje dus, zo’n Audi Q2? Ja, dit is de fijnst rijdende en best afgewerkte SUV in het compacte segment. De prijs maakt duidelijk waarom die Q2 zo goed is. Het vrolijke uiterlijk is een plus, maar zo bont als sommige andere merken maakt Audi het niet. Het blijft een Audi, frivoliteit gaat nooit ten koste van degelijkheid of bruikbaarheid. De Q2 is een feestje waar je in stropdas heen gaat en waarbij je het niet te laat maakt.