Highlights
-
subtiel gefacelift
-
altijd een hybride
-
223 pk systeemvermogen
Moest je bij deze titel even met je ogen knipperen? Terecht, want de Lexus IS 300h is zeker geen diesel. Het is een benzine-hybride, die een diesel-achtig laag brandstofverbruik kan neerzetten door een samenspel van benzine- en elektromotor. Hoewel de Lexus IS na 3 jaar allesbehalve verouderd oogt, is hij recent subtiel gefacelift. Reden genoeg voor een hernieuwde kennismaking en een uitgebreide test.
De Lexus IS neemt het op tegen onder meer de BMW 3 Serie en Mercedes-Benz C-Klasse, sterke concurrenten met een uitgebreid motoren-aanbod. De Lexus is er alleen met de geteste hybride aandrijflijn en lijkt daarmee gericht op een kleine doelgroep. In de praktijk wil Lexus met het hoge vermogen (223 pk) en lage verbruik zowel diesel- als benzinerijders aanspreken.
Bekijken

De looks van een sportsedan, het comfort van een klasse hoger.
Het leukste aan de Lexus IS: iedereen heeft een mening over het ontwerp. Autoliefhebbers in mijn omgeving kijken wat meewarig naar de ruige zandlopergrille, terwijl mensen op straat juist vol bewondering op het uitgesproken design reageren. Logisch ook, want zeker in deze F Sport-uitmonstering ziet de IS 300h eruit als een sportsedan met minstens 400 pk. De facelift bracht hem iets stoerdere koplampen en rechtopstaande, grotere openingen in de voorbumper.
Vanbinnen heeft Lexus subtiele wijzigingen doorgevoerd, waaronder nieuwe soorten dashboard-inleg zoals het fraaie ‘Naguri’-aluminium met bijzonder reliëf. Het interieur ziet er op eigen wijze modern en hoogwaardig uit.
Zitten
De sportstoelen in de testauto zitten fenomenaal. Ze omklemmen je lichaam en geven veel zijdelingse steun. Ook zijn de zetels en het stuurwiel uitgebreid verstelbaar. Je moet wel heel bijzonder geproportioneerd zijn om niet lekker in deze Lexus te zitten.
Ook achterin is de zit opvallend goed. Hoofd- en beenruimte zijn goed voor mekaar, de in basis wat krappe voetenruimte is groter te maken door de voorstoelen iets hoger te zetten. Met 450 liter is de kofferruimte iets kleiner dan gemiddeld in z’n klasse, bij de meeste uitvoeringen is de achterbank neerklapbaar voor extra ruimte.
Bedienen

Het interieur ziet er op eigen wijze modern en hoogwaardig uit.
De bediening van de Lexus is op de juiste manier onderscheidend. De knoppen van de basisfuncties springen direct in het oog en linksonder op het dashboard zijn de minder vaak gebruikte toetsen gegroepeerd. De rolknop met bijschrift ‘ASC’ valt hier het meeste op: hiermee kun je het volume van een kunstmatig motorgeluid regelen.
De typische ‘Lexus-muis’ hoort bij het Premium-navigatiesysteem en werkt uitstekend. De joystick wordt bij elke knop op het beeldscherm kortstondig tegengehouden, waardoor het selecteren van de juiste optie gemakkelijk gaat. Dankzij het hooggeplaatste scherm kun je altijd naar de weg blijven kijken. Dat de interface iets minder mooi is vormgegeven dan bij de concurrenten neem je dan ook snel voor lief.
Rijden
De Lexus IS 300h ziet er misschien uit als een moeilijk tembare sportsedan, in werkelijkheid is het juist een ontzettend kalme reisgenoot.
De Lexus IS 300h ziet er misschien uit als een moeilijk tembare sportsedan, in werkelijkheid is het juist een ontzettend kalme reisgenoot. De hybride aandrijflijn met continu variabele versnelling heeft een souplesse die je eigenlijk alleen bij elektrische auto’s vindt. Het samenspel tussen de 181 pk sterke viercilinder benzinemotor en de 143 elektrische paardenkrachten verloopt altijd even vloeiend, en hooguit hóór je de benzinemotor bijspringen. Gecombineerd leveren de motoren 223 pk, al is de IS 300h ondanks deze waarde geen echte sprinter. Van 0 naar 100 km/u ga je in 8,4 seconden en bij 200 km/u grijpt de snelheidsbegrenzer in. Het vermogen komt vooral tot zijn recht bij de vlot verlopende tussensprints.
Kabbel je met de verkeersstroom mee, dan draait de benzinemotor zo weinig toeren dat je hem eigenlijk niet hoort. Pas als je invoegt op de snelweg of snel inhaalt merk je dat hij meer toeren maakt en deze vasthoudt tot de gewenste snelheid is bereikt. Storend is de sonore brom niet, het geluid is minder nadrukkelijk aanwezig en geraffineerder dan bij de gemiddelde dieselmotor. Voor een écht sportieve rijstijl is de aandrijflijn minder geschikt. De automaat doet er dan – ook in de rijmodus Sport S+ - net te lang over om het juiste toerental te bereiken en ook als je het gas loslaat is de reactie iets vertraagd.

De IS 300h nodigt vooral uit tot rustig rijden.
De hybride aandrijflijn van de IS 300h schakelt automatisch tussen de beste aandrijfmodi, maar eventueel kun je ook zelf de elektrische modus (EV) inschakelen, die werkt tot 50 km/u. In de hybridemodus rijdt de IS 300h soms ook op hogere snelheden elektrisch en schakelt de benzinemotor al uit als je het gas loslaat. De batterij wordt bijzonder snel weer bijgeladen door de benzinemotor en teruggewonnen remenergie.
Het onderstel absorbeert alle soorten hobbels die je kunt bedenken zo gracieus, dat het lijkt alsof je in een auto uit een hoger segment rijdt. In het met een aangename weerstand draaiende stuurwiel voel je goed wat je doet en hoe hard je nog kunt gaan voordat de auto over de voorwielen wegglijdt. Als je een beetje pusht doet hij dat als eerste, wat eenvoudig is op te lossen door wat gas terug te nemen. De IS 300h overtuigt als een heerlijke reisauto, die met zijn zalvende, rustige aandrijflijn en prettig lage geluidsniveau aan boord vooral aanzet tot een rustige rijstijl.

De 223 pk komt vooral tot zijn recht bij de tussensprints.
Betalen
Met een testverbruik van 1 op 16 scoort de Lexus IS 300h heel netjes. Zeker als je weet dat het koude weer en de winterbanden hem parten spelen. 1 op 17 gaat je zeker ook lukken, voor een nog betere score moet je echt je best gaan doen. Een échte diesel is het dus nog niet, wel is de IS 300h beduidend zuiniger dan z’n benzine-concurrenten en daardoor bedraagt de actieradius zo’n 1.000 km.
De Lexus IS 300h is er vanaf 39.995 euro, dat is net iets duurder dan zijn concurrenten met (veel zwakkere) basisbenzinemotor en in lijn met de instapdiesels. Daarbij is de Lexus standaard beter uitgerust, flink vlotter en altijd voorzien van een automaat. Ook in de lease is de IS 300h voordeliger dan zijn dieselconcurrenten. De gereden F Sport line kost minimaal 47.995 euro, de testauto is daarbij voorzien van alle mogelijke opties en kost 60.965 euro.
Samenvatting en conclusie

Een bijna diesel-achtig verbruik, maar er moet benzine in.
Met een laag verbruik en een welhaast elektrisch-soepele aandrijflijn maakt de Lexus IS 300h het dieselmotoren serieus lastig. Het rijcomfort staat daarbij op de eerste plaats, zoals het een echte Lexus betaamt.
De Lexus IS 300h rijdt heel anders dan zijn wilde uiterlijk doet vermoeden. Rijcomfort, stilte en souplesse staan op zeer hoog niveau en maken het rijden in deze auto tot een bijzonder aangename ervaring. Dus ja, deze Lexus is waarschijnlijk de beste diesel die er te krijgen is. Je moet alleen één ding onthouden, wanneer je na 1.000 kilometer weer bij de pomp staat. Er moet benzine in.