Highlights

  • tweede facelift

  • nieuwe 1.5 motor

  • veiliger

Het gaat goed met de Toyota Yaris. Elk jaar worden er meer exemplaren verkocht en daarom mag de huidige generatie nog even mee, maar niet zonder een nieuwe neus en een technische update. De ontwikkelingen gaan snel in het compacte segment en deze test moet uitwijzen of ‘oudje’ Yaris die kan bijbenen.

Vaak worden journalisten vanuit heel Europa naar zonnige Zuid-Europese bestemmingen gevlogen om kennis te maken met een nieuw model. Toyota liet de autopers naar (het gelukkig ook zonnige) Nederland komen om in de omgeving van Leiden te sturen met de vernieuwde Yaris. We gaan op ontdekkingstocht in eigen land, om te kijken wat Toyota van het model heeft gemaakt.

Bekijken

De vernieuwde Yaris herken je het eenvoudigst aan de achterkant. De lichten lopen nu door in de achterklep en zijn vanaf de Design-uitvoering voorzien van modern uitziende led-slierten. Die zitten ook aan de voorkant, waar de grille nóg opvallender is geworden. Mooi? Gewaagd is misschien een beter woord. In ieder geval zorgen de wijzigingen ervoor dat het ontwerp weer bij de tijd is.

In het interieur zijn de veranderingen minder opvallend. Bestel de Yaris als het even kan in een uitvoering waarbij delen van het dashboard in een opvallende kleur zijn uitgevoerd. Dat zijn ook meteen de panelen die zijn gemaakt van zacht aanvoelende kunststof, de rest van het dashboard is van goedkopere plastics vervaardigd. Aan sommige bedieningsknoppen en de display van de klimaatregeling zie je wel dat de Yaris al even meegaat.

De Toyota Yaris heeft een ruim interieur.

Zitten

De stoelen in de Yaris staan vrij hoog, wat prettig is met instappen. De zetels zijn zacht en bieden voor de meeste mensen genoeg ondersteuning. Voor langere bestuurders zijn de verstelmogelijkheden van het stuur te beperkt, waardoor het te laag staat. Lange mensen kunnen overigens wel zonder problemen achterin plaatsnemen, de Yaris is en blijft een van de ruimste auto’s in zijn segment. Dat zie je ook terug in de kofferbak, die een riante inhoud heeft van 347 liter en eenvoudig is uit te breiden.

Bedienen

Nieuw voor de Yaris is een kleurenscherm tussen de tellers, waarop onder andere navigatie-aanwijzingen weergegeven worden. Een handige toevoeging en bovendien heel modern. Ook heel modern: een clignoteur die na een korte aanraking drie keer knippert. Helaas is Toyota die functie vergeten toe te voegen. Het multimediasysteem, dat bij zonnig weer moeilijk is af te lezen, heeft een overzichtelijke lay-out waardoor het eenvoudig te bedienen is. Datzelfde geldt eigenlijk voor alle knoppen in de Yaris, het instructieboekje kan in het dashboardkastje blijven liggen.

Op één onderdeel leest de Yaris al zijn modernere concurrenten de les. Toyota levert de auto namelijk standaard met actieve veiligheidssystemen, zoals een systeem dat waarschuwt als je onbedoeld de rijbaan verlaat, intelligent grootlicht en een noodremsysteem. Als die systemen al leverbaar zijn op andere modellen, dan is dat altijd (deels) tegen een meerprijs.

De rode accenten zijn onderdeel van de Design Red-uitvoering.

Als je er goed voor gaat zitten dan is de Yaris best een vermakelijke auto om mee te rijden.

Rijden

Toyota heeft de 1.3-motor met pensioen gestuurd, niet alle onderdelen van de Yaris zijn nu eenmaal zo houdbaar als de auto zelf. Het zou logisch zijn als Toyota de 1.2-turbomotor uit de CH-R en Auris naar de Yaris zou brengen, maar het merk heeft anders besloten. Een nieuwe 1.5-motor zonder turbo is het geworden. Volgens Toyota zorgt de grotere cilinderinhoud voor meer kracht onderin het toerengebied en is ‘ie zuiniger in het dagelijks gebruik. Hoe dan ook, het is een prettige motor met een zijdezachte loop en een vloeiende vermogensopbouw. Ook bij lagere toerentallen, vanaf zo’n 2.000 tpm, levert de motor voldoende kracht om de Yaris vlot door het verkeer te laten bewegen. Op de snelweg komt de 111 pk sterke motor iets tekort en moet je soms een tandje terug schakelen. Gelukkig is dat met de licht schakelende zesversnellingsbak geen probleem. De koppeling moet beter, je voelt het aangrijpingspunt niet goed aan en het pedaal werkt te licht. Het verbruik? 6,7 l/100 km (1 op 14,9) is een goede score en het kan bij een rustige rijstijl nog wel wat beter. En als je écht zuinig wil rijden, dan is er ook nog de hybride-uitvoering. Dat is en blijft een unieke uitvoering in het compacte segment.

Verder is de Yaris wat hij altijd al was: een prettig rijdende auto. Korte oneffenheden worden hard doorgegeven, maar verder is het comfort prima. De Yaris helt weinig over in bochten en heeft een stabiele wegligging, al is hij wel wat zijwindgevoelig. De besturing past er prima bij: vrij licht, voorspelbaar en nauwkeurig genoeg om lekker door de stad te bewegen. Als je er goed voor gaat zitten dan is de Yaris nog best een vermakelijke auto om mee te rijden. Het motorgeluid klinkt zelfs een beetje sportief als je het gas wat dieper intrapt. Dat is leuk, maar op snelwegtempo mogen banden, motor en windgeluiden wel iets meer buitengehouden worden.

Het Toyota Touch navigatiesysteem is standaard vanaf de Executive-uitvoering

Betalen

Het siert Toyota dat de extra veiligheidsuitrusting niet in rekening wordt gebracht. Daar was ook geen ruimte voor, want de prijzen van de Yaris zijn nu conform het gemiddelde in het compacte segment. Auto’s als de Opel Corsa, Hyundai i20 en Skoda Fabia zijn de belangrijkste concurrenten. De vernieuwde Yaris is er vanaf 14.495 euro, dan krijg je de 1.0 driecilindermotor en drie deuren. De testauto is een Design Red-uitvoering, maar dan met zwarte (in plaats van rode) dashboardpanelen. Die combinatie is in Nederland niet leverbaar. Met een 1.5-benzinemotor kost de Yaris Design Red 20.385 euro. Toyota biedt ook private lease aan, vanaf 259 euro per maand. Het is zelfs mogelijk om een flexibel private lease contract af te sluiten dat na het eerste jaar maandelijks opzegbaar is.

Samenvatting en conclusie

Dat de Yaris al weer even meeloopt in het compacte segment weet Toyota met de vernieuwde versie op de meeste onderdelen goed te verbloemen. Op sommige gebieden loopt het merk zelfs voorop, met name op het onderdeel interieurruimte. Niet overal kan de Yaris zijn respectabele leeftijd verbergen, maar het nieuwe, grotere hart doet ‘m zeker goed. In combinatie met het fijne onderstel laat de Yaris zich zijn energieke kant zien.

Dat Toyota actieve veiligheid als speerpunt heeft gemaakt bij het vernieuwen van de Yaris siert het merk. Ook het gewaagde design aan de voorkant maakt de Yaris tot een onderscheidende aanbieding in het compacte segment. Gewaagd én veilig dus, het kan.