Highlights

  • 815 kg licht

  • naast Baleno in gamma

  • vanaf 15.499 euro


De Suzuki Swift bestaat al sinds de jaren ’80. De Amerikaanse zangeres Taylor, met dezelfde achternaam, was toen nog niet eens geboren. In beide gevallen kleeft de naam Swift op een succesformule die volle zalen trekt. De nieuwste Suzuki Swift moet met ’n fris nieuw uiterlijk, een bijzonder laag gewicht en nieuwe motoren het succes prolongeren. Zal de Swift opnieuw een hit zijn? Deze test wijst het uit.

De Suzuki Swift staat sinds het radicaal nieuwe model uit 2005, met de kenmerkende rechtopstaande voorruit, bekend als bijzonder leuk ogende én leuk rijdende auto. Zijn opvolger werd iets lichter, maar ook ruimer en de nieuwste Swift zet die trend voort. Met een gewicht van slechts 825 kilo is het met afstand de lichtste auto in zijn segment. Hij concurreert niet alleen met auto’s als de Citroën C3 en Ford Fiesta maar ook met zijn broer Suzuki Baleno. Hierbij is de Baleno er voor de pragmatisch ingestelde consument terwijl de Swift zich meer richt op design en rijplezier.

Bekijken

De dashboardmaterialen zijn weliswaar hard, ze zien er goed uit.

De Suzuki Swift heeft inderdaad nog steeds een aansprekend uiterlijk, al oogt het wel iets minder scherp dan voorheen. De neus is, als je mij vraagt, het leukste deel van de auto. Onwillekeurig dringt de vergelijking met een Jaguar F-Type zich op en er zijn mindere auto’s om je mee te vergelijken. Anders dan voorheen heeft de Swift nu altijd vijf deuren, waarvan de achterste deurgrepen ‘verborgen’ zijn. Kenmerkende Swift-details als het ‘zwevende’ dak zijn uiteraard gebleven.

Het dashboard is een stuk uitgesprokener dan in vorige Swifts. De vormgeving van het geheel is speelser, het navigatiesysteem is netjes geïntegreerd en voor je neus zitten opvallend fraaie tellers. De gebruikte materialen zien er ondanks de harde kunststoffen goed uit en ook het mooie stuurwiel voelt goed aan.

Zitten

De zitpositie in de Suzuki Swift is helemaal goed. Je kunt naar wens lekker ‘sportief-laag’ zitten en het stuur kan aangenaam ver naar je toe. Houd er wel rekening mee dat alleen topversie Stijl die optie biedt, in andere versies is het stuur alleen in hoogte verstelbaar. De stoelen zijn zacht en ondersteunen voldoende.

Achterin is de Swift opvallend ruimer dan z’n voorganger. Veel mensen zullen hier gewoon góed zitten. Zo ruim als de Baleno is de Swift nog niet, maar de prijs voor de Swifts frivolere uitstraling is niet erg hoog. De kofferbak is met 265 liter keurig van inhoud, maar kleiner dan gemiddeld in het segment.

Bedienen

Alleen de basisuitvoering stelt het zonder dit scherm, op het topmodel krijg je ook navigatie.

Suzuki heeft de ergonomie goed op orde. De basis laat zich eenvoudig en intuïtief bedienen, knoppen die je amper gebruikt zitten links van het stuurwiel. De hoofdfuncties bedien je juist vanaf het stuurwiel, dat rijkelijk voorzien is van knoppen. Het geïntegreerde 7 inch aanraakscherm is standaard vanaf het tweede uitrustingsniveau en heeft op de Stijl-versie ook navigatie. Dit systeem werkt prima, fysieke toetsen voor audiovolume en in- en uitzoomen zouden de werking verder kunnen vergemakkelijken.

Rijden

Suzuki zet met de Swift vooral in op lekker sturen, en dat merk je direct bij het wegrijden. Je voelt je al snel verbonden met de auto. Hij stuurt prettig licht en precies, waardoor je bovengemiddeld bij het rijden betrokken wordt. Doordat er minder gewicht geveerd en gedempt hoeft te worden is zowel het bochtengedrag als het veercomfort fijn. Hij helt niet buitensporig over en glijdt pas weg over de voorwielen als je echt hard pusht.

De Swift is leverbaar met twee motoren, de gereden 1.2 en de 1.0 BoosterJet-turbomotor. Afhankelijk van de uitvoering is de 1.2 een zogenaamde mild hybrid. Dankzij dit SHVS-systeem merk je praktisch niet dat de het stop/startsysteem de motor uit- en inschakelt en het voegt – onmerkbaar – trekkracht toe. SHVS is alleen verkrijgbaar op de meest luxe Stijl-uitvoering, versies zonder het systeem waren niet beschikbaar voor een test. Omdat de prestaties op papier gelijk zijn verwacht ik ook in de praktijk geen voelbaar verschil.

De 1.2 SHVS is dus een fijne motor die adequaat presteert. Dat is ook niet onverwacht, want met z’n 90 pk levert hij standaard meer vermogen dan veel van zijn concurrenten. De acceleratie van 0 naar 100 km/u in 11,9 seconden lijkt op papier misschien niet erg vlot, in de praktijk doet de Swift kwiek aan. De motor heeft wat toeren nodig als je echt vaart wilt maken, maar zet hierbij geen luide keel op. De versnellingen zijn relatief kort en bedien je met een prettig soepel schakelende vijfversnellingsbak.
Bij 130 km/u draait de motor 3.500 tpm. Dat is voor een benzinemotor zonder turbo een normale waarde en het motorgeluid is hierbij nagenoeg afwezig. Bij deze snelheid merk ik ook dat de Swift relatief zijwindgevoelig is, al is het niet echt storend. Na een gevarieerde rit wijst de boordcomputer een verbruik van 1 op 20,1 aan. Zelfs als deze waarde ‘in het echt’ wat zou afwijken is dit een zeer nette score.

De kleur Speedy Blue Metallic staat de Swift goed. Het is ook leverbaar met een zilvergrijs dak.

Betalen

Suzuki maakt een opvallende keuze door de broertjes Swift en Baleno dezelfde vanafprijs te geven. Ook de topmodellen zijn vergelijkbaar geprijsd en uitgerust. De keuze voor praktischer of speelser hoeft dus niet van je portemonnee af te hangen. In vergelijking met de concurrentie is de Swift aantrekkelijk geprijsd. De vanafprijs is op papier niet erg laag, maar veel vijfdeurs concurrenten met een vergelijkbaar motorvermogen zijn al snel 1.500 euro duurder. Daarbij scheelt het lage gewicht van de Suzuki maandelijks in belasting en brandstofverbruik, waardoor de auto zeker voor particulieren extra aantrekkelijk is.

Aan de bovenkant van het gamma vind je de geteste Stijl-uitvoering. Die is er vanaf 18.999 euro en heeft dan zaken als volledige led-koplampen, automatische klimaatregeling en adaptieve cruise control aan boord. Automaatrijders komen vanaf 18.749 euro aan hun trekken met een CVT-automaat. Privé leasen kan vanaf 250 euro per maand.

Samenvatting en conclusie

SHVS staat voor Smart Hybrid Vehicle by Suzuki

De nieuwe Suzuki Swift is extreem licht, heeft een aangename wegligging en een aangenaam laag verbruik. De instapmotor voldoet uitstekend en laat je niet snel naar meer verlangen. Doordat de Swift er leuk uitziet heb je niet het idee dat je aan het besparen bent, terwijl je dat wel doet. 

Suzuki heeft goede, scherpe keuzes gemaakt met de nieuwe Swift. Het lage gewicht loopt als een rode draad door de auto en daar profiteer je altijd van. Daarbij ziet de Swift er zowel vanbinnen als vanbuiten gewoon goed uit. Dit kan wel weer eens een hit worden die volle zalen trekt.