Audi S5 Sportback: coupé met achterdeuren.De geteste S5 heeft aluminium accenten in de voorbumper.Qua uitstraling is de S5 Sportback een klasse hoger dan de A4.Aluminiumkleurige spiegelkappen horen bij de S5.De schouderlijn van de A5 Sportback loopt bij de wielkasten subtiel omhoog.Toch nét wat leuker dan een A5.De Audi S5 heeft 354 pk.Coupélijn? Ja!De Sportback heeft dezelfde achterlichten als de A5 Coupé.De Audi S5 Sportback is een tijdloze schoonheid.De testauto heeft een sportief-chique aankleding.Ook aan de voorkant is een S5-logo aangebracht.Audi-logo.mooie, eenvoudige lijnen kenmerken de Audi A5 Sportback.Subtiele details onderscheiden de S5 van de A5.Audi S5 Sportback onderscheidt zich qua uitstraling overtuigend van de A4.De kleur heet Navarrablauw Metallic.Herkenbaar Audi-gezicht.Hier zie je het onderscheid met broertje A4 het duidelijkst.Standaard: led-koplampen.Standaard krijg je 18 inch wielen op de S5, dit is 19 inch.Een geslaagd detail op de verder strakke koets.Dit is een S5, geen A5. Het is maar dat je het weet.Stijlloze portieren voor het betere coupé-gevoel.Het sportstuur heeft een afgevlakte onderkant. Mooi, maar niet standaard.De kaartweergave van het digitale instrumentarium is indrukwekkend.De S5 Sportback heeft een achttraps automaat.Mooie knoppen voor de klimaatregeling.Met de achteruitrijcamera kun je zien wat er achter de auto gebeurt.De Virtual Cockpit van Audi: geen echte tellers, maar een beeldscherm.De stoelen zien er niet alleen geweldig uit, maar zitten ook fantastisch.Stiksels in ruitvorm, chic!Er is weinig reden tot klagen als je hier plaats moet nemen.Een ruime kofferbak met grote opening, erg praktisch.

Highlights

  • 354 pk

  • coupé met achterdeuren

  • vierwielaandrijving

Het is een mooie dag. De zon schijnt, de geur van de lente hangt in de lucht en de bomen staan in bloei. Een zacht voorjaarsbriesje laat het helmgras dansen en in de verte hoor ik meeuwen kolderen. In mijn hand heb ik de sleutel van de Audi S5 Sportback. Navarrablauw metallic, turbinedesign wielen en privacy glass. Soms is er zo’n dag waarbij het decor klopt, ongeacht wat hij verder gaat brengen. Dat geldt misschien nog wel meer voor de auto die ik ga rijden. De presentatie is zó goed, dat de rest niet meer belangrijk lijkt.

De romantiek van het moment verdwijnt snel als diezelfde meeuwen een cadeautje op de fraaie lak van de S5 Sportback achterlaten. Het is letterlijk een smetje op de fraaie lijnen van de auto. Maar ook dat kan deze dag niet verpesten.

Bekijken

Dé reden om voor een A5 Sportback te kiezen in plaats van een A4 Limousine wordt meteen duidelijk als je de auto ziet. De uitstraling van het coupé-achtige model is van een klasse hoger. Zeker als de auto ook nog eens is uitgerust als sportieve S5, met de sportief-chique aankleding van de testauto. Vooral mooi: de lijn die van voor naar achteren door het koetswerk snijdt en bij de wielkasten subtiel omhoog loopt.

Als je instapt dan zie je het dashboard van de A4 en dan weet je: de afwerking en verfijning zijn onovertroffen. De gelakte koolstofvezel sierlijsten zijn prachtig, net als het sportstuur met afgevlakte onderkant. Voor deze mooie extra’s geldt, ze komen niet voor niets.

De stoelen zien er niet alleen geweldig uit, maar zitten ook fantastisch.

Zitten

Ook al is het mooi weer, binnen zitten in de S5 Sportback is genieten. Dat geldt zeker met de optionele S sportstoelen, die in de testauto zijn gemonteerd. Ze zijn geweldig in elk opzicht: ze zien er fantastisch uit, bieden veel steun en zijn zeer uitgebreid instelbaar. Achterin is er ondanks de aflopende daklijn voor de meeste mensen voldoende ruimte. En al was dat niet zo, dan nog zou Audi ermee wegkomen. Je koopt de A5 Sportback namelijk niet voor maximale ruimte achterin. Opvallend is wel dat eerder je benen in de knel komen dan dat je hoofd tegen het plafond schuurt. Op een onderdeel is de A5 Sportback zelfs praktischer dan de A4 Limousine: de kofferbak is met 465 liter onder het afdekzeil iets kleiner, maar makkelijker te beladen door de enorme achterklep.

Bedienen

Nu ik lekker zit, is het tijd om me eens te verdiepen in de vele knoppen op het dashboard van de S5 Sportback. Voor wie in een A4 de weg weet is het gesneden koek, voor alle andere mensen zal het even zoeken zijn naar sommige functies. De uitvoering en werking van alle knoppen is in ieder geval verfijnd en doordacht. Zo kun je bij sommige knoppen door ze aan te raken de opties zien. Dat was ook handig geweest bij de Drive Select rijstandenknop, want nu moet je de rijstanden ‘op de gok’ kiezen met pijltjestoetsen. Een goed alternatief voor veel functies is de prima werkende spraakbediening.

Het grote beeldscherm dat de tellers vervangt is hetzelfde als in andere Audi-modellen. De futuristische kaartweergave blijft indrukwekkend en de iets te drukke lay-out neem ik daarbij voor lief. Op het gebied van actieve veiligheidssystemen loopt de S5 Sportback in de pas met de standaarden in het segment. Wat extra finetuning zou de werking van de dodehoeksensoren verder verbeteren en de storingen in de afstandsensoren aan de voorkant kunnen verhelpen.

Een geslaagd detail op de verder strakke koets.

Het uitlaatgeluid is eigenlijk altijd vrij dominant aanwezig. Niet zeuren, dit is een S5 en geen A4 TDI.

Rijden

Met de 354 pk sterke 3.0 V6 turbomotor kan de Audi S5 een flinke voorjaarsbries veroorzaken. De Sportback zet indrukwekkende stappen, bij bijna elk toerental en in welke rijstand de auto ook staat. De sportstand is alleen al de moeite waard vanwege het lekkere plofje in de uitlaat als je het gas los laat. Het uitlaatgeluid is eigenlijk altijd vrij dominant aanwezig en klinkt soms een beetje kunstmatig, maar zorgt wel voor een sportieve beleving. Niet zeuren, dit is een S5 en geen A4 TDI. Dat zie je overigens ook aan het verbruik van 11,6 l/100 km (1 op 8,6).

Je voelt je in de S5 Sportback niet helemaal een met de techniek en dat ligt aan de achttraps automaat. Die is wispelturig, net niet alert genoeg en schakelt soms met een onnodige schok. De fijnste rijstand voor dagelijks gebruik is Comfort, dan toont de versnellingsbak zich van zijn beste kant.
De S5 Sportback stuurt zoals eigenlijk elke Audi erg prettig. Voor een sportief model als de S5 verwacht je iets meer tegendruk en precisie in de besturing. Deze bevinding is misschien wel tekenend voor de andere karaktereigenschappen, want Audi heeft geprobeerd een zo goed mogelijk compromis te vinden tussen sportief en comfortabel. De adaptieve dempers in de S5 Sportback doen hun werk altijd met respect voor de passagiers, zelfs in de sportstand. Als je overschakelt naar de Comfort-stand dan komen er zelfs limousine-achtige eigenschappen boven drijven.

De S5 Sportback kan snoeihard door een bocht heen, maar helt wel meer over dan je verwacht van een S-model. Dankzij Quattro vierwielaandrijving en het optionele sportdifferentieel is er altijd grip. Als je op een nat wegdek in de bocht het gaspedaal vloert dan voel je de auto een klein stapje zetten, om vervolgens onverstoord zijn koers te vervolgen. Zet de automaat in de handmatige stand en stamp van bocht naar bocht. Daar kun je jezelf wel een middagje mee vermaken.

Standaard: led-koplampen.

Betalen

De testauto kost, schrik niet, 111.211 euro. De lijst met opties is dan ook lang, van actieve veiligheidssystemen tot aan koolstofvezel sierlijsten. De vanafprijs van de S5 Sportback bedraagt 82.145 euro en dan is de auto al behoorlijk compleet aangekleed met 18 inch wielen, led-koplampen, stoelbekleding van leder en alcantara en een multimediasysteem met kleurenscherm. De A5 Sportback is verkrijgbaar vanaf 45.595 euro, met 190 pk 2.0 TFSI-benzinemotor. Zet je dat af tegen de enige directe concurrent, de BMW 4 Serie Gran Coupé, dan zijn de (lease)prijzen vergelijkbaar.

Samenvatting en conclusie

De nieuwe A5 Sportback weet je te verleiden met zijn tijdloze ontwerp. Als ‘ie dan ook nog is uitgevoerd als S5 kan het alleen maar een mooie dag worden. Dat de S5 niet op alle onderdelen zo sportief is als je zou verwachten kan het feestje niet meer verpesten. Wat de S5 Sportback wél is? Een indrukwekkende alleskunner, een familie-, sport- en zakenauto ineen.

Het laatste beetje wind is gaan liggen, het helmgras kleurt oranje door de avondzon. Het licht aait de fraaie flanklijn van de S5 Sportback en ik weet zeker: morgen wordt weer een mooie dag.