De meest interessante optie op Audi’s nieuwe Q5 is luchtvering: behoorlijk uniek in zijn klasse. De verschillende rijstanden hebben merkbaar invloed op de hardheid van het onderstel, maar welke stand je hem ook zet: de Q5 bli De meest interessante nieuwe optie op Audi’s Q5 is luchtvering, wat hem behoorlijk uniek maakt in zijn klasse. De Audi Q5 2.0 TFSI heeft altijd Quattro vierwielaandrijving. Eigenlijk is de Audi Q5 een luxelimousine in een hippere verpakking Eigenlijk is de Audi Q5 een luxelimousine in een hippere verpakking Het grote panoramadak kost wat, maar dan heb je ook wat. Een SUV is het wel, een lompe bak... niet. Onwillekeurig denk ik dat één van de drie diesels beter bij het kalme Q5-karakter past. De Q5 valt op in het straatbeeld - je ziet mensen omkijken. De flanklijn van de Audi A5 staat op de Q5 misschien nog wel beter. De nieuwe Audi-grille staat de Q5 goed. Deze 20 inch wielen horen bij de Launch Edition, maar zijn ook als losse optie verkrijgbaar. Audi Q5 Dit kleine logootje verraadt dat je te maken hebt met Quattro-vierwielaandrijving. Dit is echt nog maar de tweede generatie Q5. De testauto heeft geen S-Line exterieurpakket, inmiddels krijg je dat wel op de Launch Edition. De Q5 heeft 'dynamische richtingaanwijzers' voor en achter. De 20 inch wielen ogen niet eens uitgesproken groot. Als je eenmaal aan deze Matrix Led-lampen gewend bent, wil je niet meer anders. De Audi Q5 met luchtvering in de hoogste stand. De Audi Q5 met luchtvering in de normale stand. De Audi Q5 met luchtvering in de laagste stand. Strak, met mooie materialen. Een echt Audi-interieur. Een goede zitpositie vind je hier zo. De stoelzittingen zijn opvallend lang. Strakke cockpit, met het infotainmentscherm prominent op het dashboard. Het S-Line sportstuur is van onderen afgeplat. Deze touchpad hoort bij Audi's nieuwste MMI-systeem. De ergonomie van de Audi Q5 mag je gerust feilloos noemen. De Audi Q5 is, zoals het een Audi betaamt, afgewerkt met topmaterialen. De Virtual Cockpit met uitvergrote tellers. De Virtual Cockpit werkt snel en handig, dit is de fullscreen-weergave. Deze draadloze oplader voor je telefoon is een optie. Achterin zitten passagiers gewoon goed. De Q5 heeft 550 liter bagageruimte, of 610 als je de bank naar voren schuift. De achterbank is in drie delen neerklapbaar. De Q5 duikt en helt bij optrekken, remmen en in bochten. Alles voor het comfort. Audi Q5 2.0 TFSI Wat het meest opvalt is de enorme stilte aan boord. Met luchtvering rijdt de Audi Q5 als een klasse hoger.

Highlights

  • Leverbaar met luchtvering

  • 3 diesels, 2 benzinemotoren

  • Ook als sportieve SQ5

Vergis je niet, de gloednieuwe Audi Q5 in deze rijtest is pas de tweede generatie. Audi schenkt zijn modellen traditioneel een lang leven, waardoor de eerste Q5 het liefst 9 jaar heeft volgehouden. Op deze manier geeft de fabrikant zichzelf de kans om een nieuw model met sprongen te verbeteren, in plaats van met stapjes. Scherpere looks, een nog verder verbeterde interieurafwerking en nieuwe techniek: de nieuwe Q5 heeft het allemaal en op papier maakt dat alvast indruk. Ik test Audi’s nieuwe SUV in de praktijk.

De meest interessante nieuwe optie op Audi’s Q5 is luchtvering, wat hem behoorlijk uniek maakt in zijn klasse. Alleen de – duurdere - Porsche Macan en concurrerende Mercedes-Benz GLC zijn met deze ultiem comfortabele optie leverbaar. Op motorengebied is het gamma overzichtelijk. Naast de 354 pk sterke zescilinder SQ5 is de geteste 2.0 TFSI-motor de enige benzineverbrander, de rest wordt ingevuld met viercilinder TDI-diesels met vermogens tussen de 150 en 190 pk. De Q5 neemt het op tegen auto’s als de Mercedes-Benz GLC, BMW X3 en Alfa Romeo Stelvio.

Bekijken

Strak, met mooie materialen. Een echt Audi-interieur.

Nieuwe Audi’s lijken teveel op hun voorgangers, zo luidt een veelgehoorde klacht. In het geval van de nieuwe Q5 vind ik dat behoorlijk meevallen. Deels komt dat op het conto van Audi’s nieuwe grille met aluminiumkleurige omlijsting, maar ook de A5-serie kenmerkende, golvende flanklijn zorgt voor onderscheid. Sterker nog, op deze SUV staat die lijn misschien wel beter dan op de A5 Coupé.

Vanbinnen is de Q5 ook duidelijk van een nieuwe generatie. Het infotainmentscherm staat nu bovenop het dashboard en in de middentunnel prijkt de nieuwste MMI-bediening met een groot touchpad. Achter het fraaie S-Line sportstuur zie je de optionele Virtual Cockpit – een groot scherm dat de tellers vervangt. Deze Q5 is zichtbaar nieuw. Vanbinnen en vanbuiten.

Zitten

Achterin zitten passagiers gewoon goed.

Een uitgebreid verstelbaar stuurwiel dat ver naar je toe kan en S-line sportstoelen met uitzonderlijk lange zittingen. Deze twee items garanderen een uitstekende zit. Je stapt iets hoger in en zit enigszins rechtop, zonder dat je het gevoel hebt op een keukenstoel te zitten. Achterpassagiers profiteren van de subtiel gegroeide wielbasis en hebben voldoende ruimte voor lijf en leden. Het panoramadak snoept iets hoofdruimte weg, maar voor de meeste personen zal er nog ruim voldoende overblijven.

De achterbank is optioneel verschuifbaar, zodat je kunt kiezen tussen meer beenruimte of 610 in plaats van 550 liter bagageruimte. Met neergeklapte achterbank ontstaat er weliswaar geen volledig vlakke laadvloer, wel 1.550 liter om vol te stoppen.

Bedienen

De Virtual Cockpit werkt snel en handig, dit is de fullscreen-weergave.

Uiteraard vind je in de nieuwe Q5 de nieuwste Multimedia Interface (MMI). Dit systeem heeft naast een centrale draaiknop ook een groot touchpad. Dat is even wennen, zeker omdat het niet altijd een functie heeft. Het kan dan ook best zijn dat je de touchpad in de praktijk niet of nauwelijks gebruikt – ik heb mij prima gered met de draaiknop en de stembediening.

MMI zelf werkt snel en feilloos, dat blijft een prima systeem en dat geldt ook voor de Virtual Cockpit. Sommige weergaven tonen wel erg veel informatie, maar daar staat tegenover dat je een prachtige navigatiekaart voor je ogen tevoor bschijn kunt toveren. Het centrale scherm wordt hierdoor bijna overbodig.

Rijden

Comfort is het sleutelwoord van de Audi Q5. Om dat te benadrukken is de testauto voor 2.732 euro voorzien van luchtvering, want dat is immers het grote nieuws en doet de Q5 aanvoelen als een auto uit een hoger segment. De verschillende rijstanden hebben merkbaar invloed op de hardheid van het onderstel, maar welke stand je hem ook zet: de Q5 blijft comfortabel en houdt de neiging tot overhellen in bochten en duiken bij remmen.

 Terwijl jij rustig voort wilt kabbelen schreeuwt dit bijzonder krachtige blok steeds ‘GAS’ in je oor.

Dat is in principe geen probleem, ware het niet dat er 252 pk onder de kap schuilt. Terwijl jij rustig voort wilt kabbelen schreeuwt dit bijzonder krachtige blok steeds ‘GAS’ in je oor. Het prestatiepotentieel van deze motor staat bijna lijnrecht op het relaxte karakter van de Q5, al heeft dat ook wel weer iets vermakelijks. Aan de andere kant is de motor poeslief. Hij verheft ook bij hogere toeren nauwelijks z’n stem en de S Tronic-transmissie schakelt vrijwel altijd schokvrij. Onwillekeurig denk ik dat één van de drie diesels beter bij het kalme Q5-karakter past. Ook verbruikstechnisch is dat aantrekkelijker, want na de test noteer ik een gemiddeld verbruik van 1 op 10,5. Op langere afstanden schommelt dat zo rond de 1 op 12,5.

Wat boven alles opvalt is de serene stilte aan boord, waarmee deze SUV zich kan meten met directielimousines. Eigenlijk is dat wat het is: een luxe limousine in een hippere verpakking. Enige smetje op het lange afstands-rijcomfort is de besturing, die op snelwegtempo wat teveel correcties verlangt. De actieve spoorassistent zou ik in ieder geval bijbestellen. Op lagere snelheden en bij sportiever rijden is de inrichting juist bijzonder fijn, als je in acht neemt dat je een SUV rijdt.

De Q5 2.0 TFSI heeft altijd Quattro vierwielaandrijving. Daardoor komen alle pk’s snel en efficiënt op het asfalt, wat moet resulteren in een 0-100 km/u-sprint van 6,3 seconden. Hij kan het vermogen altijd kwijt, ook op minder vaste ondergrond krijg ik de Q5 niet van de wijs. Eigenlijk merk je alleen dat het een zware auto is bij het nemen van korte bochten en bij het remmen. In beide gevallen voel je het gewicht wat doorzetten, waardoor de auto in het eerste geval relatief snel over de voorwielen glijdt. In lange bochten ligt de Q5 als het clichématige blok op de weg.

Audi Q5 2.0 TFSI

Betalen

De Audi Q5 is er vanaf 53.935 euro, waarmee de instapprijs net onder die van de belangrijkste concurrenten blijft. Voor die prijs heb je een handgeschakelde 2.0 TDI-diesel met 150 pk. Reken je niet direct rijk, want enkele fijne opties drijven de prijs al snel op naar boven de 60.000 euro. Leasemaatschappijen vertrouwen op Audi’s kwaliteit en restwaarde, want de prijzen die zij hanteren zijn juist relatief schappelijk.

De 2.0 TFSI is er vanaf 65.895 euro, na het kwistig aanvinken van opties kost de testauto maar liefst 96.186 euro. Toppers van de optielijst zijn, naast de uitvoering Launch Edition, de luchtvering (2.732 euro), het panoramadak (2.087 euro) en adaptieve cruise control (1.458 euro).

Samenvatting & conclusie

Het grote panoramadak kost wat, maar dan heb je ook wat.

De Audi Q5 is nieuw, echt nieuw en zelfs de grootste Audi-scepticus ziet dat. Ook vanbinnen is de SUV weer helemaal bij de tijd, met een interieurontwerp en -afwerking volgens traditioneel hoge Audi-standaard. Je kiest voor een Q5 als je gaat voor maximaal rijcomfort, interieurruimte, de opvallende stilte aan boord en algehele verfijning.

De Audi Q5 ziet er beter uit, rijdt beter en is weer net wat ruimer dan voorheen. Als uiterst comfortabele reisgenoot met scherpe looks kan de Q5 er weer tegenaan. En als het even kan, bestel dan de luchtvering die de auto – letterlijk en figuurlijk – naar een nog hoger niveau tilt.

Video

In onderstaande video laat ik zien hoe het MMI-systeem en de Virtual Cockpit werken.