Highlights

  • tweede generatie Compass

  • met Renegade-techniek

  • ook als stoere Trailhawk

Jeep is een merk van avontuur, nieuwe wegen ontdekken en stoere mannen met baarden. Maar Jeep weet ook dat een groot deel van zijn klanten nooit buiten de gebaande paden komt. Voor die mensen is er de nieuwe Compass. De stoere mannen met baarden worden echter niet vergeten, want de Compass blijft tegelijkertijd trouw aan zijn roots.

Voordat je denkt dat elke Compass geschikt is om mee over het strand te rijden, moet ik je waarschuwen. Er zijn namelijk ook uitvoeringen leverbaar met alleen voorwielaandrijving. Voor veel mensen zijn de stoere uitstraling en hoge instap genoeg, laat het avontuur maar aan anderen over.

Bekijken

Het ontwerp van de nieuwe Compass leunt sterk op dat van de Grand Cherokee. Kijk maar naar de lijnen aan de zijkant, de hoekige wielkasten en de koplampen die bijna naadloos in de beroemde Jeep-grille overlopen. Daardoor ziet de Compass er niet uit als een gloednieuw model, maar wel duidelijk anders dan zijn voorganger.

Het dashboard in de nieuwe Compass komt je bekend voor als je nu al in een moderne Jeep rijdt. De knoppen zijn wat grof van vorm, meer bedoeld voor een grote mannenklauw dan voor een elegante dameshand – als je begrijpt wat ik bedoel. Bovenop het dashboard en op de deurpanelen gebruikt Jeep zachte kunststoffen, de rest van het interieur is gemaakt van goedkopere materialen.

Het interieur van de Jeep Compass

Zitten

Zoals in een echte Jeep zit je in de Compass lekker hoog. De stoelen zijn prettig en het stuur is goed te verstellen, zodat er voor iedereen een fijne zitpositie is te realiseren. Je verwacht het niet als je de auto ziet, maar de Compass is vrij smal voorin. Dat komt omdat de nieuwe SUV op het platform van de kleinere Renegade staat. Hij is wel 8 centimeter langer dan zijn broertje, ruimte die volledig ten goede komt aan de achterpassagiers. Voor benen is achterin dus voldoende plaats, voor het hoofd alleen als je niet bovengemiddeld lang bent. De kofferbak meet 438 liter, dat is iets minder dan gemiddeld in het segment.

Bedienen

Veel functies van de Compass zijn ondergebracht in het Uconnect-informatiesysteem. Het 8,4 inch grote beeldscherm (goedkopere uitvoeringen hebben een kleiner exemplaar) is haarscherp en altijd goed afleesbaar. Er komt veel informatie op je af, maar de bediening spreekt voor zich. Je kunt net als op een tablet of smartphone de kaart inzoomen of bewegen door met je vingers op het scherm te schuiven.

De Compass is uitgerust met diverse rijhulpjes, het noodremsysteem wordt zelfs standaard geleverd op elke uitvoering. Wees erop bedacht dat dit systeem weinig ruimte laat voor je eigen interpretatie en hard ingrijpt. Dat kan voor je achterliggers even schrikken zijn. Ook de afstelling van het inparkeersysteem kan nog wel wat beter.

Rijden

Jeep probeert met de nieuwe Compass zoveel mogelijk zieltjes te winnen en dat is te merken aan de manier waarop de auto rijdt: gemoedelijk en comfortabel. De wegligging is goed, overhellen doet de Compass nauwelijks op de kronkelige kustwegen ten noorden van Lissabon. Dat is knap, omdat vering en demping vrij zacht zijn afgesteld, waardoor de auto zelfs wat kan deinen na een verkeersdrempel. Het past bij het verder comfortabele karakter van de Compass. Maar denk niet dat deze Jeep rijdt als een ‘ouderwetse’ Amerikaan, de rij-eigenschappen zijn van ‘Europees’ niveau. Dat is niet zo vreemd, de basis van de Compass is afkomstig van ‘moedertje Fiat’. De besturing is licht en redelijk precies voor een SUV. Het is niet altijd duidelijk waar de voorwielen mee bezig zijn, maar die ‘filterende’ eigenschap is juist prettig in het terrein. Je wilt niet elk steentje en obstakel voelen in het stuur als je op onverharde paden rijdt.

De hoekige wielkasten zijn een bekend Jeep-element.

Denk niet dat deze Jeep rijdt als een ‘ouderwetse’ Amerikaan, de rij-eigenschappen zijn van ‘Europees’ niveau

De Compass kan met zijn slimme vierwielaandrijving ver komen naast de weg, maar net als veel andere SUV’s staat ‘ie te laag op z’n wielen voor het echt ruige werk. Daarvoor heeft Jeep de Trailhawk-uitvoering in de prijslijst staan, met kruipversnelling, meer bodemspeling, extra beschermingsplaten aan de onderkant en grotere aanloop- en afrijhoeken. Met die uitvoering onderscheidt Jeep zich van zijn concurrenten!

Het 4wd-systeem in de geteste Limited-uitvoering heeft vier standen: Auto, Snow, Sand en Mud. De geitenpaden in het Sintra National Park in Portugal zijn vooral ‘Rock’, dus ik laat de automatische stand zijn werk doen. Dat gaat erg goed, de techniek verdeelt automatisch de krachten over de vier wielen. Al is het zelden nodig om de achterwielen bij te schakelen, want écht uitdagend is het parcours niet.

De 2.0 MultiJet-dieselmotor in de testauto heeft 170 pk, er is ook een versie met 140 pk leverbaar en een 1.6 met 120 pk. De Compass is vlot met deze krachtige diesel, geholpen door de snel en vrijwel schokloos schakelende negentraps automaat. Vanaf 1.500 tpm is er veel kracht beschikbaar. Profiteer daarvan, want bij hoge toerentallen laat de motor een rauw geluid horen. Op constante snelheden is hij lekker stil. Het verbruik is met 10,3 l/100 km (1 op 9,7) vrij fors, maar er zit veel stadsverkeer en heuvelachtig gebied in de testroute dus dat vertekent een beetje. Het gewicht van bijna 1.620 kg helpt ook niet mee.

Vierwielaandrijving is standaard op de 170 pk-dieseluitvoering.

Betalen

De Jeep Compass is er met de 140 pk sterke 1.4 MultiAir-benzinemotor vanaf 30.990 euro. De goedkoopste diesel kost 3.000 euro meer en voor 58.765 euro heb je de geteste 2.0 MultiJet Limited automaat, inclusief alle extra’s. In het gigantische aanbod van zogenaamde C-segment SUV’s positioneert Jeep de Compass keurig tussen zijn concurrenten, auto’s als de Volkswagen Tiguan, Peugeot 3008 en Hyundai Tucson. Jeep zet met de Compass ook op de zakelijke markt in, maar dat is aan de tarieven die de leasemaatschappijen hanteren nog niet te zien.

Samenvatting en conclusie

De stoere mannen met baarden zullen tevreden zijn. Jeep onderscheidt zich in het populaire compacte SUV-segment met een model dat, als je kiest voor de Trailhawk-uitvoering, indrukwekkende terreincapaciteiten heeft. Toch is de nieuwe Compass in alle andere gevallen óp de weg het best in zijn element. Dat moet ook, want daar zijn de meeste toekomstige eigenaren met deze auto te vinden. De hoge instap, het goede overzicht op de weg en de stoere uitstraling zijn voor de meeste kopers genoeg. Jeep weet dat ook. Het kompas wijst richting het asfalt en dat is de enige juiste kant op in dit segment.