Highlights

  • na 5 jaar vernieuwd

  • Skyactiv-techniek

  • wel stoerder, niet groter

De tijd gaat snel bij Mazda. Amper 5 jaar na de introductie van de vorige CX-5 staat er alweer een nieuwe klaar. Hoewel de ‘oude’ er nog steeds fris uitziet, zagen ze bij Mazda juist op dat gebied ruimte voor verbetering. Op foto’s lijken de verschillen tussen de twee generaties misschien niet zo groot, maar als de auto voor je staat dan zie je meteen het verschil. De nieuwe grille is enorm en dan bedoel ik ook echt enorm. Als de auto zo goed is als zijn grote mond impliceert, dan is de CX-5 een fantastische SUV.

Eerst even terug naar 2012. Zeggen de termen Skyactiv en Kodo je iets? Als je niet zoveel met auto’s hebt waarschijnlijk niet, maar op het hoofdkantoor van Mazda hangen ze op posterformaat aan de muur. De vorige CX-5 was 5 jaar geleden het eerste nieuwe model van Mazda met een nieuwe generatie lichtgewicht techniek (Skyactiv) en een nieuwe ontwerptaal (Kodo, ‘de ziel van de beweging’). Alle Mazda’s die daarna verschenen, zijn van dit concept afgeleid. Ook de nieuwe CX-5.

Bekijken

Ik noemde ‘m al, die nieuwe grille. Het is met afstand het meest opvallende onderdeel van de nieuwe CX-5. Had ik al gezegd dat ‘ie groot is? Door die grille lijkt het alsof de auto in zijn geheel groter is geworden, maar dat is slechts schijn. Sterker nog: het nieuwe model is 3,5 centimeter lager en heeft minder bodemspeling dan de vorige.

Het dashboard is helemaal nieuw en in lijn met dat van de meest recente modellen van Mazda. Het ziet er allemaal keurig uit en is gemaakt van prettig aanvoelende kunststoffen. Zoals gebruikelijk in dit segment is de uitstraling degelijk en zakelijk.

Genoeg ruimte achterin de Mazda CX-5

Zitten

De CX-5 is een échte SUV, geen ingewikkelde mix van meerdere carrosserievormen zoals je steeds vaker ziet. En dus zit je in deze auto lekker hoog, zoals dat hoort in een échte SUV. Daardoor heb je een goed overzicht over de weg. De stoelen zijn zacht, ondersteunen voldoende en zijn goed te verstellen, maar de diepteverstelling van het stuur zou nog iets uitgebreider mogen zijn. Achterin is de been- en hoofdruimte voor de meeste mensen toereikend. Passagiers van meer dan 1,85 meter lang zitten met hun benen tegen de leuningen van de voorstoelen, maar die zijn gelukkig zacht. De kofferbak is met 442 liter inhoud ruim, maar niet zo ruim als die van vorige CX-5. Handig: het afdekzeil gaat met de klep mee omhoog. 

Bedienen

Als je het dashboard van de CX-5 voor je ziet, dan weet je meteen al: dit ga ik snappen. Er zijn weinig knoppen en het scherm is te bedienen via aanraking of met de draaiknop op de middentunnel. Beide manieren werken goed, alleen voor het invoeren van een navigatiebestemming zijn teveel stappen nodig. De lay-out van het 7 inch beeldscherm is niet erg modern, maar wel overzichtelijk.

Rijden

Bij Mazda weet je dat het eigenlijk altijd wel goed zit als het op rijden aankomt, maar het merk moet die verwachtingen nog wel even waarmaken… Omdat de techniek grotendeels overeenkomt met die van de eerste generatie CX-5 kan het bijna niet misgaan. En dat gaat het ook niet. De CX-5 is behoorlijk comfortabel, het is een prettige reisauto. Doordat de koets hoog op z’n wielen staat helt ‘ie natuurlijk wel iets meer over in bochten dan een lage auto, maar de wegligging is goed. Als je te hard de hoek om gaat dan glijdt de CX-5 over zijn voorwielen naar de buitenkant van de bocht, iets dat je door de precieze besturing vrij nauwkeurig aanvoelt. Dat geeft vertrouwen. Dat je goed voelt wat er met de voorwielen gebeurt, ondanks de dikke banden, is erg prettig. De bediening is verder Japans-licht: schakelen, koppelen, sturen, je kan de CX-5 bijna met je pinken en kleine teen bedienen.

De smalle achterlichten zorgen voor een sportieve aanblik.

De bediening is Japans-licht: schakelen, koppelen, sturen, je kan de CX-5 bijna met je pinken en kleine teen bedienen.

De 2,2 liter Skyactiv-D dieselmotor is stil en heeft vanaf zo’n 1.500 tpm voldoende power. Voor dagelijks gebruik is 150 pk in de CX-5 genoeg, maar ik kan me voorstellen dat je nog nét dat beetje extra wenst. Gelukkig is er ook een versie met 175 pk, die standaard met een automatische versnellingsbak wordt geleverd. Je hoort of voelt de dieselmotor nauwelijks, daarom is het verrassend dat de pook af en toe wel vrolijk meetrilt. Het testverbruik van 6,9 l/100 km (1 op 14,4) is keurig, voor dagelijks gebruik verwacht ik nog wel een iets betere score.

Betalen

In het SUV-segment waarin de Mazda CX-5 zit, lopen de prijzen en uitvoeringen behoorlijk uiteen. De CX-5 is een van de grotere modellen in zijn klasse, hij zit qua formaat tussen de Nissan Qashqai en X-Trail in. Dat maakt het lastig om een goede prijsvergelijking te maken. De CX-5 is duurder dan de kleinere Qashqai en iets goedkoper dan de X-Trail. Hij is ook goedkoper dan zijn belangrijkste concurrent, de Volkswagen Tiguan. Weet wel dat Mazda geen goedkope instapmotor heeft, als je benzine wil rijden dan krijg je meteen de 165 pk sterke 2.0 Skyactiv-motor. Er zijn merken in dit segment die niet eens zoveel power kunnen leveren. Voor de leaseprijzen gaat een vergelijkbare verhouding op. De testauto is uitgevoerd als Skylease GT kost 41.990 euro.

Je kunt er niet omheen, deze enorme grille.

Samenvatting en conclusie

Al het goede van de eerste generatie Mazda CX-5 is gebleven, iets meer verfijnd en in een nieuw jasje gestoken. Dat is de conclusie na een week rijden met de nieuwe CX-5. De stille motor, de fijne besturing en het prettige comfort zijn de belangrijkste pluspunten, maar niet de belangrijkste verbeteringen. Want die pluspunten had de vorige Mazda CX-5 ook al, vraag dat maar aan de vele tevreden eigenaren van het model.

De grootste verbetering is zonder twijfel de uitstraling. Niet dat de vorige CX-5 een muurbloempje was, verre van zelfs. Maar de enorme grille die het nieuwe model siert is een statement. De goede kwaliteiten van de CX-5 en de populariteit van het model rechtvaardigen zo’n grote mond. Het is de uitstraling van succes.