Highlights

  • vernieuwde neus

  • meer veiligheid

  • nieuwe aandrijflijnen

Soms vermoed ik dat Peugeot de faceliftversies van zijn modellen als eerste ontwerpt, maar deze niet op de markt brengt zodat er later nog iets te verbeteren valt. Neem nu deze vernieuwde Peugeot 308, die optisch niet heel ingrijpend is aangepast maar toch meer Peugeot-genen tentoonspreidt dan voorheen. Ook technisch loopt de 308 weer helemaal in de pas, met nieuwe veiligheidssystemen, motoren en transmissies. Kan hij hiermee zijn hoge positie in de verkooplijsten handhaven? Je maintiendrai, spreekt hij zelfverzekerd uit. Reden genoeg voor een hernieuwde kennismaking, die plaatsvindt in Zuid-Duitsland.

Voordat ik ga rijden loop ik snel door de technische wijzigingen heen. Om te beginnen bij de dieselmotoren: de 1.6 BlueHDi met 120 pk is vervangen door een 1.5 met 130 pk. Deze koppelt Peugeot aan een eveneens nieuwe zesversnellingsbak die - ik heb hem kort kunnen ervaren – aangenaam soepel schakelt. De GT-uitvoering kun je nu bestellen met een achttrapsautomaat, hoe die bevalt lees je in de eerste rij-indruk. De 1,2 liter PureTech-motor wordt binnenkort geüpdatet om te voldoen aan de allernieuwste milieu-eisen en tot slot zijn er de nodige veiligheidssystemen die we kennen uit de 3008 en 5008. Meer daarover lees je verderop in deze test.

Bekijken

Het merklogo zit nu altijd in de grille: daar waar hij hoort, bij een Peugeot.

De grootste wijzigingen vind je aan de voorkant. Meteen valt op dat het Peugeot-logo in de grille zit, in plaats van op de motorkap. Voorheen was dit alleen op de GT-Line en GT-uitvoering het geval. Het onderscheid tussen de diverse uitvoeringen is hierdoor kleiner geworden. Zo zie je op de foto’s een Allure-uitvoering, die in combinatie met full-led koplampen een GT-line voorbumper krijgt en daardoor ook als een GT-line oogt. Het blijft natuurlijk een kwestie van smaak, ik vind de nieuwe neus een stuk fraaier. 

Vanbinnen heeft Peugeot geen opvallende wijzigingen doorgevoerd en blijft visueel alles bij het oude. Het ziet er nog altijd goed uit en het materiaalgebruik is onbetwistbaar goed. Doordat er maar weinig knoppen zijn – de bediening verloopt bijna volledig via het aanraakscherm – oogt het dashboard opgeruimd en strak. Het volledig digitale instrumentarium uit de Peugeot 3008 had ik een goede toevoeging gevonden, maar begrijp me niet verkeerd: de huidige oplossing met ‘verkeerdom’ draaiende toerenteller is ook bijzonder en bijzonder fraai.

Zitten

Het dashboard van de Peugeot 308 blijft onverminderd fraai.

De zitpositie in de Peugeot 308 is heel goed. Je kunt naar wens heel laag of heel hoog zitten achter het kleine stuurwiel. Het idee is dat je het stuur wat lager zet, zodat je de tellers daarboven goed kunt aflezen. Voor de meeste bestuurders werkt dit concept erg prettig, mensen met bovengemiddeld lange benen raad ik aan zelf ‘proef te zitten’.

Op de achterbank is deze Peugeot 308 nooit heel ruim geweest en dat blijft na de facelift zo. Desondanks is er voor passagiers, zeker in de SW, geen reden tot klagen. De meeste mensen zitten hier eenvoudigweg prima. Houd je van een mooi panoramadak, reken er dan op dat de hoofdruimte slinkt. De kofferbak is met 610 liter ongewijzigd ruim en behoort tot de top in zijn segment. Neergeklapt is er nog meer ruimte beschikbaar – 1.740 liter ‘schoon aan de haak’.

Bedienen

Dit systeem is geüpgraded, en werkt sneller en fijner dan voorheen.

De belangrijkste bedieningsorganen van de Peugeot 308 vind je rond het stuur, dat werkt vertrouwd. Daarnaast vormt het centrale aanraakscherm het belangrijkste controle-instrument. Het systeem reageert vlotter dan voorheen, en werkt daardoor een stuk prettiger. De menustructuur is nog niet altijd optimaal, waardoor je voor sommige handelingen net iets te vaak moet klikken. Maar laten we eerlijk zijn: daar wen je al snel aan.

Rijden

De Peugeot 308 spreekt niet voor niets een grote groep rijders aan en zal dat blijven doen. Ook na de facelift is er voor het onderstel namelijk geen uitgesproken keuze gemaakt en is het geheel net iets comfortabeler dan het sportief is. Voor alledag een goede keuze, omdat maar weinig berijders hun 308 elk moment tot het uiterste tergen. Niet dat het niet kán, want ik reed met plezier over de vele bochtige Beierse weggetjes!

Met het kleine stuurwiel laat de 308 zich  aangenaam de bocht in sturen en voel ik ruim voldoende wat de voorwielen van plan zijn. De 18 inch grote wielen van de testauto spelen daarbij zeker een rol, ik kan me voorstellen dat het met kleinere wielen en smaller rubber wat afstandelijker aanvoelt. Het stuurtje zelf geeft een aangenaam sportief gevoel, heeft een fijne grip en nodigt uit om hem op ‘kwart voor 3’ vast te pakken – zoals het hoort.

De 130 pk sterke driecilinder maakt een goede beurt, je hoort nauwelijks dat er een cilinder ‘mist’ en het blok maakt gretig toeren.

De 130 pk sterke driecilinder maakt een goede beurt, je hoort nauwelijks dat er een cilinder ‘mist’ en het blok maakt gretig toeren. Samen met de zestrapsautomaat is het een mooi stel dat precies doet wat je verwacht. Het motorkoppel wordt goed benut en als je even sneller wilt schakelt de transmissie keurig terug. Enkel bergopwaarts betrap ik de bak erop soms net iets te laat terug te schakelen, waardoor je hem nadrukkelijk voelt schakelen. In het vlakke Nederland heb je daar geen last van en is de aandrijflijn gewoon erg fijn.

De nieuwe hulpsystemen als adaptieve cruise control, lane assist en botswaarschuwing doen hun werk allemaal naar behoren. De cruise control remt af tot stilstand, de auto houdt zichzelf met subtiele stuurcorrecties in zijn baan en wanneer je te hard afstormt op een voorligger klinkt op tijd een duidelijke waarschuwing. Tijdens de rit heb er niet aan gedacht om deze systemen uit te schakelen, wat betekent dat ze hun werk doen zonder te irriteren. Een belangrijke eis bij een veiligheidssysteem.

Zeker met 18 inch wielen oogt de Allure als een 308 GT(-line).

Betalen

De Peugeot 308 is mede succesvol geworden vanwege de gunstige 14 procent bijtelling. Inmiddels is dit voordeel zowel voor Peugeot als voor de concurrentie ten einde, waardoor andere zaken belangrijk zijn geworden. De fiscale waarde (prijs minus rijklaarmaakkosten en leges) is hiervan het belangrijkste voorbeeld, want over dit bedrag betaal je bijtelling. De Peugeot 308 is relatief gunstig geprijsd, waardoor hij alsnog voordelig te rijden is. De leaseprijzen liggen in lijn met die van de concurrenten.

Samenvatting en conclusie

De Peugeot 308 is nog steeds in staat om potten te breken.

Peugeot heeft de 308 aangepast op een wijze die bij het merk past. De auto wordt er vooral subtiel mooier van. Dat de ruimte voor passagiers niet overhoudt  compenseert hij enigszins met overvloedige bagageruimte. De nieuwe veiligheidssystemen functioneren in de praktijk goed, het infotainmentsysteem werkt sneller en daardoor prettiger dan voorheen.

Zou de 308 nog net zoveel potten kunnen breken als in de periode van gunstige bijtelling? Ik denk het wel. Niet alleen is ‘ie mooier dan voorheen, ook het gebalanceerde rijgedrag en de fraaie interieurafwerking zijn argumenten die voor hem spreken. Of de 308 zal handhaven moet blijken, hij heeft er in elk geval wel de kwaliteiten voor.