Highlights

  • vijfde generatie Ibiza

  • gloednieuwe 1.5 TSI

  • ook als sportieve FR

Een volledig nieuw model en een compleet nieuwe motor. De Seat Ibiza 1.5 TSI is zó nieuw, dat ik de auto in Barcelona bij de fabriek mag ophalen. Een rit van 1.700 kilometer door vier landen. Ik slalom door het verkeer in Barcelona, rij over pokdalige bergweggetjes in het prachtige Parc National des Cévennes, dompel me onder in de chaos van de Parijse Périphérique en test de schokdempers op de abominabele snelwegen van België. Ik ga van 30 graden in de zon naar regen en de helft van die temperatuur. Als dát geen goede test is…

Ik sta op het prachtige Plaça Reial in Barcelona als de telefoon gaat. “Sir, your Ibiza is ready.” Even later komt de auto voorrijden. Heel even denk ik dat ze de verkeerde Seat komen brengen, dit lijkt wel een Leon! Ja, de Ibiza is groot geworden. Het is dan ook niet zomaar een uitvoering, maar een prachtige ‘Desire Red’ FR met 18 inch wielen en led-koplampen.

Bekijken

De nieuwe Seat Ibiza is ‘born in Barcelona’. Nou ja, om precies te zijn in Martorell - dat op een half uurtje rijden van de drukte van La Rambla ligt. Hoe dan ook, het plaatje klopt. De nieuwe Ibiza gaat in de sportief getinte FR-uitvoering naadloos op in de hipste wijken van de stad. Het basisontwerp is serieus, strak en getekend met scherpe lijnen. De Ibiza lijkt veel op de vorige en nog meer op de Leon, vooral met de verfijnde led-verlichting (optioneel) die de auto een duurdere uitstraling geeft.

Ook het interieur is getekend met een liniaal. De uitstraling is net zo degelijk als de bouwkwaliteit, de tijd dat Seat binnen het Volkswagen-concern achteraan stond als het om afwerking gaat is voorbij. De pasnaden van de verschillende dashboarddelen zijn zeer strak, er zijn weinig auto’s in het compacte segment die daaraan kunnen tippen. De gebruikte kunststoffen zijn hard maar zien er keurig uit. Gebouwd in Barcelona ja, maar ontwikkeld in Duitsland.

De FR-uitvoering heeft een lekker dik sportstuur.

Zitten

Met 1.700 kilometer voor de boeg is het prettig als je goed kunt zitten. In de nieuwe Ibiza kan dat, stuur en stoel zijn voor groot en klein voldoende te verstellen. Het sportieve stuurtje van de FR-Line nodigt uit tot een actieve rijhouding. Ruim is de nieuwe Ibiza ook, bijzonder ruim zelfs. Ik zou geen 1.700 kilometer op welke achterbank dan ook willen zitten, maar het kán wel. Zelfs als je bovengemiddeld lang bent dan kun je achterin zitten zonder dat je hoofd de hemelbekleding raakt. Ook bijzonder ruim is de kofferbak, met een inhoud van 355 liter.

Bedienen

Je hoeft geen Spaans te spreken om de logica van de Ibiza te begrijpen. Het multimediasysteem heeft een mooie en overzichtelijke lay-out. Met de aanraakknoppen aan weerszijden van het scherm roep je de belangrijkste functies op, of het hoofdmenu. Ook fijn: op het stuur geen overdaad aan knoppen, deels omdat de bediening van de cruise control op een stengel achter het stuur zit. De snelheidsregelaar is adaptief en werkt goed. Het systeem herkent ook auto’s op de rijbaan links van je, waardoor je niet (onbedoeld of expres) rechts kan inhalen. Jammer is wel dat het adaptieve deel niet uitgeschakeld kan worden, want de afstand tot de voorligger die het systeem veilig acht wordt door de ongeduldige Franse en Spaanse weggebruikers niet altijd begrepen.

De Seat Ibiza is uitgerust met alles wat je nodig hebt om je telefoon met de auto te verbinden, zoals Android Auto en Apple CarPlay. De draadloze oplader die onder de middenconsole zit is niet krachtig genoeg om een smartphone op te laden als deze tegelijkertijd gebruikt wordt om bijvoorbeeld muziek te streamen. Dat laatste werkt gelukkig feilloos en al snel vind ik op Spotify een playlist met al dan niet foute Spaanse zomerhits. Ik ben er klaar voor!

Ook aan de achterkant heeft de Seat Ibiza led-verlichting.

Ik stuur de Ibiza door slaperige Spaanse dorpjes, over prachtige Franse landweggetjes, rumoerig Belgisch beton en perfect gladde Nederlandse snelwegen.

Rijden

De stad roept, maar de plicht roept harder. Terwijl de zonnestralen langzaam de smalle straten van Barri Gòtic binnendringen en de eerste bussen met Chinese toeristen arriveren, start ik de gloednieuwe 1.5 TSI-motor van de Ibiza. Al tijdens de eerste meters door het drukke stadsverkeer valt op dat de opvolger van de bekende 1.4 TSI stil, vrij van trillingen en krachtig is. Vanaf minder dan 1.500 tpm begint de 150 pk sterke TSI aan de Ibiza te trekken. Bij lage belasting worden er ongemerkt twee cilinders uitgeschakeld maar op andere momenten voel je wel onverwacht wat schokjes. Ook hangt de motor wat slap in zijn rubbers, vooral in de eerste versnellingen kantelt de motor bij gas los laten. Dat soort details vallen ook op omdat de rest zo verfijnd werkt. Het aangrijpingspunt van de koppeling zit vrij hoog, maar de techniek is vergevingsgezind en werkt soepel. De versnellingsbak schakelt licht en met duidelijke schakelwegen. Al voordat ik de randweg van Barcelona bereik ben ik één met de auto.

Ik stuur de Ibiza door slaperige Spaanse dorpjes, over prachtige Franse landweggetjes, rumoerig Belgisch beton en perfect gladde Nederlandse snelwegen. Hij voelt zich overal thuis. Op glooiende slingerwegen ‘weg van de Autoroute’ laat de Ibiza zich van zijn sportieve kant zien. De besturing werkt lekker precies en met het sportieve FR-onderstel helt de auto weinig over in bochten. Het is moeilijk kiezen: kijken naar de prachtige omgeving van het Parc National des Cévennes of zo hard mogelijk door de krappe bochten sturen. Met de nieuwe Ibiza is dat een feestje, hij voelt licht, stijf en sportief aan. Vering en demping zijn daar precies op afgesteld: stevig, maar niet oncomfortabel. Met de Drive Profile-knop naast de pook kun je de sportstand inschakelen, de besturing wordt dan iets zwaarder en de demping harder. In sommige situaties leuk, maar eigenlijk biedt de Ibiza in de normale stand al alles wat je wilt.

Het verbruik over de hele rit komt uit op 7,0 l/100 km, 1 op 14,2. In Nederland kom ik tot de gunstigere waarde van 1 op 15,1.

Deze 18 inch wielen kosten 400 euro, standaard krijg je op de FR-versie 17 inch.

Betalen

De 1.5 TSI-motor is zó nieuw, dat de importeur de prijzen van deze Ibiza-uitvoering nog moet bepalen. Ik kan wel iets zeggen over de andere benzineversies. De vanafprijs bedraagt 15.400 euro, voor de Ibiza met 75 pk sterke 1.0 MPI-motor. De 1.0 TSI-uitvoering met 95 pk is er vanaf 18.400 euro. Daarmee zijn de prijzen van de nieuwe Ibiza marktconform. De geteste auto kost waarschijnlijk zo’n 28.000 euro.

Samenvatting en conclusie

No hablo Español. Ik spreek geen Spaans. De nieuwe Ibiza spreekt namelijk Duits. En dat bedoel ik in positieve zin. De afwerking, uitstraling, verfijning en rij-eigenschappen zijn allemaal van Volkswagen-niveau. Een vleugje Spaanse furie zie je nog wel terug in de sportief getinte FR-uitvoering en helemaal in deze fraaie kleur.

Na 1.700 kilometer door vier landen en over alle mogelijke wegsoorten heeft de nieuwe Ibiza zijn kwaliteiten laten zien. De conclusie is dan ook duidelijk: de Ibiza is als totaalpakket een van de beste auto’s in zijn segment. Daar is geen woord Spaans bij.

Bekijk meer foto’s van de trip op onze Facebook-pagina.