De Logan MCV Stepway herken je aan de kunststoffen bescherming rondom. Dacia Logan MCV en Logan MCV Stepway Dacia Logan MCV en Logan MCV Stepway Dacia Logan MCV en Logan MCV Stepway Dacia Logan MCV en Logan MCV Stepway Dacia Logan MCV en Logan MCV Stepway Dacia Logan MCV en Logan MCV Stepway Dacia Logan MCV en Logan MCV Stepway Direct duidelijk: dit is een Stepway Dacia Logan MCV en Logan MCV Stepway Je ziet hier duidelijk waar het om gaat: maximale ruimte. Dacia Logan MCV en Logan MCV Stepway Dacia Logan MCV en Logan MCV Stepway "Driedelig grijs" is de stoerste kleurencombinatie Je hoeft niemand uit te leggen welk type auto je rijdt Ook deze stoere dakrails horen bij de Stepway-uitvoering Ook aan de achterkant een aluminiumkleurige skidplate 573 liter ruimte: dat overstijgt twee klassen Je zou er zo een pallet in schuiven... Comfortabel veel voetenruimte onder de voorstoelen Meer dan voldoende ruimte voor vijf personen. Helaas reflecteert het scherm sterk, wat de afleesbaarheid niet ten goede komt MediaNav is niet hypermodern, wel bijzonder overzichtelijk Ook hier oranje - en het staat verrassend goed Oranje elementen fleuren het Stepway-interieur op Automatische climate control is niet leverbaar - maar dit werkt ook prima Het stop/startsysteem werkt zo goed dat je deze knop niet nodig hebt. Radio en telefoon bedien je ook via deze satelliet achter het stuur. Dit vernieuwde stuurwiel vind je ook in de nieuwste Dacia Duster Geen afgewerkte schroefgaten in de bekerhouders - who cares? De gebruikte materialen zijn weliswaar hard, maar ogen prima Ondanks de lage prijs is het dashboard prima afgewerkt.

Dacia is een budgetmerk, en doet er niets aan om dat imago te veranderen. Goedkoop is het en goedkoop blijft het. De Dacia Logan MCV is daarvan een goed voorbeeld, want voor de prijs van een kleine stadsauto rijd je ook een ruime wagon. Een luxere Stepway-variant lijkt niet helemaal bij het merk te passen, maar juist deze opgeruigde versie is in Nederland opvallend populair. Om uit te vinden hoe dat zit neem ik de Logan MCV mee naar de IAA in Frankfurt, als vervoersmiddel voor onze redactie.

Opvallend om juist een budgetauto in te zetten voor deze 900 km lange rit? Ik vind van niet, dit is pas écht testen. En laten we wel wezen, met de moderne 90 pk sterke driecilinder turbomotor onder de kap mag de Autobahn geen probleem zijn. De testauto is overigens een Serie Limitée Stepway, een speciale uitvoering dus. Geen zorgen: wanneer die is uitverkocht, dan komt ook de Logan MCV ‘gewoon’ als Stepway in de verkoop.

Bekijken

Direct duidelijk: dit is een Stepway

De Dacia Logan MCV in Stepway-uitmonstering is geen onopvallende verschijning. De kunststof beplating en aluminiumkleurige skidplates voor en achter staan het eenvoudige design goed, net als de donkergrijze wielen en – in het geval van de testauto – dito carrosseriekleur. Hij staat behoorlijk hoog op z’n wielen, wat praktisch veel bodemspeling geeft maar de Logan MCV ook iets smaller doet lijken.

Het is een kwestie van smaak, maar ik vind de Logan MCV in Stepway-trim uiterst charmant.
De afwerking van het interieur kan zich meten met de betere stadsauto’s, en dat is keurig als je weet dat hij amper duurder is. De gebruikte kunststoffen zien er goed uit, maar zijn uiteraard keihard en je moet ook geen aanstoot nemen aan zo nu en dan wat minder strakke pasnaden. Je kijkt niet naar kaal blik en er rammelt niets – daar gaat het om.


Zitten

Ondanks de budget-insteek van de auto heeft Dacia prima stoelen geplaatst. Ze zijn lekker zacht en ondanks de opvallend korte zittingen ondersteunen ze prima. Als je echt lang bent is de zit iets minder comfortabel – ik raad aan om dat zelf te proberen tijdens een proefrit.
Achterin zijn hoofd- en beenruimte eveneens overtuigend, zowel voor kinderen als voor volwassenen. De grote voetenruimte onder de voorstoelen zorgt voor nog wat extra leefruimte. Echt scoren doet de Logan met z’n kofferbak, die met 573 liter inhoud wedijvert met twee segmenten hoger. De bak is netjes afgewerkt en zonder tildrempel te beladen.

Bedienen

Ondanks de lage prijs is het dashboard prima afgewerkt.

De Dacia Logan MCV laat zich zo bedienen als je verwacht – intuïtief dus. Een licht- en regensensor zitten er niet op, dus je mag lekker zelf aan de bak. Handig werkt de cruise control, die je maar één keer hoeft te activeren en verder met vier knoppen op het stuur bedient. Zo intuïtief, dat het niet erg is dat de knoppen onverlicht blijven.
Het MediaNav-navigatiesysteem stemt minder tot tevredenheid. Het is overzichtelijk en werkt snel genoeg, maar is matig afleesbaar in het zonlicht. Bij nacht moet je het telkens zelf dimmen via het instellingenmenu. Goed, voor 495 euro is het wél schappelijk geprijsd en op de Stepway is het zelfs standaard aanwezig.

Rijden

De Dacia Logan MCV is met 1.065 kg erg licht voor een auto in deze klasse, en dat merk je in het weggedrag. De wegligging is daardoor een stuk beter dan je op basis van de verhoogde koets zou verwachten. De Logan helt weliswaar behoorlijk over in bochten, er is veel grip en de auto glijdt niet snel over de voorwielen weg.

Door de zachte vering gaat het onderstel soepel om met oneffenheden. De stevige dempers zorgen ervoor dat de koets snel weer rechtgetrokken wordt en niet gaat deinen. Op hoger (Autobahn)-tempo hebben ze wat meer moeite om de bewegingen bij te houden en wordt de Dacia soms wat stoterig, maar op ons mooie Nederlandse asfalt en bij snelheden tot 130 km/u is de Logan MCV Stepway aangenaam comfortabel.

Met een sprint van 0 naar 100 km/u in 11,1 seconden ben je gewoon goed bedeeld.

Als het harder waait valt op dat de Logan behoorlijk windgevoelig is. Je moet dan constant kleine stuurcorrecties uitvoeren, wat op de lange afstand vermoeiend kan zijn. Windgeruis is eveneens goed hoorbaar en ook de motor is iets minder goed geïsoleerd dan we tegenwoordig gewend zijn.

Helemaal van deze tijd is de 0,9 liter TCe-turbomotor onder de kap. Hiermee accelereert de lichte Logan heel verdienstelijk, want met een sprint van 0 naar 100 km/u in 11,1 seconden ben je gewoon goed bedeeld. De topsnelheid van 169 km/u heb ik op de Autobahn regelmatig behaald en dat gaat niet gepaard met enig drama. Bij 130 km/u draait de motor in de hoogste (vijfde) versnelling nog geen 3.200 tpm en is ‘ie zo goed als onhoorbaar. De vijf is niet de enige lange versnelling – elke versnelling houdt het toerental zo laag mogelijk en dat heeft soms wat gebrom van de motor tot gevolg. Iets later opschakelen, luidt het devies.

Het testverbruik is ditmaal niet heel representatief, omdat er uiteraard veel Autobahnkilometers zijn gemaakt. Ook al hebben we hier niet bijzonder snel gereden: de gemiddelde Dacia zal hier niet zijn habitat vinden. In dat licht bezien valt het testverbruik van 1 op 13,3 nog best mee, al haal je met normaal Nederlands gebruik al snel 1 op 15.

Je ziet hier duidelijk waar het om gaat: maximale ruimte.

Betalen

573 liter ruimte: dat overstijgt twee klassen

Dit is zonder meer het interessantste deel van deze test. De Dacia Logan MCV is standaard namelijk – en deze terminologie gebruik ik niet vaak – bizar goedkoop. De vanafprijs van de reguliere Logan MCV is met 12.680 euro amper hoger dan die van de kleinste stadsauto’s, en een andere stationwagon is voor dit geld al helemaal niet in zicht. Dacia concurreert dus vooral met gebruikte auto’s en schermt daarbij met drie jaar of 100.000 km garantie, daar kan geen tweedehandsje tegenop.

De testauto in Stepway-trim is met 17.865 euro niet extreem goedkoop meer, maar nog steeds heb je voor dit bedrag geen andere nieuwe auto die zoveel ruimte biedt. Interessant is ook de mogelijkheid om de Logan op lpg te rijden. Deze uitvoeringen levert Renault af-fabriek, en de versies zijn – vanwege de lagere CO2-uitstoot – 500 euro voordeliger dan de auto’s die alleen op benzine rijden.

Samenvatting en conclusie

De Dacia Logan MCV is een stationwagon voor de prijs van een stadsauto. De ruimte is echt enorm, waarbij vooral de kofferbak twee klassen overstijgt. Je doet concessies op het gebied van afwerking en rij-eigenschappen, maar zelfs tijdens het lange afstandsretourtje Frankfurt stelt de Logan nergens echt teleur.

Je krijgt dus heel veel waar voor je geld, of het nu gaat om de basisversies of om de stoere Stepway. De Dacia Logan MCV is een uniek product, wat niet iedereen zal begrijpen. Maar doe je het wel, dan lach je iedereen uit.