De Toyota Prius Plug-in Hybrid heeft vier lichtelementen aan beide kanten. Toyota Prius Plug-in Hybrid Toyota Prius Plug-in Hybrid Toyota Prius Plug-in Hybrid De Toyota Prius Plug-in Hybrid zit vol met bijzondere ontwerpdetails. Niet te verwarren met een andere auto. Het logo met blauwe accenten is voorbehouden aan de hybridemodellen van Toyota. Toyota Prius Plug-in Hybrid Toyota Prius Plug-in Hybrid Toyota Prius Plug-in Hybrid De achterspoiler buigt mee met de gewelfde achterruit. Je kunt ervan vinden wat je wilt, maar het valt wél op. De achterruit bestaat uit twee delen. Bijna kunst. Toyota Prius Plug-in Hybrid Toyota Prius Plug-in Hybrid Een bijzonder detail, dit fraaie achterlicht. Toyota Prius Plug-in Hybrid Toyota Prius Plug-in Hybrid Geen gewone Prius, maar een Prius Plug-in Hybrid Bijzondere vormen voor de Toyota Prius Plug-in Hybrid Het dak met zonnecellen is een optie. PHV staat voor Plug-in Hybrid Vehicle. Hoe vaker je oplaadt, hoe zuiniger en goedkoper je rijdt. Het dashboard is aangekleed met witte, kunststof accenten. Ook op het centrale scherm vind je veel informatie. Het kleine pookje is een bekend kenmerk van alle Toyota's Prius. Een opvallend dashboard in de Prius Plug-in Hybrid Op het centrale beeldscherm bovenop het dashboard staat heel veel informatie. Mooie knoppen voor de klimaatregeling. De Prius is voorzien van diverse actieve veiligheidssystemen. Met deze knoppen kun je diverse rijstanden instellen. Handig, draadloos opladen! Voldoende ruimte achterin de Toyota Prius Plug-in Hybrid. De vloer van de kofferbak ligt erg hoog, omdat de accu's eronder zitten.

Highlights

  • Prius met stekker

  • onderscheidend design

  • deels elektrisch rijden

Lieve minister van Financiën,

Ze waren u een doorn in het oog, de plug-in hybrides. U beloofde lage bijtelling aan leaserijders, maar ze gaven u er niks voor terug. In plaats van minder, veroorzaakten de zware en onzuinige stekkerhybrides juist méér CO2-uitstoot. De reden: ze worden te weinig opgeladen. U was er klaar mee en begrijpelijk. De lage bijtelling voor stekkerhybrides heeft u vakkundig de nek om gedraaid. Maar lieve minister, ik wil u vragen om een uitzondering te maken. Voor de Toyota Prius Plug-in Hybrid. Deze auto is anders dan alle andere stekkerauto’s.

Ik zal u in deze test proberen uit te leggen waarom de Prius Plug-in Hybrid beter is dan een Mitsubishi Outlander PHEV of Volkswagen Passat GTE. Waarom deze auto niet alleen een lage bijtelling verdient maar ook een lintje. Dat laatste, daar gaat u zeker niet over? Maar u kunt vast wel een goed woordje doen bij de koning…

Bekijken

De achterspoiler buigt mee met de gewelfde achterruit.

Lieve minister, de Prius is niet alleen heel erg zuinig (daarover later meer) maar ook bijzonder. Kijkt u eens naar de opvallende koplampen met vier lichtelementen. Of naar de spoiler, die speels de vorm van de gewelfde achterruit volgt. Deze auto zit vol met bijzondere ontwerpdetails. Het straatbeeld in Nederland is al grijs genoeg, toch?

Stap ook eens in, en verbaas u. Ik weet dat u zich bij voorkeur laat vervoeren in een strakke sedan van Duitse makelij, maar weet dat het ook anders kan. Met wilde vormen, accenten van witte kunststof, meerdere displays die de bestuurder stimuleren om zuiniger te rijden en natuurlijk het bekende, blauwe pookje dat elke Prius kenmerkt. Dat niet alle onderdelen even mooi bij elkaar passen, daar valt u niet over toch?

Zitten

Lieve minister, u zit prima in deze stekkerhybride. Het stuur staat voor lange bestuurders iets te laag en de zittingen zijn wat te kort, maar verder heeft u niks te klagen. Uw lichaam wordt aan de zijkant en in uw rug goed ondersteund, ook als u wat sneller een bochtje wilt nemen. Oh, u heeft een voorbeeldfunctie, ik begrijp het. Maar als niemand kijkt… Weet u wat ook mooi is? Dat ondanks de spoiler, die de achterruit in tweeën deelt, het zicht naar achteren goed is.

U zit vaak achterin en dat is in de Prius geen probleem. De beenruimte is riant en als u niet langer dan 1,90 meter bent, dan blijft uw hoofd uit de dakbekleding. De bagageruimte is groot genoeg voor uw koffertje op de derde dinsdag van september, maar de hoge vloer (want: de accu’s liggen eronder) neemt veel ruimte in. Dat is jammer bij een auto die verder zó doordacht is.

Bedienen

Lieve minister, voor een boekhouder zoals u is de Prius een droomauto. Er zijn talloze menu’s met heel veel cijfers, grafieken en andere informatie. Voor de gewone gebruiker misschien zelfs teveel, maar de bediening van alle functies spreekt voor zich. Het aanraakscherm ziet er wat gedateerd uit en reageert net iets te langzaam, maar dat bent u vast wel gewend van uw ambtelijke apparaat. Belangrijker is dat alle functies gewoon goed werken. Verder is er een knop met drie rijmodi: Power, Eco en Normal. Uiteraard kiest u altijd voor Eco, om zo zuinig mogelijk te rijden. In deze stand versnelt de automatische cruise control bijvoorbeeld wat langzamer.

De Toyota Prius Plug-in Hybrid zit vol met bijzondere ontwerpdetails.

Lieve minister, mocht u in een ondeugende bui besluiten om de Prius Plug-in niet op te laden (foei!), dan haalt u evengoed een verbruik van 1 op 22,2.

Rijden

Lieve minister, de Prius belooft u meer dan 50 elektrische kilometers. Als politicus weet u dat beloftes soms niet worden waargemaakt, maar het compromis is in dit geval goed. 40 kilometer emissievrij rijden is zeker mogelijk. Daarvoor moet u wel een beetje rustig aan doen op de snelweg. De elektromotor is met 53 kW (72 pk) niet bijzonder krachtig, bij de Prius Plug-in Hybrid draait het om zo zuinig mogelijk rijden. U ontspant vanzelf.

Het samenspel tussen de brandstofmotor en elektromotor is perfect, u merkt nauwelijks dat de 1.8 benzinemotor aanslaat. Bij het optrekken hoort u ‘m wel even loeien, dat is te wijten aan de traploze automaat. Het mooiste is: zelfs als de batterij zo goed als leeg is, rijdt u ongemerkt nog veel elektrische kilometers. Bij weinig gas, als u stilstaat of het gas loslaat dan schakelt direct de benzinemotor uit.

Mocht u in een ondeugende bui besluiten om de Prius Plug-in niet op te laden (foei!), dan haalt u evengoed een verbruik van zo’n 4,5 l/100 km (1 op 22,2). Hier komt de toewijding en ervaring van Toyota tot uiting. De Prius Plug-in is geen excuushybride, geen brandstofauto waar even snel een elektromotor bij gepropt is, maar een doorontwikkeld en doordacht concept. Als u maar vaak genoeg oplaadt, is zelfs een verbruik van 1 op 50 mogelijk. Een realistisch gemiddelde is 3,5 l/100 km (1 op 28,5). Even tussen ons: om die score te halen hoeft u dus niet eens zó vaak op te laden.

Het is ook goed om te weten dat de Prius verder gewoon fijn rijdt. Hij stuurt prettig, als u instuurt dan volgt de Prius verrassend enthousiast uw bevelen op. Luisterde uw staatssecretaris maar zo goed... Het stuurwiel geeft een prettige tegendruk en een goed gevoel van controle. De auto helt niet noemenswaardig over, heeft een goede wegligging (maar is wel een beetje zijwindgevoelig) en biedt een aangenaam veercomfort. De extra kilo’s van de accu’s zijn merkbaar aanwezig, maar niet storend.

Betalen

Hoe vaker je oplaadt, hoe zuiniger en goedkoper je rijdt.

Lieve minister, we gaan het over financiën hebben. De Prius Plug-in Hybrid is met een vanafprijs van 37.995 euro een van de goedkoopste plug-in hybrides van Nederland – ook om te leasen. De prijslijst is overzichtelijk, er is namelijk maar één (complete) uitvoering. De testauto kost 41.645 euro, de belangrijkste extra is het dak met zonnepanelen – waarmee de Prius Plug-in volgens Toyota tot 1.000 kilometer per jaar op zonne-energie kan rijden. Houd er rekening mee dat als u deze milieuvriendelijke optie bestelt, dat veiligheidsvoorzieningen als parkeersensoren en een dodehoeksensor komen te vervallen. Kiezen tussen duurzaamheid en veiligheid, het is een dilemma dat u ongetwijfeld vaker heeft.

Samenvatting en conclusie

Lieve minister, de conclusie is duidelijk. De Prius Plug-in Hybrid is al-tijd zuinig, ook als de auto nooit wordt opgeladen. Deze auto draagt écht bij aan een lagere CO2-uitstoot, zonder dat de gebruiker daar zijn best voor hoeft te doen. En als hij dat wel doet, dan wordt hij beloond met een zeer laag verbruik. De techniek werkt verfijnd en aan alles is te merken dat Toyota jaren ervaring heeft met hybride-auto’s. De Prius Plug-in ziet er – zelfs ten opzichte van de reguliere Prius – onderscheidend uit en is een prettig rijdende auto.

Lieve minister, ik vraag u om deze auto het duwtje in de rug te geven dat hij verdient. Beloon iedereen die een Prius Plug-in Hybrid koopt of leaset met belastingvoordeel. Doe het. Voor ons land en onze luchtkwaliteit.