Komt de naam Koleos je bekend voor? Dat kan goed kloppen, want in het verleden konden we al even aan de naam snuffelen. Nu haalt Renault ‘m uit het vet, scherp geslepen en klaar voor een nieuwe carrière op een nieuwe auto. En hoe, want met z’n uiterlijk steelt de Koleos direct de show. Dat vraagt om een uitgebreide rijtest.

Renault positioneert de Koleos boven de Kadjar. Hij valt in hetzelfde segment als de Talisman en staat in het gamma naast de ruimtewagen Espace. Renault richt zijn pijlen expliciet op de veelrijder, door de Koleos enkel met dieselmotoren op de markt te brengen. Hij is er met 130 pk en 175 pk, en ook het aantal uitvoeringen blijft steken op twee. Wij testen het al bijzonder rijk uitgeruste instapmodel.

Bekijken

In de Koleos heerst een prettige sfeer.

De Renault Koleos heeft een indrukwekkend voorkomen. De rechtopstaande neus wordt nog imposanter als de grote dagrijlampen branden en aan de achterzijde zijn het ook de lichtunits die de aandacht trekken. Door de lange, rechte chroomstrip op het voorscherm oogt de auto vooral van opzij ‘bonkiger’ dan ‘ie is. Het zijn de details die ervoor zorgen dat de Koleos naadloos in het gamma past, terwijl de SUV zich met z’n stoere uitstraling ook duidelijk onderscheidt van de rest. Dat is knap gedaan.

Vanbinnen gaat Renault op dezelfde voet verder. Het grote, staande scherm in de middenconsole springt direct in het oog en is op elke uitvoering standaard. Niet alleen aan het oog is gedacht, ook het gevoel wordt gevoed. Zowel boven- als onderkant van het dashboard zijn bekleed met zachte materialen. Het fraaie, bruine leder in de testauto vertegenwoordigt een meerwaarde van 1.695 euro.

Zitten

De Koleos is onbetwist de ruimste Renault voor achterpassagiers.

Wanneer je na een hoge instap plaatsneemt, valt de bijzondere zitpositie op. Je voelt je koning van de weg, hoog boven het asfalt. Ook de stoel staat standaard behoorlijk hoog, waardoor het in alle richtingen verstelbare stuur en dashboard in eerste instantie laag lijken te zijn. Na een paar kilometer weet je niet beter en geniet je in de brede, comfortabele zetels van het robuuste terreinwagen-gevoel. Het enige wat er te wensen overblijft is iets meer steun voor de bovenbenen.

Dacht je dat voorin zitten genoeglijk was, dan heb je nog niet achterin gezeten. De ruimte op de achterbank is enorm, waarmee de Koleos in één klap gebombardeerd wordt tot de ruimste Renault die je kunt kopen. De ruimte achterin gaat ten koste van de kofferbak, die met 441 liter bescheiden is. Dat verandert als je de bank neerklapt en er een inhoud van maar liefst 2.035 liter op lading wacht.

Bedienen

R-Link II ziet er strak en modern uit, maar mocht net iets sneller zijn.

Het staande scherm in het dashboard is niet alleen de grote blikvanger, het dient tevens als belangrijkste bedieningsorgaan. Vrijwel alle mogelijke instellingen regel je via dit scherm, wat voor- en nadelen heeft. Voordeel is dat je, na enige studie, alle instelmogelijkheden op één plek vindt en een nadeel is de vaak net iets te trage reactie van het systeem op je vingers. De belangrijkste functies van de klimaatregeling, zoals de temperatuur en ontwaseming, zijn direct bereikbaar via fysieke knoppen.

Ook het instrumentarium is deels digitaal. Een kleuren-lcd projecteert de snelheid en toerenteller, maar een navigatiekaart wordt hier bijvoorbeeld niet weergegeven. De afleesbaarheid van de schermen is een punt van aandacht. Wil je overdag helder en ’s avonds rustig donker beeld, dan kun je dat instellen via het centrale scherm. Maar wanneer de lichtautomaat de koplampen inschakelt, bijvoorbeeld bij een viaduct, op een iets minder heldere dag of bij regen, zijn de schermen nauwelijks nog afleesbaar. Een separate lichtsensor voor de interieurverlichting was hier goed van pas gekomen.

Rijden

De Renault Koleos voelt qua zitpositie als een echte SUV en maakt dat waar in het rijgedrag. Van het gedempt aanwezige dieselgeluid tot het vrij lichte sturen: het draagt allemaal bij aan het terreinwagengevoel op lagere snelheden. Eenmaal op tempo merk je dat de Koleos een behoorlijk stevige vering heeft, waardoor je onverwacht hard en met weinig overhellen door bochten gaat. Dat heeft ook een keerzijde, want korte oneffenheden en slecht wegdek voel je beter dan je zou verwachten.

De Renault Koleos voelt qua zitpositie als een echte SUV en maakt dat waar in het rijgedrag.

Op verkeersdrempels en andere grote oneffenheden reageert de Koleos zachtmoedig en blijven de bewegingen van de koets beperkt. Op de snelweg blijft dat comfortabele gevoel overeind, waardoor de Koleos zich vooral ontpopt als langeafstandsauto – op goed geplaveide wegen. In de verte hoor je altijd het sonore banden- en de diesel die bij 130 km/u net 2.500 toeren draait, maar dat heeft amper invloed op de aan boord heersende rust.

De 130 pk sterke dieselmotor is de instapmotor, die op papier wat bescheiden lijkt voor een auto van formaat. Die aanvankelijke scepsis weet hij snel om te buigen in genoegen, want de 1.6 stelt geen moment teleur. De al vroeg beschikbare 320 Nm aan koppel komt bij 1.800 tpm behoorlijk abrupt los, en doortrekken voorbij 3.000 tpm heeft amper zin. Schakelen doe je in de 130 pk-uitvoering altijd zelf, met een trefzekere zesversnellingsbak. Ook op de koppeling is niets aan te merken, het aangrijpingspunt is goed voelbaar waardoor je soepel wegrijdt.

De Koleos heeft geen MultiSense-rijstanden, maar wel een Eco-modus die ik graag gebruik. In deze stand verloopt de krachtsopbouw nog vloeiender en dat past goed bij het rustgevende karakter van de auto. Ook helpt dit het dieselverbruik laag te houden. Tijdens de test kwam dit, met veel snelwegkilometers, uit op een prima 1 op 16. De actieradius bedraagt dan net geen 1.000 kilometer, je staat dus niet vaak bij de pomp.  

4,67 meter lang en 1,68 meter hoog: serieuze afmetingen.

Betalen

Het beleid van Renault om de Koleos enkel met dieselmotoren te leveren heeft zijn weerslag op de prijs. De grote SUV is er vanaf 42.790 euro, en dat is een hoge instapprijs in vergelijking met de concurrentie. Nissan levert een X-Trail met benzinemotor voor ruim 10.000 euro minder en ook de Honda CR-V gaat voor vergelijkbare bedragen van de hand.

Voorzie je de concurrenten daarentegen van een soortgelijke motorisering en uitrusting, dan blijkt de Koleos marktconform geprijsd. Naast de Intens-uitvoering is er de topuitvoering Initiale Paris. Deze is er vanaf 53.290 euro en altijd met 175 pk sterke diesel. Naar wens is die te koppelen aan een automatische transmissie.

Samenvatting en conclusie

Deze 18 inch lichtmetalen wielen zijn standaard

De Renault Koleos lijkt prijzig, maar dat heeft vooral te maken met de afwezigheid van benzinemotoren in het gamma. Vergelijk je de Koleos met concurrerende diesels, dan is de auto goed gepositioneerd. Nu hebben vooral veelrijders er een aangename, bijzonder ruime reisauto aan.

De Renault Koleos is een auto die het moet hebben van z’n opvallende uitstraling en overdadige ruimte voor passagiers. Voor wie genoeg kilometers rijdt om diesel te kunnen verantwoorden, veel waarde hecht aan ruimte en wordt gegrepen door het onverzettelijke SUV-gevoel is het een goede toevoeging aan het segment.