De Velar is gepositioneerd tussen de Evoque en Range Rover Sport.Land Rover Range Rover VelarHet zwarte dak maakt de auto optisch langer.Land Rover Range Rover VelarDankzij de moderne vormgeving valt een Velar echt op.Zie je dit in je spiegel? Ga dan maar vast opzij.Van achteren oogt de Velar niet uitgesproken groot.Land Rover Range Rover VelarLand Rover Range Rover VelarOok met uitgeklapte handgrepen blijft de Velar fraai.Range Rover Velar: een opvallend ontwerp.Land Rover Range Rover VelarDie flanken...Land Rover Range Rover VelarLand Rover Range Rover VelarDe handgrepen zijn fraai verzonken en naar verluid bestand tegen een laag ijs.Met een druk op de knop schuiven de handgrepen naar buiten.Maar liefst drie fraaie schermen domineren het interieur.Fraaie materialen vind je in het hele interieur.Mooi, dit digitale instrumentarium met hier de traditionele......en hier de moderne weergave.Dé blikvangers in de Velar zijn deze beeldschermen.Met een tikje op de rechter draaiknop kan de passagier zijn eigen temperatuur instellen.De draaiknop dubbelt voor temperatuurregeling en rijstand.Digitaal scheelt fysieke knoppen, maar levert wel veel digitale knopjes op.Draaien of direct op het scherm drukken: het kan allebei.Op de foto lijkt het scherm sterk te reflecteren, in de praktijk stoort het niet.Erg fraai beeldscherm, je moet er wel wat hard op drukken.Niet alleen opgeruimd, ook genoeg ruimte.Strak en opgeruimd. De ronde versnellings'pook' komt na het starten omhoog.Fraai stuurwiel met moderne touch-knoppen - die verrassend goed werken.Maak met je duim een rondgaande beweging over deze knop, om het volume aan te passen.Achterin voldoende ruimte voor lijf en leden.

Highlights

  • Model boven Evoque

  • Opvallend infotainment

  • Vanaf 73.800 euro

De Range Rover is een begrip. Een Britse klassewagen die alles kan en daarmee een breed publiek aanspreekt. Bij Land Rover weten ze dat als geen ander, dus laten ze deze luxe modeltak gestaag groeien. Het begon met de Range Rover Sport, gevolgd door de relatief compacte Evoque. Nu is er de Velar, die zich daar comfortabel tussen nestelt. De SUV maakte op de autobeurs al indruk met zijn fraaie in- en exterieur, nu is hij bij ons voor een uitgebreide rijtest.

Bijna kom ik in de verleiding om de soepele, 300 pk sterke zescilinder dieselmotor aan te vragen, maar de nieuwsgierigheid naar een viercilinder in deze auto is toch te groot. Een 180 pk sterk exemplaar lijkt me wat afbreuk doen aan het voorname gevoel, dus neem ik de gulden middenweg, het exemplaar met 240 pk. Ook benzinemotoren zijn ruim beschikbaar met vermogens van 250, 300 en zelfs 380 pk. Er zijn maar liefst zes motoren, aan keuzemogelijkheden ontbreekt het de koper niet.

Bekijken

Het zwarte dak maakt de auto optisch langer.

De Velar volgt de vormtaal van het moderne Range Rover maar heeft toch een geheel eigen uitstraling. Hij is wel groot, maar niet pompeus en dankzij het (optioneel) zwart gespoten dak oogt ‘ie ranker dan hij is. De meeste aandacht gaat uit naar de ononderbroken, gladde flanken: simpelweg wonderschoon. De handgrepen verrijzen uit de carrosserie bij het instappen en verzinken in de deuren als ze niet nodig zijn. Goed om te weten: Land Rover garandeert dat je ook met een flinke laag ijs op de auto nog gewoon kunt instappen.

Een bijzonder fraaie koets dus, maar het pièce de résistance van de Velar zit vanbinnen. Dat is het interieur, met als opvallendste element het Touch Pro Duo-systeem. Dat is de benaming voor twee fraaie, haarscherpe aanraakschermen in de middenconsole. Ook het instrumentarium is volledig digitaal en niet alleen de gebruikte techniek is fraai. De strakke vormgeving en het opgeruimde van de interface maken het plaatje compleet.

Zitten

Maar liefst drie fraaie schermen domineren het interieur.

Zoals het een Range Rover betaamt zit je hoog boven het andere verkeer, al hoef je voor de instap niet echt te klimmen. Een Velar met luchtvering zakt namelijk galant door z’n knieën om je een eenvoudige toegang te verschaffen. De stoelen ogen voor het type auto misschien wat smal, ze zijn uitgebreid verstelbaar en overtuigen ook op de lange afstand.

Dat geldt eveneens voor de achterbank, met zijn aangenaam geprofileerde buitenste zitplaatsen. De middelste passagier moet zijn voeten aan weerszijden van de hoge middentunnel plaatsen.

De kofferbak meet 673 liter en is daarmee aangenaam ruim. Ook is ‘ie goed toegankelijk. De Velar heeft een normale, omhoog scharnierende achterklep en geen tweedelige klep, zoals bij de grootste Range Rover. Klap je alle stoelen neer, dan past er 1.731 liter aan bagage in.

Bedienen

De grootste vraag die ik heb bij de fraaie aanraakschermen: werken deze zo goed als ze eruit zien? En dat doen ze, Range Rover is hier niet te ambitieus geweest. De displays hebben een duidelijke interface en met name het onderste exemplaar reageert erg snel. De boven het scherm ‘zwevende’ draaiknoppen hebben een dubbele functie, ze dienen zowel voor de klimaatregeling als voor de terreinstanden. De tweede functie gebruik je in de praktijk zelden, waardoor het niet hinderlijk is dat de knop een dubbele agenda heeft.

Het bovenste scherm dient voor de multimedia en navigatie en verrijst uit het dashboard als je de auto start. Ook hier is de interface goed doordacht, waardoor je er snel je weg in vindt. Wel moet je relatief hard drukken voordat het aanraakscherm reageert. Dat merk je vooral bij het intypen van navigatiebestemmingen, bij andere handelingen reageert het systeem sneller. Een bestemming inspreken via de stembesturing is geen alternatief, deze werkt voor bijna alle functies met uitzondering van de navigatie.

Rijden

Van achteren oogt de Velar niet uitgesproken groot.

De Range Rover Velar is een SUV, en dat mag je vrij letterlijk nemen. Met dat ‘Sports’ zit het namelijk wel goed. Je voelt het direct als je aan het stuur draait: de Velar verandert kwiek van koers, alsof het een veel kleinere auto betreft. Het stuurgevoel is zonder meer goed, zeker gezien het type auto. Op tempo een bochtig weggetje nemen? De Velar kan het veel beter dan je op basis van z’n carrosserievorm zou verwachten.

Niet alleen de besturing, maar ook het onderstel doet niet denken aan dat van een grote terreinwagen. Het onderstel is voorzien van luchtvering, waardoor de koets best wil overhellen en de neus vrij diep duikt bij het remmen. Aan de andere kant vertoont de Range een wat onrustig weggedrag op korte oneffenheden. Op de snelweg profiteer je wel weer maximaal van het aangename veercomfort dat bij luchtvering hoort. Ook de prettige stilte aan boord maakt reizen tot een prettige bezigheid.

 

Met dat ‘Sports’ zit het wel goed, dat voel je direct als je aan het stuur draait.
Dan de aandrijflijn, met 240 pk sterke 2.0 liter dieselmotor, achttrapsautomaat en uiteraard vierwielaandrijving. De middelste dieselmotor in het gamma is wat kracht en koppel (liefst 500 Nm) betreft een erg goede keuze. Hij zet gemakkelijk aansprekende prestaties neer, want een sprint van 0 naar 100 km/u in 7,3 seconden is in de dagelijkse praktijk riant voldoende. De manier waarop de motor zijn kracht levert doet iets minder geraffineerd aan. De diesel klinkt wat rauw en zeker wanneer je wat sneller wilt doet dat enige afbreuk aan het luxegevoel. Hoe traditioneel het ook mag klinken, een smeuïge zescilinder is wat de auto het beste past.

 

De achttrapsautomaat benut de dieselkracht goed en doet zijn werk nagenoeg onmerkbaar. In de comfort-stand reageert hij niet altijd even alert, wat je kunt ondervangen door de sportstand in te schakelen. Wat het brandstofverbruik betreft: onder de streep neemt de Velar elke 11,5 kilometer een liter diesel tot zich, en dat is gezien de forse buitenmaten in orde. De actieradius bedraagt in de praktijk circa 650 kilometer, en dat is voor zo’n reisauto wel wat bescheiden.

Dankzij de moderne vormgeving valt een Velar echt op.

Betalen

De Range Rover Velar zit qua positionering tussen de Evoque en de Range Rover Sport. Qua prijs is het gat met de eerste net iets groter, het verschil tussen de basis-Evoque en de instap-Velar bedraagt 27.450 euro. Echte concurrenten benoemen is moeilijk, want vergeleken met de Mercedes-Benz GLC en BMW X3 is de Velar een maatje groter. De vanafprijs ligt net beneden die van een GLE of X5, die op hun beurt weer hoger gepositioneerd zijn. De leaseprijzen laten een vergelijkbaar beeld zien, ook hier valt de Velar tussen deze twee categorieën.

Samenvatting en conclusie

Range Rover Velar: een opvallend ontwerp.

De Range Rover Velar is een SUV met twee gezichten. Enerzijds komt de sportievere rijder aan zijn trekken, aan de andere kant geniet ook de langeafstandsrijder van deze relatief compacte Range Rover. Relatief, want de Velar is groter dan zijn directe concurrenten, maar daar staat ook een stevigere prijs tegenover.
 

Tegenover die prijs staat het rijke gevoel van een maatje meer. Elke keer dat de uitschuivende handgrepen je begroeten, elke keer dat je het fraaie interieur betreedt en elke keer dat je een bocht in stuurt voel je het. De Velar is niet zomaar een kleine Range Rover. Het is een heerser, maar gewoon niet de grootste. Het is Napoleon.