Highlights

  • Concurrentieloze cabrio

  • Negentrapsautomaat

  • Vanaf 65.577 euro

Een kampvuur, chocolademelk en de Efteling. Het zijn zomaar drie dingen die in de winter nog aangenamer zijn dan in de zomer. Een vierde is – en die zie je vast niet aankomen – cabrio rijden. Bij temperaturen beneden het vriespunt de kap laten zakken en vanuit een open auto genieten van de frisse winterlucht. Geloof mij, veel beter wordt het niet. Vandaar dat ik nog in het najaar de nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse Cabriolet wil testen. Zoveel moois laat je nu eenmaal niet tot de lente wachten.

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat de E-Klasse Cabriolet een veilige keuze voor dit seizoen is. De grote cabrio heeft namelijk een aantal features die open rijden onder vrijwel alle omstandigheden veraangenamen. Neem de Airscarf, die heerlijk warme lucht in je nek blaast; en Aircap, die de rijwind zelfs over eventuele achterpassagiers heen leidt. Ondanks het wisselvallige weer tijdens de testperiode gaat het dak er dus regelmatig af. Ik kan je vertellen dat ook regenwater keurig buiten de kuip blijft, zolang je maar blijft rijden.

Binnenin geeft de Mercedes-Benz E-Klasse Cabriolet een gevoel van grote luxe

Bekijken

De E-Klasse Coupé is al een prachtige auto, zijn cabrio-broertje is misschien nog wel fraaier. De koets biedt mogelijkheden om te gaan voor ‘dik’ en sportief, maar ook voor slank en elegant. Met zijn parelmoerwitte lak en het uitbundige AMG-exterieur balanceert de testauto op het randje van vulgair. In diep donkerblauw met veelspaakswielen transformeer je een E-Klasse in het tegenovergestelde. De clientèle van het merk Mercedes-Benz zal deze keuzemogelijkheden op waarde weten te schatten.

Vanbinnen is de testauto zo chique als het kan worden. De lederen bekleding op stoelen en dashboard en de fraaie houtinleg geven een gevoel van grote luxe. Net als in de coupé zijn er zes fraaie, turbinevormige ventilatieroosters. In een gesloten auto zijn zoveel uitstroomopeningen eigenlijk overdadig, in deze cabrio komen ze echt tot hun recht. De afwerking van de cabrioletkap verdient een extra compliment. De dakhemel is snaarstrak gespannen en er zit zelfs hemelverlichting in.

Zitten

In de E-Klasse Cabriolet zit je diep en geborgen, de auto omsluit je helemaal. Een echte cabrio-purist zal zeggen dat de voorruit wel erg ver doorloopt en afbreuk doet aan het open gevoel. Die persoon heeft een punt, al draagt deze constructie wel bij aan een sublieme windgeleiding. Zeker als je het windscherm boven de achterbank plaatst, waait het in de E-Klasse zelfs op snelwegtempo niet tot nauwelijks.

Dankzij Aircap moeten zelfs de achterpassagiers uit de wind blijven

Aircap is een combinatie van een niet erg fraaie, uitklapbare spoiler boven de voorruit en een elektrisch windscherm op het achterdek. Dankzij dit systeem moeten zelfs de achterpassagiers uit de wind blijven, die het in een normale cabriolet zwaar te verduren zouden krijgen. Vrijwilligers om dit te testen bleven echter uit en gezien de weersomstandigheden geef ik ze geen ongelijk.

Met gesloten kap zitten achterpassagiers overigens prima. Net als in de coupé is de beenruimte voldoende en zullen veel passagiers met hun kruin de dakhemel toucheren. In de Cabrio is deze toch zacht, dus zelfs je hoofd stoten blijft comfortabel. Met 385 liter is de kofferbak lekker ruim, met neergeklapte kap blijft er nog 310 liter van over.

Bedienen

De Cabriolet heeft hetzelfde bedieningsconcept als elke andere E-Klasse: twee grote beeldschermen achter glas en touchpads op het stuurwiel. Als je wilt weten hoe dit werkt, lees dan onze review van de E-Klasse Sedan of Coupé. Sinds mijn laatste ervaring lijkt het systeem te zijn opgevoerd, want gevoelsmatig is het systeem net iets sneller en nu bijna zo vlot als je het wilt hebben. De cabriokap bedien je vanaf de middentunnel en tot een snelheid van 50 km/u. Een knop om alle ramen ineens te openen of te sluiten ontbreekt evenmin, zo zien we het graag!

De geluidsisolatie van de motor lijkt in de Cabriolet nog beter dan bij de Coupé

Rijden

Op de E-Klasse Coupé was al niet veel af te dingen, op de Cabriolet zo mogelijk nog minder. Het comfortabele onderstel past nu eenmaal nog beter bij een open cruiser en maakt flaneren over de boulevard tot een groot genot. Soms voelt het alsof de E-Klasse is voorzien van luchtvering, maar in wezen is het een conventioneel geveerd en adaptief – dus niet instelbaar – gedempt onderstel. Een groot compliment voor de ondersteltechnici. Ondanks dat het een grote cabrio betreft is torderen deze auto vreemd. Hij voelt net zo stevig als de E-Klasse Coupé.

Ook als je deze uit de kluiten gewassen cabriolet een bocht in stuurt geeft hij thuis. De stuurinrichting reageert opvallend snel op je commando en laat je ook in de bocht goed weten waar je mee bezig bent. De E-Klasse voelt erg neutraal aan en heeft grip te over. In rechte lijn is er dan weer niets dat de Cabriolet kan verstoren. Het langeafstandscomfort is van hoog niveau, mede door de goed geïsoleerde cabriokap. Op hogere snelheid hoor je een licht suizen langs de aansluiting van het dak, maar dat mag amper een naam hebben.

Een groot compliment voor de ondersteltechnici: soms voelt het alsof de E-Klasse is voorzien van luchtvering

Net als de eerder geteste Coupé is ook deze Cabrio voorzien van de 184 pk sterke viercilinder benzinemotor. Deze instapmotor is in de cabrio nog beter op zijn plek dan in de gesloten uitvoering, omdat een open auto nog meer uitnodigt tot rustig rijden. Dankzij het snelle en onvoelbare schakelen van de negentrapsautomaat opereert de motor vrijwel altijd in het optimale – lage – toerengebied.

Bij enigszins normaal rijden maakt de motor zelden meer dan 2.500 tpm en op de snelweg draait ‘ie uitermate kalm 1.800 tpm bij 120 km/u. De geluidsisolatie van de motor lijkt nog beter dan bij de Coupé, want het wat rauwe karakter bij hogere toeren lijkt als sneeuw voor de zon verdwenen. Het brandstofverbruik blijft ditmaal steken bij een magere 1 op 9,5. De Coupé liet onder gunstigere weersomstandigheden 1 op 11 noteren, een waarde die de Cabriolet in de dagelijkse praktijk ook kan behalen.

Mercedes-Benz E-Klasse Cabriolet

Betalen

De Mercedes-Benz E-Klasse Cabriolet is een koopje, en zoals elk statement behoeft dat enige uitleg. Een E-Klasse Cabrio is vooral voordelig omdat hij eigenlijk geen concurrenten heeft. Hij bevindt zich een klasse boven de Audi A5 Cabriolet (56.155 euro) en BMW 4 Serie Cabrio (58.635 euro), en een halve klasse beneden de altijd krachtige BMW 6 Serie Cabrio (113.472 euro).

Features veraangenamen open rijden onder vrijwel alle omstandigheden

Met een vanafprijs van 64.577 euro is de E 200 Cabriolet dus niet alleen relatief, maar ook absoluut schappelijk geprijsd. Voor de 245 pk sterke E 300 verlangt de dealer ongeveer 7.500 euro extra en de vierwielaangedreven zescilinder E 400 met 333 pk kost minimaal 99.060 euro. Dieselen kan van 69.391 (E 220 d) tot 90.770 (E 350 d) euro. Dan lonkt de lange, zeer lange optielijst en kun je het kostenplaatje naar hartenlust opdrijven. De testauto vertegenwoordigt dan ook een waarde van 85.909 euro.

Samenvatting en conclusie

De Mercedes-Benz E-Klasse Cabriolet is misschien niet écht leuker in de winter dan in de zomer, maar maakt in de winter open rijden wel ongekend comfortabel. Ook met het dak dicht is het een erg prettige auto die qua geluidsniveau kan wedijveren met een coupé. Rustige rijders kunnen ook nog eens goed uit de voeten met de 184 pk sterke basismotor.

De Mercedes-Benz E-Klasse Cabriolet is een indrukwekkende auto met een keurig prijskaartje. Hij is voor het gebodene écht niet duur, je kunt hem hooguit zelf duur maken door los te gaan op de optielijst. Lang verhaal kort? De E-Klasse Cabriolet is een van de allerbeste cabrio’s die je op dit moment kunt kopen.