Highlights

  • op basis van de Rio

  • compacte turbomotoren

  • cross-over-design

Het lijkt wel of er elke week een nieuwe compacte SUV bijkomt. Zie jij door de SUV’s de cross-overs nog? Je hebt de ‘echte’ SUV’s, met een hoge instap. En er zijn cross-overs, met een gestroomlijnd design. Er zijn duurdere compacte modellen, er zijn goedkopere exemplaren. Het zijn er vooral heel erg veel... Ja, voor elk wat wils, maar zelfs dan valt er nog iets te kiezen. Kia zet nu de Stonic in de showrooms. Die vinkt alvast de boxjes ‘compact’, ‘voordelig’ en ‘gestroomlijnd’ aan. Met een knalgeel exemplaar ga ik in bar winterweer op zoek naar meer boxjes om aan te vinken.

De Stonic is een nieuw model met een nieuwe naam in het assortiment van Kia. De Soul, die alleen nog als elektrische auto wordt verkocht, vertegenwoordigde het merk de afgelopen jaren min of meer in het compacte cross-over-segment. De echte aanval komt nu van de Stonic, die zijn techniek deelt met de nieuwe Rio. In de lengte meet de Stonic 7,5 centimeter meer dan zijn broertje, in de hoogte 7 centimeter. Ook staat hij ruim 4 centimeter hoger op z’n wielen.

Bekijken

De Stonic is geen klassieke, hoge SUV in het segment van de compacte modellen. De kunststof beschermingsranden onderaan de carrosserie zorgen voor een SUV-look, maar tegelijkertijd oogt de Stonic als een normale hatchback. De auto ziet er speels uit, hoewel dat deels komt door de zeer opvallende kleur Most Yellow. Die staat ‘m goed en ik wil je dan ook met klem verzoeken dat als je voor een Stonic gaat, om deze vrolijke kleur aan te kruisen op het bestelformulier. Er zijn overigens nog meer zonnige kleuren beschikbaar en het wordt helemaal leuk als het dak in een contrasterende tint is uitgevoerd. Kia biedt in totaal twintig verschillende two-tone-combinaties aan.

Het dashboard komt min of meer uit de Rio en ziet er keurig uit. Het geheel is wel iets minder kleurrijk dan de buitenkant, zo is het lichtgrijze kunststof deel op het dashboard altijd… lichtgrijs. De toegepaste kunststoffen zien er, net als in de Rio, niet goedkoop uit en dat is wel eens anders in dit segment.

Zitten

De Stonic is geen échte SUV, de instap is laag.

De instap en zitpositie zijn niet veel hoger dan in een gewone hatchback. Je zit in de Stonic dan ook vergelijkbaar als in een Rio. De instelmogelijkheden voor het stuur en de stoel zijn voor groot en klein voldoende, al is het jammer dat de verstelling van de leuning niet traploos is. Achterin kun je goed zitten als je niet al te lang van stuk bent. Dus meet je meer dan 1,80 meter in de lengte: shotgun! De zitplaats rechts voorin biedt meer dan genoeg ruimte. De kofferbak is met 352 liter gemiddeld voor een auto in dit segment en uit te breiden tot 1.155 liter. De vergrote laadvloer is dan net niet helemaal vlak, ondanks de in hoogte verstelbare kofferbakvloer.

Bedienen

Grote knoppen en een duidelijk en snelwerkend aanraakscherm zorgen ervoor dat de Stonic geen gebruiksaanwijzing nodig heeft. Op het stuur zitten veel schakelaars, die logisch gegroepeerd zijn en prettig te bedienen. Hulde voor de snelle computer van het navigatiesysteem, je kunt een bestemming zonder vertraging invoeren – iets dat helaas lang niet altijd vanzelfsprekend is.

De test-Stonic is uitgerust met diverse rijhulpjes, zoals dodehoekdetectie en een systeem dat waarschuwt als je de wegbelijning overschrijdt. Beide snufjes werken goed, al wil de dodehoeksensor nog wel eens onnodig piepen als je van rijbaan wisselt. Als je niet van dergelijke bemoeienis houdt, dan is het goed om te weten dat je de systemen ook uit kunt schakelen.

De zwarte stootstrips geven de Kia Stonic een stoere uitstraling.

De lage zitpositie en daklijn verraden het al een beetje, de Stonic is een auto met een sportief tintje.

Rijden

De lage zitpositie en daklijn verraden het al een beetje, de Stonic is een auto met een sportief tintje. De auto is heerlijk wendbaar en helt nauwelijks over in de bocht. Als je de grenzen van de grip gaat opzoeken, dan wordt de Stonic een beetje zoekerig maar er gebeuren geen écht onverwachte dingen. De besturing is prettig zwaar en op de snelweg voelt de auto stabiel en stevig aan. Met de vermakelijk rijdende Stonic onderscheidt Kia zich van veel andere SUV’s in het compacte segment. Niet dat de Kia meteen het label ‘sportief’ krijgt, al kun je de vering die kwalificatie wel geven. Grote en kleine oneffenheden worden vrij hard doorgegeven en dat draagt bij aan het sportieve gevoel, maar een tandje minder hard was niet erg geweest.

De Stonic heeft de nog vrij nieuwe 1.0 T-GDI-motor aan boord. De 120 pk sterke driecilinder gromt en trilt een beetje en maakt van de Stonic een vlotte auto. Je moet de motor wel een beetje toeren laten maken, maar dat is wel vermakelijk. Onder de 1.600 tpm gebeurt er eigenlijk niks. De motor hangt een beetje slap in de rubbers, waardoor soepel (ont-)koppelen wat oefening vergt. Het schakelen zelf gaat licht en probleemloos, prima dus. En het verbruik? Dat is met 7,2 l/100 km (1 op 13,8) vergelijkbaar met dat van de Rio.

Betalen

Het infotainmentsysteem is standaard op de ExecutiveLine.

De geteste Kia Stonic is de meest complete 1.0 T-GDI ExecutiveLine en kost 26.485, inclusief de two-tone lakoptie. De vanafprijs bedraagt 18.995 euro, dan krijg je de Economy Line-uitvoering met 84 pk sterke 1.2-benzinemotor. De 1.0-turbomotor die in de testauto ligt, kun je vanaf 22.995 euro rijden. Je krijgt dan meteen de behoorlijk complete ComfortPlusLine Navigator-uitvoering. Voor zakelijke rijders biedt Kia Business-uitvoeringen aan met 1.6 CRD- dieselmotor, vanaf 26.995 euro. Kia heeft de prijslijst eenvoudig gehouden, er zijn slechts een paar opties naast de verschillende uitvoeringen. Xenon of led-koplampen zijn bijvoorbeeld niet leverbaar en je kunt kiezen uit maar twee soorten lichtmetalen wielen. De Stonic is een van de goedkopere compacte SUV’s, met prijzen die vergelijkbaar zijn met die van de Renault Captur en Peugeot 2008.

Samenvatting en conclusie

Naast zóveel compacte SUV’s lijkt er weinig ruimte over te zijn voor nóg een model. Sportief rijdende compacte SUV’s, die zijn er al. Goedkope SUV’s, ook daarvan is genoeg aanbod. Maar Kia biedt een combinatie van deze twee en dat is nieuw. De Stonic heeft verder een leuk uiterlijk, voldoende ruimte, een vlotte turbomotor en is goed gebouwd. Het merk weet precies de juiste boxjes aan te kruisen om met de Stonic een interessante nieuwkomer neer te zetten. En de keus voor jou als koper in het compacte cross-over-segment nóg een beetje moeilijker te maken.