De Seat Arona is strak getekend, maar oogt alsnog vriendelijk. Stoer front, die Arona! Het grijze dak kost 400 euro extra. Seat Arona Seat Arona Seat Arona Seat Arona Seat Arona Seat Arona Seat Arona Seat Arona De 1.0 EcoTSI is een prettige, zuinige motor. Van achteren zorgt een grote skid plate voor extra stoere looks. Seat Arona Seat Arona Led-achterlichten zijn al snel standaard. Led-koplampen zijn een optie van (slechts) 690 euro. Seat Arona Dakrails en een stoer reliëf in het dak. De gestileerde X vind je op elke Arona. Feitelijk is het dashboard een grote sierstrip. De witte kleuraccenten maken het interieur lekker fris. Het grote aanraakscherm past naadloos in het ontwerp. De kilometerteller heeft vanaf 120 km/u een onduidelijke schaalverdeling. De digitale snelheidsmeter is op snelwegtempo geen overbodige luxe. Het stuur is uitgebreid verstelbaar voor een goede zitpositie. Het zicht schuin naar voren is opvallend goed. Leuk, het Seat-logo aan de zijkant van het dashboard. Beats Audio is een optie van 590 euro op de Xcellence-uitvoering. Ook in de deuren fraaie sierstrips. Keurige sierstrip, voor het mooie glimt de toplaag net iets te hard. Een echte volumeknop, heel fijn! Eenvoudiger dan deze klimaatbediening kan het niet. Ook het ingebouwde navigatiesysteem voldoet. Eventueel laad je je telefoon hier draadloos bij. Het centrale scherm ondersteunt ook Apple CarPlay en Android Auto (foto). Starten doe je de Arona met deze knop. Keurige stiksels in de Xcellence-uitvoering. Op de achterbank bovengemiddeld ruim voor dit segment. Netjes: met 400 liter is de kofferbak groter dan die van een VW Golf. Nét niet vlak, wel mooi 1.280 liter laadruimte met neergeklapte achterbank.


Highlights

  • Compacte SUV

  • Veel configuraties mogelijk

  • Vanaf 19.450 euro

Het zal je niet ontgaan zijn dat de compacte SUV mateloos populair is. Het afgelopen jaar kwamen ook de populairste merken van de Volkswagen Group eindelijk los. We maken  kennis met de Skoda Karoq, Volkswagen T-Roc en Seat Arona. Het zijn drie verschillende auto’s, waarvan de Arona de kleinste en voordeligste is. Zoals het een compacte SUV betaamt is hij uitgebreid te personaliseren, zowel qua uiterlijk als uitrusting. Van uiterst zakelijk tot lekker uitgesproken, bij de Arona kan het allemaal. Terwijl jij alvast je favoriete dak- en carrosseriekleuren bepaalt test ik hoe de Arona in de praktijk bevalt.

De Seat Arona is gebaseerd op de nieuwe Ibiza, wat voor hooggespannen verwachtingen zorgt. Deze auto wist ons tijdens een eerdere rijtest al behoorlijk te verrassen met zijn kwaliteiten. Een Seat Ibiza ST(ationwagen) staat niet op de planning, waardoor de liefhebbers van een extra praktische Ibiza nu ook op de Arona zijn aangewezen.

Bekijken

Het grijze dak kost 400 euro extra.

De Seat Arona is duidelijk een Seat van de laatste generatie, met scherpe vouwen en lijnen in zijn koets. Toch oogt de auto vriendelijk, dankzij het relatief grote glasoppervlak. Hoewel de Arona behoorlijk wat personaliseringsmogelijkheden kent is het basisontwerp strak en zakelijk. De in drieën gesneden D-stijl met daarin een gestileerde ‘X’ is het meest speelse element. Om het ontwerp kracht bij te zetten kun je zelf opteren voor een contrasterende dakkleur in zwart, zilvergrijs of oranje. De meerprijs hiervan bedraagt 400 euro.

Vanbinnen is het Ibiza dat de klok slaat. En dus krijg je een keurig, strak en opgeruimd dashboard dat goed in elkaar steekt. Het geheel is, zoals we in deze klasse vaker zien, opgebouwd uit harde materialen. Seat heeft dat slim weten te verbergen door van het dashboard een grote sierstrip te maken, die afhankelijk van de uitvoering een andere kleur heeft en bij de FR-versie zelfs is uitgevoerd in fraai gestikt (kunst)leder. Een mooie oplossing, waardoor alleen de ietwat glimmende bovenkant van het dashboard enigszins uit de toon valt. Het 8 inch grote multimediascherm met navigatie staat fraai in het dashboard en is standaard op de uitvoeringen Xcellence en FR.  

Zitten

Het zicht schuin naar voren is opvallend goed.

Hoewel de Seat Arona duidelijk hoger is dan een Ibiza zit je er niet wezenlijk anders in. De instap is wel iets hoger, maar je komt vervolgens niet ‘op de bok’ terecht. Het gevoel van ruimte is groot en het zicht schuin naar voren is zo goed dat het opvalt. Dankzij het ruim verstelbare stuurwiel vind je snel een goede zitpositie en de stoelen ondersteunen prima gedurende de rit.

Achterin is de Arona ruimer dan de meeste van zijn concurrenten. De beenruimte is prima, de hoofdruimte zelfs uitgesproken goed. De Arona komt het best tot zijn recht als vierzitter, want de buitenste zitplaatsen van de achterbank zijn fraai geprofileerd. Een vijfde persoon krijgt te maken met een kortere zitting en een verhoogde middentunnel.

Ook de grootte van de bagageruimte stemt tot tevredenheid. Met 400 liter overklast De Arona bijna alle concurrenten en biedt hij zelfs nipt meer ruimte dan een Volkswagen Golf. Klap je de bank neer, dan ontstaat er een bijna vlakke laadvloer met 1.280 liter stouwruimte. Wederom een van de grootste waarden in het segment.

Bedienen

Een echte volumeknop, heel fijn!

De Seat Arona profiteert van de alom gewaardeerde gebruiksvriendelijkheid van Volkswagen-producten. Voor de basishandelingen geldt inderdaad dat ze uiterst logisch zijn, al is de bediening van de cruise control aan een stengel wat onhandig.

Voor diepere instellingen moet je je wenden tot het centrale aanraakscherm. De menustructuren van dat systeem liggen niet altijd even voor de hand, maar dat is een kwestie van gewenning. Het scherm zelf is haarscherp, onder alle omstandigheden goed afleesbaar en reageert goed en snel genoeg op je vingers. Mocht je liever gebruikmaken van je eigen apps via Android Auto of Apple Carplay, dat kan ook.

Rijden

Led-koplampen zijn een optie van (slechts) 690 euro.

Seat was ooit bedoeld als het sportieve merk van de Volkswagen Group, al wijst de praktijk telkens uit dat Seats ook vooral comfortabele en gedegen auto’s zijn. De Arona bevestigt dat beeld opnieuw, want comfort overheerst aan boord van deze compacte SUV. Op de snelweg filtert hij oneffenheden keurig weg en alleen op de allerkortste hobbels reageert hij wat stoterig. Verkeersdrempels worden daarentegen weggewerkt alsof ze er niet zijn, en laten de Nederlandse stads- en dorpskernen nu juist daarmee volliggen. Ondanks de souplesse helt de Arona in bochten maar beperkt over, een comfortabele bijkomstigheid.  

Het stuurgedrag van de Arona past goed bij de onderstelafstemming. Rond de middenstand voelt het stuurwiel aan alsof er een elastiek aan trekt. Even wennen, maar het draagt bij aan een goede koersvastheid. Wanneer je het stuurwiel namelijk maar een klein beetje verdraait verandert de Arona gretig van richting. Toch nog een sportief kantje aan deze compacte SUV!

Wanneer je het stuurwiel maar een klein beetje verdraait verandert de Arona gretig van richting.

De Seat Arona is leverbaar met een 95 pk of een 115 pk sterke 1.0 TSI-motor, een 150 pk sterke 1.5 TSI en een diesel met 95 pk. De testauto is voorzien van de tweede motorisering en daarmee goed bedeeld. Bij het accelereren hoor je de driecilinder nog enigszins werken, op constante snelheid verdwijnt zijn geluid vrijwel volledig naar de achtergrond en is de Arona prettig stil, mede dankzij het rustige toerental van 2.700 tpm bij 130 km/u. Ook draagt dit bij aan het gunstige testverbruik van 1 op 14,5.

De testauto heeft een strak schakelende zesversnellingsbak, die je maar weinig hoeft te beroeren. Je kunt al heel gauw opschakelen naar het zesde verzet en doordat de motor bij weinig toeren al veel kracht heeft, hoef je voor een inhaalactie niet vaak terug te schakelen. De testauto is tevens voorzien van adaptieve cruise control, die zelfs in combinatie met de handbak prettig werkt. De snelheidsregelaar pakt de snelheid namelijk direct weer op na op- of terugschakelen. Ook de dodehoekdetectie is een goed werkende optie die snelwegrijden comfortabeler maakt.

De 1.0 EcoTSI is een prettige, zuinige motor.

Betalen

Een aangename bijkomstigheid van een Seat is dat ’ie nooit echt duur is. Dat is voor de Arona niet anders, want met een vanafprijs van 19.450 euro is de Arona Reference zelfs nog enkele tientjes goedkoper dan de voordeligste concurrent Renault Captur. Voor 22.690 euro heb je de Style Launch Edition met de belangrijkste opties aan boord. De sportieve Arona FR is er vanaf 26.150 euro. Voor 25.050 euro komt de eerste Arona met zeventraps DSG-automaat in zicht. Alleszins schappelijke prijzen die ook in de pas blijven lopen met die van de concurrenten als je de uitrusting opvoert.

Samenvatting en conclusie

De gestileerde X vind je op elke Arona.

De Seat Arona is een goede toevoeging aan zijn segment, dat is duidelijk. Hoewel de auto aan de onderkant van de klasse opereert voelt hij op geen enkel vlak goedkoop aan. Het ruimte-aanbod is verrassend goed en dat geldt ook voor de aandrijflijn. De motor is zowel krachtig als spaarzaam en lijkt gemaakt te zijn voor de Arona.

Seat deed zijn voorwerk dus goed, maar jij geeft uiteindelijk de doorslag. Val je dus voor de kwaliteiten van de Arona, die er voldoende zijn, vergeet dan niet om ‘m lekker vrolijk aan te kleden. Het straatbeeld zal je dankbaar zijn!