De nieuwe X3 verschilt genoeg van zijn voorganger om op te vallen. De BMW X3 oogt slanker en gestrekter dan voorheen. BMW X3 BMW X3 BMW X3 De nierengrille wordt elke generatie prominenter. Altijd doen, deze adaptieve led-koplampen. 190 pk en 400 Nm: het voldoet goed. BMW X3 BMW X3 De BMW X3 heeft zonder meer een opvallende neus. BMW X3 BMW X3 Deze grote M-wielen horen niet bij de Luxury Line. Voor de derde keer een nieuwe X3 Een typisch BMW-dashboard met veel elementen uit de 5 Serie. Het dashboard ziet er, zeker in deze kleurstelling, fraai uit. De auto start altijd in de Comfort-stand, waarin je deze tellers ziet. In de sportstand kleurt het instrumentarium rood. Het digitale instrumentarium verandert afhankelijk van de rijstand. Hier: Eco Pro. De adaptieve cruise control kun je desgewenst uitschakelen. Je zult niet snel vergeten in welke auto je rijdt. Het midden van de iDrive-controller is een touchpad. Met deze knoppen schakel je tussen de diverse rijmodi. Net als op een tablet kun je kiezen tussen 'apps'. Dit is het thuisscherm van het iDrive-systeem. Een ruim centraal opbergvak, optioneel voorzien van draadloze telefoonlader. BMW X3 Je kunt volledig 'om de auto heen' kijken. Heel bijzonder, deze augmented reality-camera. De ventilatieroosters zijn gemaakt van drie verschillende soorten kunststof. BMW X3 BMW X3 BMW X3 Het Harman Kardon-systeem is een optie voor de geluidsliefhebber. Zelfs de achterste deurpanelen zijn met zorg vormgegeven. De achterbank heeft een instelbare zithoek. Achterpassagiers kunnen hun eigen temperatuur én stoelverwarming instellen. Duidelijk meer beenruimte dankzij de langere wielbasis. Zowel de lengte als de wielbasis groeiden zo'n 5 centimeter. Ook van achteren oogt de X3 net iets dynamischer. Met 550 liter is de kofferbak aangenaam ruim. De kofferbak is van 550 tot 1.600 liter uitbreidbaar.

De BMW X3 begon zijn leven als een opvallend gestileerde SUV met kenmerkende zwarte bumpers. Hiermee onderscheidde hij zich destijds duidelijk van z’n populaire grote broer, de BMW X5. De tweede generatie van dit model lijkt een stuk meer op de X5 maar de gloednieuwe derde generatie BMW X3, mijn testauto, volgt weer enigszins het pad van de eerste. Het uiterlijk is weliswaar minder spraakmakend, de nieuwe X3 vaart een eigen koers. Tijd om te ontdekken hoe hij rijdt.

Het is verleidelijk om bij BMW te kiezen voor een krachtige motor, toch wint bij mij de nieuwsgierigheid naar de basisdiesel. En laten we wel wezen, met 190 pk en 400 Nm koppel heb je niet snel tekort. De testauto is een Luxury Line in High Executive-trim, met nog heel veel extra opties. Zo kan ‘mijn’ X3 bijvoorbeeld zelfstandig sturen. Er valt dus genoeg te ontdekken.

Bekijken

Een typisch BMW-dashboard met veel elementen uit de 5 Serie.

Om te beginnen loop ik een paar keurende rondjes om de auto. De eerste constatering: hij oogt meer gestrekt dan zijn voorganger. De lengte en wielbasis namen beide met ruim 5 centimeter toe, terwijl de auto nauwelijks hoger of breder werd. Imposant is ‘ie nog steeds, met name door de nog forsere ‘nierengrille’.

Vanbinnen weet BMW te imponeren met een fraai dashboard dat grote overeenkomsten vertoont met dat van de nieuwe 5 Serie. Alles wat direct in het zicht zit oogt fraai en voelt goed aan. Richt je je blik naar onderen, dan vallen de harde materialen rond de middentunnel en de eenvoudig aandoende deurpanelen uit de toon.

Zitten

Duidelijk meer beenruimte dankzij de langere wielbasis.

De BMW X3 is een hoge auto met bijbehorende hoge zitpositie, maar je hoeft niet te klimmen bij het instappen. Dankzij de behoorlijk grote zijruiten geeft de SUV een ruimtelijk gevoel. De testauto heeft uitgebreid verstelbare comfortstoelen, waarvan zelfs de wangen je naar wens steviger kunnen omklemmen. Ze zitten en ondersteunen erg goed en ook na lange ritten stap ik er fris uit.  

Achterpassagiers genieten van veel hoofdruimte en dankzij de toegenomen wielbasis kunnen ze ook hun benen en knieën beter kwijt dan voorheen. De bagageruimte is met 550 liter aangenaam groot en overklast die van een aantal concurrenten, wanneer je de bank neerklapt ontstaat er precies 1.600 liter ruimte.

Bedienen

Heel bijzonder, deze augmented reality-camera.

De BMW X3 heeft dezelfde bedieningsmogelijkheden als de nieuwe 5 Serie. Je kunt het infotainmentsysteem nu zowel bedienen met de centrale draaiknop als met je vingers, wat in de praktijk een gouden combinatie blijkt. Het systeem reageert erg snel op je vingers en kan zich meten met de beste tablets in de Media Markt. Op het gebied van infotainment was BMW al erg goed, met het nieuwe systeem loopt het Beierse merk nu echt voorop.

Mocht je nog niet onder de indruk zijn van het aanraakscherm, dan word je het wel van de 360 graden-camera die gebruik maakt van augmented reality. Hierbij wordt niet alleen de omgeving in kaart gebracht, maar je kunt er zelfs virtueel ‘omheen lopen’. Een gimmick, inderdaad, maar het toont wel aan dat het gehele infotainment werkelijk top notch is.

Rijden

190 pk en 400 Nm: het voldoet goed.

Op het gebied van rij-eigenschappen heeft BMW een naam hoog te houden. Een behoorlijke uitdaging bij een hoger model, maar het merk heeft in het verleden al aangetoond dat de combinatie SUV en dynamiek geen onmogelijke is.

De auto heeft een adaptief onderstel waarmee je het rijgedrag zelf op smaak kan brengen. De demping is in de comfortstand heel gemoedelijk en de koets deint zelfs licht na bij het afrijden van een verkeersdrempel. Zet je de auto in de sportstand, dan voelt de X3 in een klap een stuk meer gefocust. De versnellingsbak schakelt een trapje terug, de motor reageert vinniger en de demping wordt merkbaar strakker zonder dat je teveel comfort inlevert. Wil je al die scherpte niet, maar wel de stevigere demping? De Individual-stand laat je alle mogelijkheden zelf programmeren.

 Zet je de auto in de sportstand, dan voelt de X3 in een klap een stuk meer gefocust.

Tijdens de testperiode waait het zo nu en dan stevig, waarbij het opvalt dat de X3 zijwindgevoeliger is dan ik van een BMW gewend ben. Het onderstel in de sportstand zetten zorgt voor meer stabiliteit, maar kan niet voorkomen dat de auto ook dan relatief veel stuurcorrecties nodig heeft. Ook als het niet hard waait blijft de besturing enigszins nerveus, waarvan ik de optionele variabele stuurbekrachtiging in combinatie met de winterbanden verdenk. Ik adviseer om eerst te gaan proefrijden voordat je dit systeem bestelt.

Nu de auto toch in de sportstand staat kan ik de verleiding niet weerstaan om stevig een bocht in te sturen. De X3 begrijpt wat ik wil en draait gretig in de juiste richting. De koets helt weinig over en vlot rond ik de curve. Daarbij voelt de koets niet helemaal in balans en moet je zo nu en dan bijsturen. Dit geeft aan dat de X3 vooral geënt is op bestuurders die niet vaak de extremen opzoeken. Deze auto is voor wie meer waarde hecht aan rust en rijcomfort, wat de X3 in ruim voldoende mate biedt. Voor wie wel graag en vaak sportief rijdt heeft BMW andere modellen in het gamma.

Tot slot is er de aandrijflijn, die bestaat uit een 190 pk en 400 Nm sterke 2,0 liter dieselmotor in combinatie met een fijne achttrapsautomaat. Het samenspel tussen deze twee is erg goed. De automaat schakelt onvoelbaar en je hebt meestal geen idee in welke van de acht versnellingen de bak staat. Heb je snel meer vermogen nodig, dan schakelt de automaat meerdere versnellingen terug.. Het gemiddelde brandstofverbruik is met 1 op 12,5 netjes, zeker gezien de – daar heb je hem weer – harde wind tijdens de test.

De BMW X3 oogt slanker en gestrekter dan voorheen.

Betalen

De BMW X3 is leverbaar vanaf een marktconforme 59.995 euro en heeft dan een benzinemotor met 184 pk aan boord. De achttrapsautomaat en vierwielaandrijving zijn vooralsnog op elke X3 standaard, dus in theorie kom je niets tekort. In de praktijk lonkt altijd de lange optielijst met pakketten als High Executive en vele losse opties. Veel te veel om hier op te noemen, maar de volgehangen testauto geeft een goede indicatie van wat er mogelijk is. De geteste dieseluitvoering heeft een prijs vanaf 68.846 euro maar vertegenwoordigt, dankzij de optielijst, een (fiscale) waarde van maar liefst 91.599 euro. Alles kan dus, maar het heeft zijn prijs.

Samenvatting en conclusie

Voor de derde keer een nieuwe X3

De nieuwe BMW X3 is gegroeid en biedt merkbaar meer ruimte voor met name achterpassagiers. Het dashboard is erg fraai vormgegeven en mooi gebouwd, lager in het interieur is er ruimte voor verbetering. Over het algemeen is de X3 aangenaam comfortabel, al zou de rechtuitstabiliteit beter kunnen. Op het gebied van infotainment is BMW momenteel de onbetwiste koploper: heel fraai, heel snel en wat mij betreft een overtuigend aankoopargument.

Wil je dus een fraaie SUV, maar zit je niet te wachten op een enorme auto op je oprit? Dan biedt de BMW X3 alles wat je wilt. Een X3 heeft wel de uitstraling en is voldoende ruim, zonder een gigant te zijn. Tel daarbij op dat de optielijst voorziet in alle mogelijke wensen en er is maar één conclusie mogelijk. De BMW X3 staat weer op een hoger plan dan zijn voorganger.  

Video

Bekijk de rijtest ook op video en zie onder meer de augmented reality-camera in werking.