Zo’n 5 jaar geleden zou je voor deze Hyundai Ioniq Plug-In geen bijtelling hoeven te betalen. Inmiddels is de bijtelling voor de categorie stekkerauto’s opgehoogd tot het normale niveau van 22 procent. Het lijkt alsof het lot van deze Hyundai al bepaald is, maar het merk zelf heeft vertrouwen. Tijd om uit te zoeken waar bij deze auto dán het voordeel zit.

De Hyundai Ioniq is een bijzonder ding, vooral omdat er geen sprake is van één Ioniq. Hyundai levert dezelfde koets met drie verschillende aandrijflijnen. Een conventionele hybride, een volledig elektrische versie en nu ook een plug-in hybride. Welke je ook kiest, alle modellen profiteren van de lage luchtweerstand die het opvallende ontwerp weet te realiseren.

Bekijken

De Ioniq is onderscheidend ontworpen.

De Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid verdeelt. De een vindt hem aangenaam modern en opvallend ogen, waar de ander het uitgesproken ontwerp duidelijk minder waardeert. De deels witte, deels donkergrijze lichtmetalen wielen met blauwe spaken krijgen de handen niet op elkaar. Wil je minder opvallen, dan kun je zowel de wielen als de spaken ook gewoon in het grijs krijgen.

Vanbinnen wijkt de Ioniq Plug-in Hybrid niet af van een hybride Ioniq, terwijl de elektrische versie een duidelijk anders vormgegeven middentunnel heeft. Het dashboard oogt wat grijzig, maar het is gebouwd met keurige materialen en voorzien van mooie knoppenclusters. Een fijne en degelijke werkplek. 

Zitten

Het interieur komt overeen met dat van de 'gewone' Hybrid.

Voorin de Ioniq ontbreekt het je aan niets. Niet alleen zit je op goed ondersteunende stoelen, de Premium-uitvoering heeft zelfs stoelverwarming, stoelventilatie en een verwarmd stuurwiel. De achterpassagiers zijn niet vergeten, want ook hun bank laat zich verwarmen.

De ruimte op deze comfortabele achterbank is wel wat beperkter, zowel voor de knieën als voor het hoofd. Het verdient de aanbeveling om als gezin te gaan proefzitten alvorens wel of geen Ioniq te gaan rijden. De bagageruimte is met 550 liter dan weer uitgesproken ruim, wel werkt de stationwagen-achtige afdekking ervan in de praktijk wat omslachtig.

Bedienen

Met deze knop wissel je tussen EV en hybride.

De Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid verschilt qua bediening nauwelijks van een conventionele auto. Afgezien van een knop om de hybride- en elektrische modus te kunnen wisselen is er niets vreemds aan, of het moet de met een voetpedaal bediende ‘handrem’ zijn.

Het multimediasysteem is zoals we dat van andere Hyundai’s kennen. Een overzichtelijk, snel werkend topsysteem met een fraai beeldscherm. Wel had ik graag een betere integratie van het systeem en de aandrijflijn gezien. Andere merken laten namelijk zien dat het automatisch wisselen tussen elektrisch rijden en benzinestoken op basis van navigatiedata heel goed kan.

Rijden

Samen leveren de motoren 140 pk

Het belangrijkste element van deze Ioniq is natuurlijk de hybride aandrijflijn. De auto is voorzien van een 1.6 GDI-benzinemotor met 105 pk en een 60,5 pk sterke elektromotor, die gezamenlijk 140 pk kunnen leveren. Stroom komt uit het 8,9 kWh grote accupakket dat zich schuilhoudt onder de achterbank.

Hyundai belooft een elektrisch rijbereik van 63 kilometer, waarvan ik in de praktijk 53 weet te realiseren. Een erg goede waarde, die ik nog niet eerder met een Plug-in Hybrid heb behaald. Tel daarbij op dat de omstandigheden vanwege de kou niet optimaal zijn voor een zo laag mogelijk energieverbruik en je weet: die 63 kilometers zijn gewoon haalbaar. Dat de motor eigenlijk direct aanslaat als je de verwarming inschakelt is minder gunstig voor het verbruik, gelukkig kun je het met de stoel- en stuurverwarming zonder consequenties warm hebben. Maar eigenlijk zou Hyundai de klimaathuishouding beter moeten afstemmen op volledig elektrisch rijden.

Hij betrekt je aangenaam bij het rijden, zeker voor een eco-auto

De andere rijmodus – hybride – gedraagt zich meer als een batterijbesparende modus, want slechts mondjesmaat betrekt de Ioniq in deze stand stroom van het batterijpakket. Je moet dus zelf goed nadenken welke energie-mix het meest efficiënt is en vaak wisselen van rijmodus voor het meest optimale resultaat.   

Rijden met de Ioniq Plug-in Hybrid is een aangename ervaring. Hij betrekt je, zeker voor een eco-auto, aangenaam bij het rijden en heeft een stevige en stabiele wegligging. Ook rijcomfort is er ruim voldoende, mede door de keuze van Hyundai voor een automatische transmissie met dubbele koppeling. Deze schakelt ook als je volledig elektrisch rijdt en daarvan voel je nagenoeg niets. In de stad en op buitenwegen is de vol-elektrische modus op z’n best, vanaf zo’n 80 km/u verloopt de acceleratie minder vlot. Zolang je rustig met het rechterpedaal omspringt is ook het volledig elektrisch bereiken én vasthouden van snelwegtempo goed mogelijk.

Dan het belangrijkste: het verbruiksresultaat van een aantal dagen rijden met de Ioniq Plug-in Hybrid. Ik noteer een keurige 1 op 30,8 over een afstand van 650 kilometer, waarbij de accu 5 keer is opgeladen. Net als bij elke plug-inhybride staat of valt het verbruik met bijladen. Het kan dus nog veel beter, maar als je nooit oplaadt hoef je niet veel meer dan 1 op 18 te verwachten.

Betalen

Dit klepje maakt het verschil.

Hoe je het ook wendt of keert, zo’n plug-inhybride wordt vooral gekocht vanwege het financiële voordeel. Tijd dus om te gaan rekenen. Een volle accu kost bij de gemiddelde laadpaal (0,35 euro per kWh) 3,10 euro, waarmee je dus zo’n 50 km kunt rijden. Dat maakt 6,2 cent per kilometer. Rijd je (ongunstig ingeschat) 1 op 17 met een ‘normale’ Ioniq Hybrid, dan bedragen de brandstofkosten 8,6 cent per kilometer als je uitgaat van een benzineprijs van 1,55 euro.

Met het testverbruik als uitgangspunt bespaar je door braaf te pluggen zo’n 1,70 euro per 100 km, in het geval je daarmee anders 1 op 17 zou rijden. Dat de Plug-in Hybrid zich dan pas na 350.000 km terugverdient zegt in deze situatie genoeg. Rijd je slechts incidenteel langere stukken, dan kan de berekening een stuk gunstiger uitpakken omdat je dan veel meer kilometers elektrisch rijdt. Vergelijk je de Ioniq Plug-in Hybrid met de grotere, nog zuinigere maar ook 8.000 euro duurdere Toyota Prius Plug-in, dan pakt het vergelijk kostentechnisch altijd gunstiger uit voor de Hyundai.

Voor particulieren is het overigens goed om te weten dat je tot en met 2020 maar de helft van de motorrijtuigenbelasting hoeft te voldoen, wat zo’n 200 euro per jaar scheelt. Ook dat drukt de vaste lasten van de Plug-in.

Samenvatting en conclusie

Het ontwerp staat in het teken van lage luchtweerstand.

Is de Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid een goede auto? Ja, dat is het zonder meer. De techniek werkt feilloos en het is mogelijk om er erg zuinig mee te rijden. Daarvoor moet je wel actief meedenken, want de auto haalt niet automatisch het beste uit zichzelf.

De grootste concurrent komt uit eigen huis, in de vorm van de 6.000 euro goedkopere Ioniq Hybrid. Deze is ook eenvoudig zuinig te rijden en kost onder de streep bijna altijd minder geld. Dat maakt de Ioniq Plug-in Hybrid er tot eentje voor de idealist. Voor iemand die wel graag elektrisch rijdt, maar niet altijd uit de voeten kan met de beschikbare actieradius.