Na het succes van de grote Kodiaq ruikt Skoda nieuw succes. De Skoda Karoq is dan ook gebouwd volgens hetzelfde recept, maar dan met 31,5 centimeter minder blik in de lengte. Na deze coupure staat er een vlot, strak model met alsnog meer dan voldoende ruimte voor vijf personen. Naar wens leveren de Tsjechen zelfs MPV-flexibiliteit, een unicum in deze klasse. In deze rijtest ontdek je alles over Skoda’s nieuwe SUV.

De trendgevoelige consument kiest steeds vaker voor een SUV. Waar Skoda zich niet liet meeslepen in de vorige hype, de MPV, weet het nu precies waar Abraham de mosterd haalt. En met succes, want door de grote vraag komt de levering van de grote Kodiaq pas nu echt los. Ook de Karoq mag rekenen op warme belangstelling van de autokoper en dat lijkt terecht. Ook al is de vanafprijs niet meer des Skoda’s laag, je krijgt alsnog veel auto voor je geld.

Bekijken

Skoda Karoq

Was een Skoda voorheen nog pragmatisch en wars van uitstraling, hoe anders is dat nu. De Karoq oogt meer dan aansprekend en in mijn omgeving wordt zijn afkomst meer dan eens hoger ingeschat. Zo blijkt maar weer dat eenvoudige, krachtige lijnen een auto voornaam doen overkomen.

Zou je het merklogo afplakken, dan zal ook vanbinnen niemand opvallen dat het hier om een Skoda gaat. Zowel qua materiaalgebruik als qua vormgeving overklast de Karoq niet alleen zijn grote broer, maar ook zijn hele familie. Zelfs de voorste strip op het dashboard en de ‘grepen’ langs de middentunnel zijn gemaakt van een fijne, zachte kunststof. Enige jaren geleden had dit dashboard niet misstaan in een Audi – wie had dat ooit gedacht?

Zitten

Skoda Karoq

Ook op het gebied van zitcomfort wordt Skoda beter en beter. De Karoq heeft aangenaam ondersteunende stoelen met comfortabel lange zittingen. De stoelen kunnen zowel prettig laag als hoog worden ingesteld en eenmaal op je plek adopteer je de zitpositie die dit segment kenmerkt. Net iets hoger dan gemiddeld, terwijl de auto je alsnog comfortabel omsluit.

Achterpassagiers hebben eveneens geen reden tot klagen, want zowel hoofd- als beenruimte zijn er in ruim voldoende mate en de rugleuning is in hellingshoek verstelbaar. De drie separate VarioFlex-achterstoelen (400 euro) zorgen daarbij voor een MPV-achtige flexibiliteit. Ze zijn over een grote lengte verschuifbaar, je kunt ze voorover leggen, ingeklapt voorover kantelen en zelfs helemaal uitnemen. De middelste stoel raakt bij het kantelen de middentunnel, waardoor omklappen weinig resultaat biedt.

Standaard past er in de grote bagagebak al 479 liter, met de bank in de voorste positie groeit dit tot 588 liter. Neem je alles uit, dan ontstaat er zelfs 1.810 liter aan laadruimte met een volledig vlakke vloer. Een speciale vermelding verdient de erg handige afdekhoes, die met de achterklep mee omhooggaat. Zo kun je zonder extra handelingen de kofferbak bereiken. 

Bedienen

Skoda Karoq

De Skoda Karoq profiteert van de nieuwste technieken die de Volkswagen Group voortbrengt. De geteste Style Business-uitvoering heeft standaard het 9,2 inch grote aanraakscherm in het dashboard, dat keurig is geïntegreerd. Een fysieke volumeknop zou een welkome toevoeging zijn, al zal je de audiobediening in de praktijk vanaf het stuurwiel regelen. Als je eenmaal weet hoe de menustructuur in elkaar steekt – die is soms wat gefragmenteerd – werkt het systeem nagenoeg feilloos. Altijd goed is de reactiesnelheid van het scherm – vergelijkbaar met een middenklasse tablet van een elektronicagigant.

Rijden

Skoda Karoq

Als het op rijden aankomt getuigt de Karoq zich een echte Skoda. Rijcomfort staat duidelijk hoog op de ladder, want de compacte SUV rijdt respectievelijk soepel en stil. De auto is zelfs zo soepel dat hij bij het optrekken zijn neus verheft terwijl deze bij het remmen juist nadrukkelijk duikt. Vooral in combinatie met het wat bruusk werkende stop-startsysteem is wegrijden hierdoor het minst comfortabele deel van de ervaring.

Eenmaal op snelheid is de Karoq helemaal in zijn element. Hij verwerkt alle soorten oneffenheden gracieus en spreidt een welhaast Frans rijcomfort tentoon. Op de snelweg voelt de vering zelfs soms wat zweverig, al blijft de koets altijd keurig op koers. Het onderstel doet niet vermoeden dat de Karoq behoorlijk hard en vertrouwenwekkend door de bocht te loodsen is. Je merkt weliswaar dat de auto niet is bedacht voor stevig stuurwerk, hij is er wel óp bedacht. 

Ook op het gebied van rij-assistentie biedt Skoda alle mogelijke comfort- en veiligheidsverhogende functies. Zo blijft de testauto indien gewenst zelfstandig tussen de wegbelijning en word je gewaarschuwd voor verkeer in de dode hoek. Dat gebeurt niet alleen op de grote weg, ook bij het achteruitrijdend verlaten van een parkeervak waarschuwt de Karoq je – in dit geval voor kruisend verkeer. Deze systemen werken niet alleen in theorie, maar doen hun werk ook in de praktijk naar behoren.

De systemen werken niet alleen in theorie, maar doen hun werk ook in de praktijk naar behoren.

Ten opzichte van de grotere Skoda Kodiaq wordt de Karoq geleverd met modernere motoren. Standaard komt ‘ie met een driecilinder 1.0 liter TSI met 115 pk, de testauto heeft een 1.5 TSI met 150 pk onder de motorkap. Alle motoren zijn naar wens uit te rusten met een snel schakelende DSG-automaat, die de test-Karoq ook heeft. Het is een comfortabele combinatie van een stille motor en een haast onmerkbaar schakelende automaat.

Om het verbruik te drukken schakelt de DSG erg graag op, waardoor je bij 50 km/u al vaak in de vijfde versnelling rijdt. Als je dan wilt versnellen verdient het de aanbeveling om even stevig gas te geven zodat er twee versnellingen worden teruggeschakeld. Zo wordt de gewenste kracht vrijwel direct geleverd. Het testverbruik van 1 op 13 is een keurige waarde, ondanks de vele snelwegkilometers. Rijd je iets meer buitenwegen of met het Randstedelijke snelwegtempo van 100 km/u, dan ligt 1 op 15 in het verschiet.

Skoda Karoq

Betalen

 Skoda levert de Karoq vanaf 28.990 euro en zit met die prijs in het hart van het segment. De Nissan Qashqai en Renault Kadjar zijn ruim 1.000 euro voordeliger, terwijl de Opel Grandland X of Peugeot 3008 ruim 1.000 euro duurder is. Het verschil zit hem in de uitrusting, die bij Skoda standaard net iets rijker is. Een kleuren-touchscreen, lichtmetalen wielen, cruise control en parkeersensoren achter zijn bijvoorbeeld standaard op elke Karoq.

De leaseprijzen laten weinig verschil zien met de verkoopprijzen, al ligt de Karoq in de lease iets dichter bij de Peugeot 3008 dan in de verkoopprijslijst.

Samenvatting en conclusie

Skoda Karoq

De Skoda Karoq is een mooi ‘kleintje Kodiaq’ en voegt ondanks zijn kortere lengte toch waarde toe. Dat je voor de VarioFlex-achterstoelen moet bijbetalen is misschien wat karig, je koopt er wél gelijk MPV-functionaliteiten bij. Ook het goedmoedige, comfortabele rijgedrag is een overtuigend aankoopargument.

De Karoq doet het dus op alle vlakken goed en herdefinieert opnieuw waar Skoda voor staat. Je betaalt weliswaar niet veel minder dan bij de concurrentie, je krijgt er nog altijd heel veel voor terug. In het geval van de Karoq een mooie, comfortabele reisauto met heel veel ruimte. Skoda flikt het kunstje dus gewoon opnieuw. Een schot in de roos.