Een beetje denigrerend doen over ‘het oude model’ is niet iets waarop je een automerk snel zult betrappen. Tijdens de presentatie van de nieuwe A-Klasse in Amsterdam daarentegen hintte Mercedes-Benz op ludieke wijze naar de mislukte Elandtest van de eerste generatie. Dat kunnen ze, want grappen over de A-Klasse durven we allang niet meer te maken door het succes van het vorige model uit 2012. Amper 6 jaar na de introductie van die A-Klasse vlieg ik naar Kroatië om te rijden met de allernieuwste Baby Benz. De verwachtingen zijn, opnieuw, hooggespannen.

Samen met de C-Klasse is de A-Klasse dé hardloper van Mercedes in Nederland. Sinds 2012 vinden er jaarlijks tussen de 2.000 en 3.000 exemplaren een nieuwe eigenaar. Een gewild model dus, nogal wiedes dat het merk niet breekt met de ingezette koers.

Bekijken

Op diverse plekken is sfeerverlichting aangebracht.

Alsof de hit Eenvoud van Het Goede Doel door de ontwerpruimte heeft geschald, zo oogt de nieuwe Mercedes-Benz A-Klasse. Zeker als je hem met zijn voorganger vergelijkt is het ontwerp een baken van rust. Geen wilde vouwen of woeste lijnen meer, Ordnung muss sein. En geslaagd is het, als je het mij vraagt. De A-Klasse oogt standaard volwassener en voornamer, terwijl hij in AMG-trim misschien iets meer oogt als een branieschopper.

Groter dan aan de buitenkant is de verandering in het interieur. Afgezien van drie ventilatieroosters in het midden doet niets hier meer aan de A-Klasse denken. Eerder aan de E- en S-Klasse, want zowel qua uitstraling als qua gebruikte materialen wordt de C-Klasse hier naar het tweede plan verwezen. Analoge instrumenten zijn bij de A-Klasse definitief verleden tijd, want altijd krijg je twee LCD-schermen. Twee kleinere exemplaren bij de voordeligere uitvoeringen, een kleine én een grote of twee grote schermen zoals in de luxe testauto. Opvallend is het ontbreken van een overkapping, de schermen blijken helder genoeg om de zon te overstralen.

Zitten

Net als in de hogere klassen, deze stoelverstelling.

De testauto is voorzien van optionele sportstoelen die erg veel ondersteuning bieden. Niet alleen zijn ze uitgebreid elektrisch verstelbaar, je kunt ook de zitting verlengen. Dat de A-Klasse op schouderhoogte 3,5 centimeter meer ruimte biedt merk je waarschijnlijk vooral als je uit het vorige model overstapt. De ruimte is voorin gewoon goed, maar daar was al niet over te klagen.

Op de achterbank is eveneens meer ruimte dan in het uitgaande model, mede dankzij de met 3 centimeter toegenomen wielbasis. De hoofdruimte is voor de meeste passagiers toereikend, maar de knieën van langere passagiers komen alsnog relatief snel in aanraking met de harde kunststof achterkant van de voorstoelen. Even proefzitten dus. De bagageruimte is gegroeid naar een keurige 370 liter en eenvoudig te beladen door de breder geworden achterklep.

Bedienen

Geen overkapping meer - de schermen blijken helder genoeg.

Mercedes voorziet de A-Klasse standaard van het nieuwe MBUX-systeem, wat staat voor Mercedes-Benz User Experience. Dit infotainmentsysteem werkt voor het eerst met een aanraakscherm en een touchpad in de middentunnel. In de praktijk werkt het verbluffend goed. De interface heeft enorm aan duidelijkheid gewonnen en de rekenkracht van het systeem is veel groter dan die van het systeem in de E- en S-Klasse.

Ook de stembediening is opnieuw tegen het licht gehouden. Je activeert hem niet meer alleen met een druk op de knop, ook het commando ‘Hey Mercedes’ volstaat. Vervolgens kan Mercedes uiteenlopende taken voor je uitvoeren. Ze stelt niet alleen je navigatiebestemming in, ook kan ze een andere radiozender kiezen, de temperatuur veranderen en zelfs de kleur van de sfeerverlichting aanpassen. Bij de radiozender gaat het nog weleens mis, maar andere commando’s worden feilloos opgevolgd. Je hoeft trouwens geen standaardzinnen te leren – Mercedes luistert net zoals je vrienden en collega’s dat doen.

Rijden

Nog steeds herkenbaar als A-Klasse

Tot zover staat de Mercedes-Benz A-Klasse in het teken van groei. Deze lijn wordt doorgezet bij het starten van de motor, die daarna onhoorbaar loopt. Bij het rijden in de stad doet de A-Klasse bijna aan als een elektrische auto. Ook op hogere snelheden is auto erg stil. De voorruitstijlen en de buitenspiegels zijn zelfs zo goed ontworpen dat het beetje windgeruis dat je hoort met name van achteren klinkt. Een bijzondere gewaarwording, zeker in dit segment.

Op het gebied van geluidscomfort zit het dus wel snor. Al snel blijkt dat dit comfortniveau consistent gehandhaafd wordt, want ook het onderstel overtuigt met een klasse-overstijgend comfortniveau. Zowel in de comfortstand als in de sportstand gaat de auto erg goed om met oneffenheden en op de grote weg ‘glijdt’ de A-Klasse als een grotere auto. Voor de volledigheid moet ik wel zeggen dat de testauto is voorzien van een adaptieve multilink-achteras (847 euro), standaard komen de versies beneden de A 250 met een eenvoudigere torsie-as.

Bij het rijden in de stad doet de A-Klasse bijna aan als een elektrische auto.

De combinatie van comfort en balans zorgt ervoor dat de A-Klasse al snel je vertrouwen wint. Dat het stuurwiel niet heel veel feedback geeft is daarbij geeneens hinderlijk, de beleving is goed. Het geheel maakt dat je al snel bovengemiddeld vlot rijdt, zowel op rechte stukken als in bochten, zonder dat je per se het gevoel hebt sportief te rijden.  

De 163 pk sterke 1,3 liter motor (Mercedes rondt de 1.332 cc grote krachtbron creatief af naar 1.4) van de A 200 is volledig nieuw en werkt zoals gezegd erg stil. Pas hoger in toeren verheft hij zijn stem en merk je dat de cilinderinhoud inderdaad bescheiden is. Normaalgesproken houdt de zeventrapsautomaat met dubbele koppeling het toerental aangenaam laag. Het afgelezen verbruik na een gevarieerde rit door de heuvels en over de snelweg bedraagt 1 op 13,3. Bij normaal gebruik in Nederland zal deze A 200 nog een stukje zuiniger zijn.

De A-Klasse overtuigt op alle Kroatische wegen.

Betalen

De A-Klasse is een premiumproduct met een bijbehorend prijskaartje en het zal dan ook niemand verbazen dat de vanafprijs 30.690 euro bedraagt. Deze geldt voor de met 107 pk niet erg krachtige A 160, die medio juli 2018 leverbaar wordt. Wil je nu al een A-Klasse, dan verlangt de dealer voor de A 200 een investering van minstens 36.724 euro. Met een aantal fraaie opties tikt de testauto 49.279 euro aan, wat zelfs in deze klasse een fors bedrag is. Maar goed, je kunt er dan wel een grotere auto voor laten staan.

Conclusie

Mercedes-Benz A-Klasse

De nieuwe Mercedes-Benz A-Klasse oogt als evolutie, maar staat voor revolutie. Dat blijkt direct bij het instappen en komt helemaal tot uiting in het rijgedrag. Nooit voelde de kleine Benz zo groots. Tel daarbij op dat hij qua infotainment uittorent boven zelfs zijn grootste broeder en het beeld van vaandeldrager dringt zich op. Is nu eens niet de S-Klasse, maar de A-Klasse het innovatieve topmodel?

Uiteindelijk houdt die illusie misschien geen stand, de A-Klasse an sich doet dat zeker. Want wat heeft Mercedes hier een fijne auto van gemaakt, klasse-overstijgend goed. De A-Klasse is, meer nog dan het vorige model, een auto van A-kwaliteit. Een klein model van grote klasse.