5.0 V8. 477 pk, 270 km/u. Dacht je hierbij niet aan een Lexus, nu doe je het wel!Bovenal een echte Lexus.Opvallend, maar ook opvallend elegant.LC 500: een aalglad ontwerp met buitenissige details.Een kenteken op een concept car?Lexus LCKijk die taille, zie die flanken...De grille is enorm, maar oogt niet te groot.Lexus LCLexus LCDe lichtunits zijn eigenlijk opvallend klein.Lexus LCLexus LCLexus LCLexus LCLexus LCGestroomlijnd: de handgrepen komen alleen naar buiten als je wilt instappen.Lexus LC3D-achterlichten. Als ze uit staan is 't een mooi zwart vlak.Lexus LCLexus LC21 inch grote glimmers: hij komt er gewoon mee weg.Lexus LCDit carbon dak hoort bij het Touring Pack.Lexus LCDe LC 500 is ook met toevoeging 'h' verkrijgbaar.Lexus LCDuidelijk Lexus, dit interieur, maar ook duidelijk LC.De passagier heeft een handgreep in de middentunnel.De Lexus LC is gebouwd rond de bestuurder.De passagier mag zich met het klimaat niet bemoeien, dat is duidelijk.Niet erg prettig is de bediening met deze touchpad.Voor de passagier: zit, geniet, bemoei je verder nergens mee.Het grote scherm is niet aanraakgevoelig.De gordelwaarschuwing valt hier wat uit de toon.Stiknaden tot op het stuurwiel, het voelt voornaam.Met deze handgrepen zit de passagier in 'bobsleehouding'.Lexus LCPerfect onder handbereik, de knop voor de rijmodi.Digitaal met een analoge look, da's nou Lexus.De ronde teller schuift van links naar rechts, met een motortje.Lexus LCOnder de kunststof afdekking schuilt een machtige machine.Vijf liter cilinderinhoud, dat het nog mag!197 liter - de bagageruimte is welhaast symbolisch.De Hybrid heeft een nog kleinere kofferbak - 172 liter.Lexus LCLexus maakte een eigen klasse.Lexus LC

Andere auto's verliezen aan relevantie zodra deze aan komt rijden. Met zijn 21 inch grote, gesmede wielen oogt hij als een concept car. Een blik op de toekomst. Details als de 3d-achterlichten en de waanzinnig ontworpen grille versterken dat gevoel. Maar het is geen concept car. Het is een auto met een kenteken en de sleutel is in mijn bezit. Het is de Lexus LC 500. Geen hybride, maar een brute 5.0 V8 met 477 pk. Als geen ander combineert Lexus hiermee schoonheid en rebellie – de beste combinatie.

Als het mooiste meisje dat haar haren los gooit – dat is de Lexus LC 500. Zelfs als je echt niet wilt kijken wordt je blik erheen getrokken. En zelfs al zie je haar niet, haar stem klinkt in je hoofd als engelengezang. Goed, de LC 500 doet stationair meer aan een gorgelende speedboot denken, maar je begrijpt wat ik bedoel. Een samenspel van passie, verleiding en techniek. Een gigantische hebben-factor doet de rest.

Bekijken

Een kenteken op een concept car?

Wat een buitenissig ding is dit. De visuele impact op de omgeving is enorm. Wanneer je het ontwerp op je in laat werken blijkt de lijnvoering eigenlijk heel eenvoudig, buitengewoon sierlijk zelfs. Elegantie voert de boventoon, wat wordt onderstreept door de gigantische glimmers van wielen. Geen enkele andere fabrikant komt daarmee weg zonder het goede imago te bezoedelen, de Lexus oogt er stijlvol mee.

Binnenin zetten de Japanse vaklieden deze exclusieve vormgeving voort. Als bestuurder krijg je het gevoel dat de auto er alleen voor jou is – de middentunnel is ontworpen alsof de passagier niets te zeggen heeft. Deze mag gaan zitten en genieten van wat komen gaat.

Zitten

De Lexus LC is gebouwd rond de bestuurder.

Hoewel de Lexus LC een 2+2 coupé is, dienen de achterste twee zitjes vooral een symbolisch doel. Ook dubbelen ze goed als extra opbergruimte voor meer dan één nachtje weg. De kofferruimte is namelijk al bijna even symbolisch, want met 197 liter (172 voor de hybride) zijn zelfs de meeste cabrio’s ruimer bemeten. In de LC gaat echt álle aandacht naar de twee voorste inzittenden.

Deze zitten dan ook perfect, op lekker laag instelbare comfortzetels waar je tussen de tankbeurten in non-stop kunt blijven zitten. Opvallend is de bobslee-houding die de passagier kan aannemen. Hiervoor zijn de handvatten in deur en middentunnel lijnrecht tegenover elkaar geplaatst, zodat de bijrijder op circuits of bergwegen geen kant op kan. Inderdaad, de deurpanelen van de bestuurder en passagier zijn verschillend van lay-out. Niet slechts een gimmick, het laat zien hoe diep er over dit interieur is nagedacht.

Bedienen

Perfect onder handbereik, de knop voor de rijmodi.

Ook wat de bediening betreft vaart Lexus een eigen koers. De slimme draaiknoppen aan de telleroverkapping zijn mooie vondsten, perfect onder handbereik. Aan de andere kant is het infotainmentsysteem minder geslaagd. De touchpad in de middentunnel is de enige manier om het te bedienen. Ondanks de voelbare feedback die het ding geeft is ermee werken een uitdaging.  

Na verloop van tijd went het sub-optimale bedieningsconcept enigszins, maar zo intuïtief als een draai- en drukknop of een aanraakscherm is het niet. Ook interessant: pas na de testperiode ontdek ik, op de foto’s, de knop om de achterklep mee te openen. Subtiel weggewerkt naast het rechter achterlicht. Al die tijd voor niets lopen hannesen met een knop op de sleutel…

Rijden

Lexus maakte een eigen klasse.

Het bloedstollende uiterlijk, de fraaie afwerking en de onhebbelijkheden van het infotainment: je bent het geheid vergeten wanneer je de startknop indrukt. Met een bescheiden brul wordt de achtcilinder wakker, draait enige tijd verhoogd stationair en berust even later in een uiterst beschaafd volume. Alsof hij je wil laten weten dat de potentie er is, maar dat het niet altijd hoeft.

Voor mij werkt het. Uiterst kalm rijd ik de LC 500 van Raamsdonksveer naar Haarlem. Niet eens zozeer om vertrouwd te raken met de krachten van de motor, maar vooral om te ontdekken hoe geslaagd de LC is in zijn Lexus-zijn. Je weet wel, een geruisloze reisauto met een ongekend comfort. Op mijn bestemming aangekomen besef ik dat ik zojuist ruim honderd kilometer lang met een 477 pk sterke sportwagen gereden heb, zonder dat ook maar één keer te merken. Dit alles met een verbruik van 1 op 12. Als dat geen Lexus is…

Dat het ook anders kan is genoegzaam bekend. Hij fluistert het mij immers bij elke start opnieuw in. Dit keer pak ik de handschoen op. De rijmodus gaat in Sport S. Met een ruk aan de pook schiet de tientrapsautomaat in manual en moet ik het met de schakelflippers doen. Mijn rechtervoet toucheert het gaspedaal. Vloert het geleidelijk maar resoluut.

Geen turbo’s die zijn tonen filteren, maar het gejubel van vrijelijk kunnen in- en uitademen is jouw deel.

Met een katachtige sprong schiet de Lexus voorwaarts, slechts momenten later klinkt een mitrailleursalvo. Toerenbegrenzer bereikt. Input op de schakelflipper, tweede verzet. Razendsnel. Meer gas, ditmaal opzettelijk een kort salvo en weer door. De snelheid die is er, in een mate die eigenlijk niet goed voor je is. Maar het is vooral de manier waarop de Lexus met al je zintuigen speelt die indruk maakt. Hij nodigt telkens uit om het feest opnieuw te beleven.

Hoewel de LC 500 absoluut een snelle auto is, legt hij de sprint van 0 naar 100 km/u in 4,7 seconden af. Bloedsnel, maar er zijn auto’s met minder vermogen die het nog sneller doen. Dat komt doordat Lexus keuzes heeft gemaakt die snelheid kosten, ten gunste van beleving. Achterwielaandrijving en de turboloze motor dus, waardoor de kracht geleidelijker wordt opgebouwd. Behoorlijk puur dus, zeker voor zo’n geavanceerde sportwagen.

Het geluid van de presterende achtcilinder is namelijk van de grootste klasse. Geen turbo’s die zijn tonen filteren, maar het gejubel van vrijelijk kunnen in- en uitademen is jouw deel. Klinkt hij stationair subtiel als een gorgelende speedboot, op toeren - tot 7.300 tpm - is het een racemachine. Niet vuig stampend als het oorlogstuig van Mercedes-AMG, maar zangerig. Ferrari, Maserati. Dat werk.

Juist dat is zo bijzonder aan deze Japanner. Je voelt je al snel natuurlijk verbonden met de auto, terwijl veel van wat je doet kunstmatig beïnvloed wordt. De koets voelt compacter dan hij is – dankzij de vierwielbesturing – en de besturing is scherp als in een hot hatch – dankzij de variabele stuurinrichting. Je wordt bedot waar je bij staat, maar het wérkt. Rijden met de LC is echt een groot genoegen, of de weg nu lang en recht of juist kort en bochtig is. Ohja, dan is er nog het verbruik. Dat bedraagt inmiddels 1 op 7.

LC 500: een aalglad ontwerp met buitenissige details.

Betalen

De Lexus LC is er in twee smaken, de gereden LC 500 met achtcilinder en de LC 500h met een zescilinder en hybride-technologie. De basisprijzen (respectievelijk 88.291 en 88.234 euro) verschillen amper, de belastingdruk maakt hier het verschil. Daardoor kost de hybride in Nederland minimaal 116.795 euro en de V8 maar liefst 166.965 euro. Dit prijsverschil komt goed van pas, want onze overheid heeft vast nog wel uitlopende projecten die baat hebben bij wat extra financiële ondersteuning. Dankuwel!

Concurrentie aanwijzen is lastig, want qua prijs kun je hem zowel vergelijken met de Porsche 911 GTS als een Mercedes-Benz S 560 Coupé. Beide hele andere auto’s, waar de Porsche duidelijk meer een sportauto is kiest de Mercedes de comfortabelere toer. Lexus heeft zowaar een eigen klasse gecreëerd. 

Conclusie

Bovenal een echte Lexus.

De Lexus LC 500 is niet de gemiddelde Lexus, dat is duidelijk. Maar het is wel een Lexus, want de verfijning en het raffinement waar dit merk zijn imago aan ontleent zijn duidelijk aanwezig. De kennis en vaardigheden zijn dit keer alleen niet ingezet om de meest efficiënte auto neer te zetten, maar gebruikt voor maximaal rijplezier en spektakel. Hoe goed zo’n hybride ook mag zijn, deze V8 biedt net dat beetje extra sensatie om de auto nóg begeerlijker te maken.  

De LC 500 is dus een fantastische auto, maar ik kan mij voorstellen dat het te doneren bedrag aan de overheid je net te gortig is. De hybride dan ook maar laten staan? Nee, juist niet! Ook daarmee geniet je van de prachtige koets, het fraaie interieur en de uitgebalanceerde rij-eigenschappen. Sterker nog, ik durf wel te stellen dat de Lexus LC zelfs zonder aandrijving nog het hebben waard is. Het koetswerk is eenvoudigweg amper te overtreffen.

Video

De Lexus LC moet je eigenlijk zien en horen. We maakten er een video bij!