Highlights

  • derde generatie

  • op basis van E-Klasse

  • vanaf 97.718 euro

Het voelt als de dag van gisteren dat Mercedes-Benz de wereld verraste met de CLS. De auto werd in de markt gezet als een vierdeurs coupé en een nieuw marktsegment was geboren. Inmiddels zijn dergelijke auto’s er in alle soorten en maten, diverse merken hebben het concept goed afgekeken. En Mercedes-Benz? Die is als pionier toe aan de derde generatie. Deze rijtest moet uitwijzen hoe houdbaar het CLS-recept is. Is hij nog steeds de moeite waard?

Geslaagd, dat was het eerste model zeker. Het spraakmakende ontwerp zette het merk Mercedes-Benz opnieuw op de kaart en rekende af met het volgens sommigen wat bedaagde merkimago. De CLS maakte toen al gebruik van de beproefde basis van een E-Klasse. Dat is bij de nieuwe generatie niet anders…

Bekijken

Voor de CLS kijkt men nog om

Het vorige type CLS, met z’n wulpse vormen, brak qua stijl duidelijk met de eerste generatie. De nieuwe CLS is juist weer sterk geïnspireerd op de eerste generatie. Eenvoudigere lijnen, een sterk aflopende daklijn en een hoge raamlijn maken ook het nieuwe model tot een echte looker. Je ziet het als je met deze auto op pad bent. Waar een E-Klasse voor normaal wordt aangezien kijken mensen voor de CLS nog echt om. Missie geslaagd.

Als ik de deur open zie ik een bekend interieur. Het dashboard is precies gelijk aan dat van de E-Klasse Coupé en Cabrio. Ten opzichte van de E-Klasse sedan zijn er hippe ‘straalmotoren’ in plaats van de gewone lamellen als uitstroomopeningen. Het interieur van een E-Klasse is bijzonder hoogwaardig, bij een CLS is dit dus niet anders.

Zitten

Het dashboard ziet er bekend uit, maar dat maakt het niet minder mooi.

Voorin zit je als in een E-Klasse, op ruime en goed ondersteunende stoelen die desgewenst lekker laag instelbaar zijn. Door de hoge raamlijn zit je erg geborgen in de CLS, waardoor je bijna het idee krijgt dat je in een sportwagen zit. Achterpassagiers hebben voldoende ruimte voor de benen. Het is een gegeven dat de hoofdruimte wat beperkter is, maar het is niet zo schokkend als je op basis van de aflopende daklijn zou verwachten.

Qua kofferruimte lever je ten opzichte van een E-Klasse amper in, slechts 20 liter. De resterende 520 liter zijn prima te beladen doordat de kofferklep ver opent. Wel verdient het de aanbeveling om een elektrische achterklep (630 euro) te bestellen, want het standaardexemplaar heeft een behoorlijke zwieper nodig om goed te sluiten.

Bedienen

De CLS is optioneel te voorzien van de Widescreen Cockpit. Deze opstelling met twee hogeresolutieschermen kun je desgewenst volledig vanaf het stuurwiel bedienen. De kleine touchpads links en rechts op het stuur corresponderen met de respectievelijke schermen. Het is nog altijd even wennen, maar als je er even mee gewerkt hebt functioneert het goed. Niet wennen doet de soms langzame reactie van het rechter scherm.

Rijden

De CLS stuurt nét wat strakker

De CLS wordt gepositioneerd als een reiswagen, net zoals de auto waarop hij gebaseerd is. Wel merk je dat Mercedes-Benz heel subtiel een sportief randje heeft toegevoegd. Dat zit ‘m voornamelijk in de besturing, die wat directer reageert op de stuurinput en je iets beter laat voelen wat de voorwielen doen. Dat heeft geen negatieve gevolgen voor de rechtuitstabiliteit, maar geeft wel net dat beetje sportiviteit dat je op basis van de uitstraling verwacht.

De testauto is voorzien van een standaardonderstel, zonder adaptieve dempers of luchtvering. Het knappe is dat je dit niet zou zeggen als je ermee rijdt, want de combinatie van comfort en stabiliteit is haast ongekend. Veel merken kunnen nog wat leren van wat Mercedes-Benz tegenwoordig bereikt met een standaard set-up. Dat de kortste oneffenheden nauwelijks gefilterd worden komt vooral op het conto van de 20 inch metende AMG-wielen, voor de rest is het onderstel subliem.

Wanneer je rustig rondrijdt met de CLS 400 d heb je niet in de gaten dat er onder de kap zoveel potentieel schuilt.

Op de achtersteven van de testauto prijkt CLS 400 d 4Matic. De kenner weet hierdoor dat er onder de kap een gloednieuwe zescilinder lijnmotor ligt, met een inhoud van 3 liter. 4Matic geeft aan dat de auto is voorzien van vierwielaandrijving voor nog meer grip.

De negentrapsautomaat is een product van Mercedes-Benz zelf. Deze mechaniek is perfect afgestemd op de motor, waardoor een aandrijflijn ontstaat die in de praktijk vrijwel nooit laat voelen dat hij aan het werk is. Heel af en toe voel je een klein schokje wanneer jij iets doet wat de automaat niet verwacht, maar de techniek herpakt zich altijd snel.

Wanneer je rustig rondrijdt met de CLS 400 d heb je eigenlijk niet in de gaten dat er onder de kap zoveel potentieel schuilt. Toch levert de zescilinder liefst 340 pk en 700 Nm. En geloof mij, die vóel je als je het gaspedaal en het tapijt bij elkaar brengt. Dat de CLS een forse auto is lijkt ‘m niet meer te deren. Onder begeleiding van een fraaie, gedempte grom staat er vanuit stilstand al na 5 seconden 100 km/u op de teller. Toch is de CLS geen raceauto, maar vooral een rustgevende auto voor de lange afstand. Eentje waarmee je comfortabel hoge kruissnelheden kunt aanhouden en uitgerust uitstapt. Dankzij het gemiddelde verbruik van 1 op 12 en een vergrote tankinhoud (á 61 euro) van 66 liter sta je pas om de 800 kilometer bij de pomp. Gedraag je je iets beter, dan scoor je 1 op 15 en word je beloond met een actieradius van 1.000 km.

Aan het uitgerust uitstappen dragen ook de vele rij-assistentiesystemen bij. Deze zijn optioneel, maar wanneer je ervoor kiest houdt de CLS automatisch afstand en blijft hij vanzelf binnen zijn rijstrook. Hiervoor refereert het hulpsysteem niet alleen aan de wegbelijning, maar ook aan de auto die voor je rijdt. Dat levert een nog fijnere, zorgelozere rij-ervaring op.

De nieuwe CLS is geïnspireerd op de eerste generatie CLS.

Betalen

De Mercedes-Benz CLS wordt boven de E-Klasse gepositioneerd en heeft over het algemeen krachtigere motoren dan zijn sedanbroertje. De enige motorisering waarmee je een vergelijking kunt maken is de 350 d 4Matic-uitvoering. De basisprijs van deze auto’s verschilt 8.480 euro, al krijg je daar meer voor dan alleen een fraaie daklijn. De CLS heeft bijvoorbeeld altijd led-koplampen aan boord. De vanafprijs van de CLS bedraagt 97.718 euro, de testauto kost dankzij een aantal smakelijke opties 116.309 euro. De prijzen liggen net beneden die van een vergelijkbaar gemotoriseerde BMW 6 Serie Gran Coupé.

Conclusie

Koplampen met led-techniek zijn standaard op elke CLS.

Mercedes-Benz doet het opnieuw: een auto op de markt brengen die oprecht indrukwekkend is. Op basis van de meest recente E-Klasse – die beter rijdt dan ooit – is een CLS ontstaan die eveneens beter rijdt dan ooit. Ondanks het subtiel sportievere karakter is ook de nieuwste CLS een kilometervreter van formaat, een auto voor de lange afstand.

Rationeel kiezen voor een CLS is er niet bij, want een E-Klasse is net zo goed. Je koopt een CLS omdat je hem mooi vindt, en dat is ‘ie. Het is alleen fijn om te vernemen dat ‘ie niet tot nauwelijks onder doet voor de E-Klasse. Een auto die mooier is, zonder dat je er veel voor hoeft te laten. Dat zouden meer merken moeten doen.