Highlights

  • nu met Airbumps

  • veel nieuwe techniek

  • onderscheidend design

Als je alle randzaken rondom een auto wegdenkt, dan kom je vanzelf op een Citroën Berlingo uit. Weinig auto’s bieden zóveel ruimte en praktische bruikbaarheid voor zo weinig geld. Maar randzaken doen ertoe in 2018 en dat weten ze bij Citroën ook. Daarom is er nu een nieuwe Berlingo, mét randzaken. Designgrapjes, actieve veiligheidssystemen en veel comfort, het zijn allemaal dingen die de Berlingo tot een leukere en betere auto maken. Op het Franse platteland ga ik op pad met de derde generatie Berlingo.

Een praktische personenauto op basis van een busje. Dat idee heet ludospace en Citroën heeft het uitgevonden met de Berlingo. Het bleek een slim idee, want er volgden diverse soortgelijke auto’s van andere merken. Omdat Citroën de eerste was, is het nu ook het eerste merk dat het concept (weer) naar een hoger niveau tilt.

Bekijken

Het is de leukste van de drie, dat sowieso. De Berlingo is onderdeel van een trio met de Peugeot Rifter en Opel Combo, maar het is duidelijk dat ze er bij Citroën de meeste zin in hadden toen het basisontwerp voorzien moest worden van een eigen gezicht. De smalle led-strips, die in de uitlopers van het logo zijn opgenomen, geven de Berlingo een frisse uitstraling en onderscheiden de personenversie van de bedrijfswagen. Die heeft namelijk gewone koplampen. En geen Airbumps. Je weet wel, die opvallende stootkussens op de bumpers en de portieren. Bij de Berlingo zijn ze voorzien van vrolijk gekleurde elementen. Aan de vorm van een busje kan Citroën niet veel veranderen, maar wel aan de uitvoering ervan. Dat is precies wat de Franse ontwerpers succesvol hebben gedaan.

Ook binnenin is de Berlingo leuk aangekleed, niets doet hier denken aan een saai en doelmatig bedrijfswageninterieur. Nou oké, de ruimte dan. Die is namelijk enorm en voelt mede door het ontbreken van een middentunnel ook groot. Aan de forse, gladde kunststof oppervlakken zie je in de verte nog de oorsprong van de auto, maar de knoppen zien er verfijnd uit en het geheel is leuk afgewerkt met gekleurde panelen. Ik kan geen auto noemen met vrolijkere bekleding op de stoelen of een origineler panoramadak.

Zitten

Een beetje als een buschauffeur, zo zit je in de nieuwe Berlingo. Het stuur staat vrij vlak en de stoel lekker hoog. Je hebt dus goed zicht, niet alleen naar buiten toe maar ook op de achterbank. Met een extra spiegeltje kun je in de gaten houden wat er achterin wordt uitgespookt. De zitpositie voelt in het begin wat vreemd, maar je raakt er al snel aan gewend. De zachte stoelen hebben een vorm die niet voor iedereen prettig is, maar ondersteunen je lichaam voldoende.

Deze drie stoelen kunnen omgeklapt, maar niet verschoven worden.

Ruimte is er meer dan genoeg, dat zal je niet verbazen. Achterin zijn er drie losse stoelen, die wel omgeklapt maar niet verschoven kunnen worden. Met die mogelijkheid zou de beenruimte opgewaardeerd kunnen worden van voldoende naar goed. Schuiven kan wel met de optionele derde zitrij, die zowel in de standaard Berlingo als in de nieuwe verlengde uitvoering (met 35 centimeter extra) geleverd kan worden. De geteste uitvoering heeft deze optie niet, maar ik kan de derde zitrij wel even uitproberen in een Berlingo XL. Meestal zijn dit soort ‘noodzitjes’ geen pretje om te verblijven, maar dit keer ben ik aangenaam verrast. Zelfs lange mensen hebben voldoende bewegingsruimte, al zitten die door de hogere vloer wel meer met de benen opgetrokken.

In de kofferbak is standaard al 775 liter ruimte beschikbaar, 100 meer dan in het vorige model en meer dan het dubbele van wat je in een Volkswagen Golf kunt meenemen. Als je de achterbank omklapt, dan ontstaat er laadruimte met een inhoud van maar liefst 3.500 liter. En dan heb ik het nog niet eens over de 28 opbergvakken die door de hele auto zijn verspreid, met een gezamenlijke inhoud van 128 liter. Er is onder andere een vak boven de bagageruimte, dat zowel via de achterkant als vanaf de achterbank te bereiken is. Voorin heeft Citroën de passagiersairbag naar het dak verplaatst, zodat er ruimte is voor een tweede dashboardkastje. Over elk hoekje is nagedacht, zelfs het optionele Ludospace-dak met lichtgevende en -doorlatende balk kan als opbergplank dienen.

Bedienen

De Berlingo is voorzien van een aanraakscherm dat een moderne lay-out heeft, snel genoeg reageert maar wel een ietwat onoverzichtelijk hoofdmenu heeft. Voor de belangrijkste functies, zoals de klimaatregeling, zijn er ‘echte’ knoppen. Nieuwe opties zoals cruise control met volgfunctie en de lijnassistent werken naar behoren. Dit soort snufjes zijn overigens nieuw in het segment van de personenbusjes.

Aan de achterkant lijkt de nieuwe Berlingo nog enigszins op het uitgaande model.

De Berlingo is onderdeel van een trio met de Peugeot Rifter en Opel Combo, maar het is duidelijk dat ze er bij Citroën de meeste zin in hadden toen het basisontwerp voorzien moest worden van een eigen gezicht.

Rijden

Hoe wil je dat een praktische gezinsauto rijdt? Comfortabel? Comfortabel it is. Het is niet zo dat comfort ten koste van alles gaat, de Berlingo wil heus wel de bocht om. Het nieuwe model heeft een goede wegligging en helt daarbij niet meer over dan je verwacht van een hoge auto.

Het platform is opgebouwd uit een mix van oude en nieuwe onderdelen, zodat het comfort van een personenauto gecombineerd kan worden met het laadvermogen van een bedrijfswagen. Een mooie theorie, die in de praktijk goed uitpakt. Grote en kleine oneffenheden verwerkt de Berlingo prima. De benzineversie waar het in deze test om draait is door het lagere gewicht in de neus wel iets onrustiger bij het verwerken van hobbels dan de dieselversie, maar in beide gevallen overtuigt de Berlingo met een comfortabele rijbeleving. Dat komt ook doordat er opvallend veel rust heerst in het interieur. Citroën heeft duidelijk werkt gemaakt van de isolatie. De besturing past prima bij de andere rij-eigenschappen en is niet té licht, waardoor je ook op hogere snelheden rust in het stuur ervaart.

De 1.2 PureTech benzinemotor is een driecilinder, maar dat hoor je alleen bij het accelereren. Verder is het blokje lekker stil en bovendien krachtig, ook onder de 2.000 toeren gebeurt er nog wat. Jaag de motor dus niet teveel op de kast, in het laatste deel op de schaal van de toerenteller gebeurt er niet veel meer. Schakelen gaat probleemloos, wel trilt de pook mee op het ritme van de drie cilinders en grijpt de koppeling wat bruusk aan. Over het verbruik kan ik helaas geen zinnig woord zeggen, van beide auto’s waarmee ik in Frankrijk rijd werken de verbruiksmeters niet…

Betalen

De prijzen van de nieuwe Berlingo zijn op het moment van schrijven nog niet bekend. De woordvoerster van het merk belooft dat ze niet veel zullen afwijken van de tarieven die Citroën voor de uitgaande Berlingo vraagt. Voor de geteste 1.2 PureTech zal de vanafprijs zo’n 27.500 euro gaan bedragen, dat is een marktconforme prijs. De belangrijkste concurrenten zijn de Ford Tourneo Connect en de Volkswagen Caddy Combi.

Conclusie

Leuk kenmerk van de nieuwe Berlingo, deze Airbumps.

Slim, veel ruimte, een hoge instap en betaalbaar. De Citroën Berlingo was bij zijn introductie in 1996 al zo’n beetje de handigste auto die je kon kopen en 22 jaar later is daar niets aan veranderd. Sterker nog: steeds meer MPV’s verdwijnen ten gunstige van minder praktische SUV’s, waardoor de Berlingo alleen maar een nóg nuttiger alternatief is geworden.

Citroën heeft het opleuken van een bedrijfswagen tot kunst verheven en de personenuitvoering opgewaardeerd tot een zelfstandig model. Niet alleen door de leuke vormgeving, maar ook door de goede geluidsisolatie, verbeterde rijkwaliteiten en nieuwe technologie. De uitvinder van de ludospace tilt het concept naar een hoger niveau. Niet alleen door origineel te zijn, maar ook door de juiste randzaken op waarde te schatten.

De auto op de foto's is de Berlingo BlueHDi met automaat. Ben je benieuwd hoe de dieselversie rijdt? Deze auto hebben we eerder beschreven in onze eerste, korte test van de Berlingo.