Een riante SUV met zeven zitplaatsen, nooit eerder kon je bij Lexus in Europa terecht voor zo’n  auto. Nu is er de RX 450hL, een verlengde versie van de bekende RX 450h. Aan de achterkant is er 11 centimeter bijgekomen, waardoor er ruimte ontstaat voor twee extra zitplaatsen. Hoeveel dat in de praktijk toevoegt kan alleen een test uitwijzen.

Verlengde versies van bestaande modellen hebben dikwijls een langere wielbasis, maar dat is bij de Lexus RX niet het geval. De extra ruimte wordt volledig gebruikt voor twee wegklapbare stoelen achterin. Ben je nooit van plan deze zitplaatsen te gebruiken, dan loont de keuze voor een verlengde uitvoering niet. De bagageruimte wordt er namelijk niet groter door, ook niet met de achterste zitplaatsen omlaag geklapt.

Bekijken

Hier zijn kunstig 11 extra centimeters verwerkt.

Met precies 5 meter lengte staat er letterlijk een lel van een Lexus. Toch valt het niet mee hem te onderscheiden van de ‘reguliere’ RX doordat de uitbouw respect heeft voor het oorspronkelijke ontwerp. De echte spotter ziet dat de overhang achter subtiel is toegenomen en dat de achteruit rechterop staat. Ook al is de koets voorzien van dezelfde wilde designtaal als zijn kortere broer, de lange uitvoering oogt net iets conventioneler. Hij kan ’t hebben.

Binnenin zie je geen verschil met de reguliere RX 450h, totdat je in de achteruitkijkspiegel de iets grotere lengte ontwaart. Kijk je naar voren, dan ontdek je al snel dat het dashboard is gebouwd met mooie materialen die welhaast chirurgisch precies in elkaar steken. De met metaal ingelegde houten sierstrips en de combinatie van donkerbruin met Rich Cream leder doet snel vergeten dat het dashboardontwerp niet heel modern oogt. Dit is een ontzettend fijne en verfijnde werkplek die merkbaar uitblinkt in kwaliteit.

Zitten

De achterbank moet een stukje naar voren om beenruimte te creëren.

De stoelen voorin ogen eenvoudig en wat vlak, maar zelfs na vele kilometers reizen bevallen ze bijzonder goed. De zijdelingse steun in bochten zou iets beter mogen zijn, maar je rug en zitvlak genieten juist een uitstekende steun. Om langere bovenbenen beter te ondersteunen kan de zitting elektrisch verlengd worden.

Passagiers op de middelste zitrij genieten van evenveel ruimte als in de reguliere RX 450h en dat is goed. Zolang het over de buitenste twee zitplaatsen gaat, welteverstaan. De middelste is namelijk minder fijn gevormd en heeft een kortere zitting. Wel aangenaam is het gebrek aan een middentunnel, waardoor de beenruimte ook hier goed is.

Een ander verhaal wordt het wanneer de achterste twee zitplaatsen in gebruik genomen worden. Je klapt ze elektrisch uit, wat kunstig verloopt maar ook wat langzaam gaat. Doordat er op de derde zitrij standaard geen beenruimte is moet je de achterbank altijd een stuk naar voren schuiven. Passagiers aldaar moeten dus enigszins inschikken en dat beperkt de bewegingsvrijheid. Voor een jeugdig sportteam is de RX L uitstekend geschikt, maar voor zeven volwassenen is hij duidelijk niet bedoeld.

Niet erg groot maar wel praktisch van vorm is de kofferbak, waarvan de elektrische klep opvallend langzaam opent en sluit. Met neergeklapte derde zitrij kun je hier 432 liter kan herbergen, 21 liter minder dan in de korte RX vanwege de ruimte die de (ingeklapte) stoelen innemen. Is de derde zitrij in gebruik, dan blijft daarachter een bruikbare 176 liter beschikbaar.

Bedienen

Het centrale scherm is enorm breed.

Op het gebied van bediening houdt Lexus er een eigen visie op na. Waar je het – gigantisch brede – centrale scherm in de nieuwste modellen bedient met een touchpad heeft de RX nog het oude systeem met een soort muisaanwijzer. Als je het mij vraagt werkt dit fijner dan de touchpad doordat je minder snel ‘uitschiet’ als je het systeem tijdens het rijden bedient. De aanwijzer ‘stokt’ wanneer je een functie op het scherm kunt bedienen en na een periode van gewenning werkt het prima.

Rijden

De Lexus RX ziet misschien opvallend sportief uit, het is vooral een reiswagen. De stilte aan boord, het veercomfort op de grote weg en de soepele hybride aandrijflijn maken hem tot een zeer rustgevende metgezel. Het cliché van uitgerust uitstappen na een lange reis is op de RX 450hL absoluut van toepassing.

Een verademing tussen de viercilinders van tegenwoordig, deze zespitter van Lexus.

De rijbeleving is dus vooral onthaastend, alles is daarop ingesteld. De besturing is licht en geeft weinig gevoel, maar wel veel vertrouwen. Ik rijd het liefst in de Eco-stand omdat de loomheid hiervan goed past bij het rustgevende karakter van de auto. De vering en demping zijn dan in de meeste gevallen comfortabel, behalve op klinkerwegen en korte oneffenheden. Daaraan merk je dat het onderstel enige stevigheid bevat om het hoge wagengewicht onder controle te houden. Zet je de RX in de Sport-stand, dan verrast hij met een ineens bijzonder kwiek accelererende aandrijflijn en een aangespannen onderstel. Daardoor wordt het overhellen in bochten tot een minimum beperkt zodat de grote Lexus zich daar in een behoorlijk tempo doorheen laat jagen.

Het meest indrukwekkende in het geheel is de aandrijflijn, een combinatie van een 263 pk sterke 3.5 V6 en twee elektromotoren met equivalenten van 167 en 68 pk. Laatstgenoemde motor drijft de achterwielen aan, waardoor de RX L vierwielaandrijving heeft zonder dat er een fysieke verbinding tussen voor- en achteras is. Gecombineerd legt de aandrijflijn 313 pk in de schaal, wat naar de wielen gebracht wordt via een continu variabele transmissie.

Het testverbruik na 960 km bedraagt niet minder dan 1 op 12,7.

Krijgt zo’n CVT nog weleens negatieve kritieken vanwege ‘jengelende motorgeluiden’ die het veroorzaakt, bij de Lexus RX is dat zeker niet het geval. Integendeel, de zescilinder klinkt heerlijk donker bij lage toeren en bij hoge geeft hij een bescheiden brul. De RX rijdt de eerste meters praktisch altijd elektrisch. Het inschakelen van de brandstofmotor is licht voelbaar, maar verder is de rijbeleving altijd schokvrij. Daarnaast blijkt de aandrijflijn ook nog uiterst spaarzaam. Het testverbruik na 960 km bedraagt niet minder dan 1 op 12,7 – een haast waanzinnig goede waarde voor een 5 meter lange, hoge SUV die 2.180 kg in de schaal legt. Dat de RX in de file of bij stadsverkeer ongeveer een kilometer lang volledig elektrisch kan rijden lijkt niet veel, maar het drukt het verbruik bij stop- en startverkeer aanzienlijk. Wanneer het leeg is wordt, tijdens het rijden, het 1,9 kW grote accupakket bijzonder snel automatisch bijgeladen.

De Lexus RX 450hL meet precies 5 meter lang.

Betalen

De afgeladen testauto in meest luxueuze President Line kost precies 102.640 euro, waarvoor je onder meer een subliem Mark Levinson-audiosysteem krijgt. Mag het allemaal net iets minder zijn, dan is de lange RX 450h er vanaf 85.895 euro. Ter vergelijk, een Volvo XC90 T8 plug-inhybride er is vanaf 79.995 euro en een Land Rover Discovery (diesel) kost minimaal 78.020 euro. De Lexus biedt van deze auto’s verreweg de meest verfijnde aandrijflijn waar de concurrenten meer binnenruimte tegenover stellen. Er is veel te kiezen, maar de Lexus eist duidelijk zijn eigen plek op.

Conclusie

Een van de best ontwikkelde SUV's.

Technische verfijning met een superieure aandrijflijn en een gigantisch luxegevoel, dat vat de Lexus RX 450hL het best samen. De twee extra zitplaatsen zijn vooral fijn voor wie in het weekend een jeugdig sportteam moet vervoeren, voor zeven volwassenen is de lange RX aan de kleine kant. Nogmaals moet het verbruik vermeld worden, want een dikke 1 op 12,5 is voor zo’n zware mastodont enorm goed.

Dan zijn er nog het fijne langebaancomfort, de souplesse, stilte en het gunstige verbruik. Tel je alle plussen op, dan kan de Lexus RX 450h weleens een van de best ontwikkelde SUV’s op de markt zijn. De lange versie voegt voor een kleine kopersgroep iets toe. De toevoeging ‘L’ is er dan ook vooral voor wie net iets meer flexibiliteit verlangt. Of natuurlijk voor wie gewoon de grootste wil. 

Video