Weinig merken denken zó in uitersten als Toyota. Het merk omarmt hybridetechnologie, neemt afscheid van de dieselmotor en heeft een hondsbetrouwbaar en vooral wat braaf imago. Heel af en toe bewijzen de Japanners dat het ook anders kan. De GT86 is zo’n uitspatting en een heftige Supra is aanstaande. Ook voor normale modellen ziet de toekomst er rooskleurig uit sinds Toyota belooft om rijbeleving belangrijker te maken. Om je alvast warm te maken is er nu de gelimiteerde Yaris GRMN. Ga je mee?

Voluit heet deze Yaris ‘Gazoo Racing Masters of the Nürburgring’, een verwijzing naar zijn fijnafstemming op een van de meest iconische racecircuits ter wereld. Niet elke toekomstige Toyota met het GR Sport-label zal zo overduidelijk sportief worden afgestemd als deze, de Yaris is vooral een wegbereider. Smaakmaker, zo je wilt. Mocht je hem ondanks de nogal straffe prijs van 46.490 euro wel zien zitten, dan heb ik slecht nieuws voor je. De vijf Yaris GRMN-exemplaren die Nederland krijgt zijn al lang en breed uitverkocht. Met het oog op Toyota’s toekomstplannen is ‘m testen naast leuk ook nog enigszins relevant. Wat staat ons te wachten?

Bekijken

De Yaris GRMN biedt klassiek rijplezier.

De Toyota Yaris is van zichzelf niet de spannendst vormgegeven auto. Dat het model al een aantal jaren meeloopt verhult ook de laatste facelift niet. Dat maakt het des te knapper dat de GRMN er daadwerkelijk sportief uitziet. De grote, hoogglans zwarte grille, dito lichtmetalen wielen en bescheiden verlaging dragen daaraan subtiel bij, de opvallende zwart-rode stickers zijn echt beeldbepalend. Sceptici die het allemaal niet sportief genoeg vinden draaien bij als ze de achterkant zien. Een grote, centrale uitlaat en een knoeperd van een dakspoiler vechten hier om je aandacht.

Open je de grote deur, dan treed je toe tot een sportieve ambiance. Het stuurwiel valt direct op en kenners hebben het eerder kunnen zien in een GT86. De sportieve kuipstoelen zijn overtrokken met ruw alcantara en afgewerkt met fraaie rood-witte stiksels, een geborduurd GR-logo op de gefixeerde hoofdsteun mag uiteraard niet ontbreken. Dit logo keert terug op het stuur, in de tellerbak en op de vloermatten, verder blijft het interieur onaangeroerd. Meer heeft het doelmatige dashboard van de Yaris niet nodig.

Zitten

Met sportief GT86-stuurwiel!

Het rijplezier in een sportauto begint bij een goede zitpositie. Toyota weet dat, maar de brave Yaris omturnen tot sportieve hatchback brengt de nodige uitdagingen met zich mee. Dat zorgt ervoor dat de stoel uiteindelijk te hoog staat voor het écht sportieve gevoel. Ook de stuurverstelling is erg beperkt en ondanks de diepteverstelling staat het altijd te ver weg. Begrijp me niet verkeerd, uiteindelijk gaat het allemaal prima, maar op dit onderdeel van de beleving laat deze Yaris punten liggen.

Bedienen

Het centrale aanraakscherm is niet het modernste en ook de software oogt relatief oud, maar geen koper zal dit storen. Belangrijk zijn de lange versnellingspook, het compacte stuurwiel en de directheid waarmee de pedalen reageren. De versnellingspook is weliswaar erg lang, de slagen zijn juist heel kort en dat is even wennen. Schakelen voelt wat houterig, maar het kan razendsnel. Het koppelingspedaal voelt sportief-zwaar en laat zich bijbehorend goed doseren. Daar valt niets op af te dingen.

Rijden

Waar het allemaal om draait in deze GRMN is het rijden. Al in de eerste meters heb je door dat dit een stuk speelgoed is, de realisatie dat het een waanzinnig goed stuk speelgoed is volgt niet veel later. Ze hebben zich er bij Toyota niet gemakkelijk vanaf gemaakt, want dit gekke ding heeft álles wat je van een hete hatchback verwacht. En meer.

Je moet toeren maken, veel!

Een ‘hot hatch’ laat zich niet kenmerken door alleen een krachtige motor, toch bepaalt het een groot deel van de beleving. Bij deze Yaris is die motor nog écht iets bijzonders. Hier onder de kap geen minuscuul motorblok met turbo, maar een 1,8 liter met supercharger. Jawel, dat lees je goed. Waar een turbo gebruikmaakt van de uitlaatgassen wordt een supercharger door de motor aangedreven. Elke beweging van het gaspedaal wordt direct versterkt, waardoor het oorspronkelijke motorkarakter volledig behouden blijft. Dankzij deze techniek levert de 1.8 nu de prestaties van een 2,5 liter zónder het bijbehorende gewicht.

De 212 pk en 249 Nm die dit oplevert zijn redelijk vergelijkbaar met de turbo-concurrentie, de manier waarop het vrijkomt is van een heel andere orde. Om de maximale kracht vrij te spelen zul je daadwerkelijk hard moeten werken. Bij 5.000 tpm staat het maximale koppel tot je beschikking en de meeste paarden bevinden zich vlak voor de ‘redline’ bij 6.800 tpm. Je hebt maar weinig verbeeldingskracht nodig om te weten wat je moet doen – gas, gas, méér gas! In de praktijk is een turbomotor misschien sneller, aan de geleidelijke manier waarop de Yaris zijn kracht opbouwt en de bijbehorende beleving kan die techniek simpelweg niet tippen.

Het gekke ding maakt de hooligan in mij los.

De motor is opgehangen in een goed geprepareerde koets waarbij niets aan het toeval is overgelaten. Prettig: de auto is niet te stevig geveerd of gedempt, waardoor je er ook op net iets minder strakke wegen veel plezier aan kunt beleven. De Nordschleife, het gedeelte van de Nürburgring waarop getest wordt, is zeker geen biljartlaken en juist met een te stevig onderstel zou je het wegcontact kunnen verliezen. Niets van dat alles bij de Yaris GRMN, daarbij voelen de Bridgestone Potenza RE050-banden aan als de beperkende factor. Het zijn zeker niet de minste rubbers, toch geven ze zich gevoelsmatig te snel gewonnen. Het maakt nieuwsgierig. Wat zou deze Yaris op semi-slicks doen?

Dergelijke banden zouden ‘m waarschijnlijk nog veel beter maken, want het spektakel is nu al niet van de lucht. De achterkant laat zich gemakkelijk met het gaspedaal sturen waardoor je de auto snel en resoluut de bocht in smijt. Dankzij het mechanische sperdifferentieel op de vooras moet je erop bedacht zijn dat de neus zich bij gasgeven nóg verder de bocht in vreet. Weet je dit goed te doseren, dan is de snelheid waarmee je de bocht uitaccelereert welhaast angstaanjagend en mede daardoor uiterst vermakelijk. De zelfbeheersing heeft het moeilijk in deze Yaris. Het gekke ding maakt de hooligan in mij los.

Dankzij het sperdifferentieel vreet de GRMN zich in de bocht.

Betalen

Relevant is het niet, zijn prijs van 46.490 euro. Alle vierhonderd linksgestuurde Yarissen (en 200 Japanse Vitzen) zijn uitverkocht. Het enige relevante dat ik kan melden is het brandstofverbruik van 1 op 9,4. Dat lijkt nog best netjes, maar om het verbruik van plezierritten te compenseren heb ik grote stukken snelweg met 100 à 110 km/u afgelegd. Doe je dat niet, dan mag een waarde van 1 op 7 je niet verbazen. Het is per slot van rekening geen Hybrid.

Conclusie

Bochten zijn z'n domein.

Het is Toyota gelukt om een níeuwe auto te bouwen met karakter en onversneden analoog rijplezier. De rijbeleving is welhaast klassiek en dat is niets meer dan een groot compliment. Gezien zijn beperkte oplage en bijzondere techniek is de klassiekerstatus nu al nabij en dat je hem niet kunt kopen voelt als een verlies.

We moeten de Yaris GRMN dan ook maar bekijken als wat hij is – een voorproefje van de toekomstige GR-uitvoeringen. Als deze ook maar íets van de analoge rebellie in zich hebben die deze Yaris zo onweerstaanbaar maakt, dan lijkt een eigen plekje tussen de sportieve labels gegarandeerd. Jullie hebben de lat hoog gelegd, Toyota. Stel ons alsjeblieft niet teleur.

Video