Natuurlijk blijft het 'een busje', maar de Rifter is met smaak opgewaardeerd. Peugeot Rifter De personen-Partner is geciviliseerder dan ooit tevoren. Peugeot Rifter Peugeot Rifter De Peugeot Rifter oogt als een SUV met bestelauto-genen. Peugeot Rifter Peugeot Rifter De wiel-bandcombinatie is opvallend groot. Peugeot Rifter Het hooggeplaatste instrumentarium is goed afleesbaar. Het centrale scherm is goed afleesbaar. De versnellingspook beweegt bij gasgeven en -lossen. Twee luikjes, waaronder één groot vak schuilgaat. Peugeot Rifter Zeer gebruiksvriendelijk, deze klimaatregeling. Peugeot Rifter Een separaat te openen achterruit kan handig zijn als je krap geparkeerd staat. Peugeot Rifter Peugeot Rifter Praktisch: de hoedenplank dubbelt desgewenst als extra laadvloer. Peugeot Rifter Niet langer uitneembaar, maar beter: vlak neerklapbaar. De stoelen zijn in alle opzichten wat kort. De aanjagersnelheid achterin is afzonderlijk te regelen. Handig voor de kinderen, deze vliegtuigtafeltjes. De achterzijde wijkt weinig af van de huidige Partner Tepee. De testauto is uitgevoerd als complete GT Line. Dankzij de meer SUV-achtige uitstraling slaat de Rifter geen modderfiguur. Peugeot Rifter Peugeot Rifter Peugeot Rifter Handig, die twee ruime dashboardkastjes! Peugeot Rifter De Rifter scoort punten met dit interieur. Het blijft bijzonder en werkt bijzonder goed, Peugeot's i-Cockpit. Peugeot Rifter De Rifter heeft het vertrouwde goede PSA-navigatiesyteem. Het stuurwiel komt rechtstreeks uit de 3008. De voorstoelen zijn 'de zwakste schakel'. Peugeot Rifter Deze verlengde Rifter meet 35 cm (!) meer. Peugeot Rifter Peugeot Rifter

Peugeot timmert sterk aan de weg met SUV-modellen. Hoe zou het straatbeeld eruit zien zonder de 2008, 3008 en 5008? Nou dan! Door al dat SUV-geweld zou je bijna vergeten dat Peugeot al jarenlang een personenuitvoering van het bestelbusje Partner aanbiedt. De nieuwe personen-Partner is overgoten met een SUV-sausje en heet voortaan Rifter. Dezelfde functionaliteit maar met een stuk meer street credibility. Is dat de gulden middenweg? Ik reis af naar Monaco en zoek het voor je uit.

Je hebt auto’s om iets mee te hebben en auto’s om iets aan te hebben. Veel fabrikanten proberen hiertussen een goede middenweg te vinden, maar één categorie auto is duidelijk geënt op het tweede. Ondanks de SUV-achtige uitstraling is de nieuwe Peugeot duidelijk een auto voor gebruikers. Zijn nieuwe looks hebben als grootste voordeel dat een eventuele twijfelaar zich er niet door laat weerhouden de auto te rijden. Niets om je voor te schamen, zo’n Rifter.

Bekijken

Een separaat te openen achterruit kan handig zijn als je krap geparkeerd staat.

Peugeot gaat verder dan ooit bij het civiliseren van de personen-Partner. Stoere, zwarte wielkastranden en dikke stootstrips geven hem daadwerkelijk een robuust karakter. De styling van de neus maakt hem typisch een Peugeot van nu waardoor de Rifter mooi aansluit bij z’n familieleden. Van achteren is de Rifter minder onderscheidend. Hij lijkt niet alleen sterk op zijn broers Opel Combo Tour en Citroën Berlingo, het ontwerp doet ook duidelijk denken aan zijn voorganger.

Binnenin slaagt Peugeot er goed in om het busjes-imago af te schudden. Je kijkt uit over een opvallend fraai gestileerd dashboard met een klein stuurwiel, een hoge middentunnel en een dito geplaatst instrumentarium. Jawel, de Rifter heeft zelfs Peugeots i-Cockpit die we uit de personenwagens kennen! De gebruikte kunststoffen ogen weliswaar rudimentair, onder zwaar gebruik zijn ze duurzamer en bovendien zijn ze eenvoudig te reinigen.

Zitten

Niet langer uitneembaar, maar beter: vlak neerklapbaar.

Zoals het een Peugeot met i-Cockpit betaamt is er veel aandacht voor de zitpositie. De stoel is uitgebreid verstelbaar en het stuur laat zich ook uitgebreid in diepte aanpassen. Bij een i-Cockpit kijk je over het kleine stuurwiel heen naar het instrumentarium en doordat de tellerbak behoorlijk groot is, hebben ook langere bestuurders er een goed zicht op. Door al deze plussen valt het des te meer op dat de stoelzitting wat kort is en erg vlak staat. Voor zwaardere bestuurders blijkt ook de voering wat dun te zijn: de voorstoelen zijn duidelijk de zwakste schakel in deze verder zo geslaagde cockpit.

Achterpassagiers zitten eveneens op stoelen met vrij korte zitting en rugleuning, waardoor de hoofsteunen al snel in de hoogste stand moeten staan. De korte rugleuning maakt wel dat de stoelen afzonderlijk neerklapbaar zijn zodat je niet, in tegenstelling tot voorheen, met zware zetels hoeft te zeulen als je maximale ruimte wilt. Echt vaak zul je de stoelen niet hoeven neerklappen, want onder de hoedenplank bevindt zich standaard al 775 liter bagageruimte. Stevige SUV die daarbij in de buurt komt… en dan is er ook nog een 35 cm langere versie!

Bedienen

Het hooggeplaatste instrumentarium is goed afleesbaar.

De Peugeot Rifter heeft de bekende i-Cockpit met hooggeplaatst instrumentarium en centraal aanraakscherm. In tegenstelling tot de nieuwste generatie i-Cockpit heeft de Rifter traditionele tellers, met daartussen een monochroom lcd-scherm dat aan duidelijkheid niets te wensen overlaat.

Het centrale aanraakscherm is voorzien van dezelfde software als de duurdere modellen, maar de fysieke sneltoetsen onder het beeldscherm ontbreken hier. In de Rifter zijn er aanraakgevoelige toetsen aan weerszijden van het beeldscherm, waarvan het gebruik zich in de praktijk als vanzelf wijst. Gemakkelijk is dat de klimaatregeling, anders dan in de 3008 en 508, een eigen bedieningspaneel heeft dat zeer intuïtief werkt.

Rijden

De Rifter scoort punten met dit interieur.

Om mee te doen met de personenwagens heb je meer nodig dan uiterlijke opsmuk. Peugeot snapt dat, dus geeft het de Rifter behoorlijk verdienstelijke rijeigenschappen mee. Het onderstel blijkt zelfs opvallend comfortabel en gaat goed om met allerhande oneffenheden. Dat de koets behoorlijk overhelt in bochten ligt in lijn der verwachting, belangrijker zijn de stabiliteit en koersvastheid. Deze zaken zijn goed op orde, terwijl je de Rifter met zijn lichte besturing eenvoudig door de bochten loodst.

Tijdens het manoeuvreren voelt de personenbus, mede dankzij het compacte stuur, niet aan als de 4,40 meter die hij in lengte meet. De bescheiden draaicirkel van 10,9 meter maakt inparkeren en straatje keren nog eenvoudiger. Een optionele achteruitrijcamera brengt tijdens het rijden de omgeving in kaart, waardoor parkeren nog net wat gemakkelijker wordt.

Peugeot levert in totaal vijf motorvarianten voor de Rifter. Ik kies voor de 110 pk sterke benzinemotor met handbak, die in Nederland waarschijnlijk het populairst zal worden. De motor is bekend uit diverse andere Peugeots en presteert ook in de Rifter goed. Het motortje trekt er enthousiast aan, al beweegt hij bij gasgeven en -loslaten merkbaar in de vrij elastische motorsteunen waardoor de versnellingspook meebeweegt. Een positief bij-effect van deze soepele rubbers is dat ze erin slagen om ongewenste vibraties te filteren.

De Rifter is met deze driecilinder adequaat gemotoriseerd en in de bergen rond Monaco kom ik niets tekort. Met volle bepakking zul je iets verder moeten doortrekken, maar daar heeft de motor geen moeite mee. Hij presteert tegen een verbruik van 1 op 11, wat ik gezien de route en de grote koets eigenlijk een keurige waarde vind. In Nederland lijkt een verbruik van 1 op 12,5 realistisch.

Dankzij de meer SUV-achtige uitstraling slaat de Rifter geen modderfiguur.

Betalen

Peugeot heeft nog geen prijzen vrijgegeven van de nieuwe Rifter, deze volgen binnenkort. Wij verwachten dat de 110 pk sterke benzinemotor de voordeligste optie zal zijn en dat de prijs net beneden de 30.000 euro zal liggen. Zodra we meer weten over de prijs zal dit artikel worden bijgewerkt.

Conclusie

De personen-Partner is geciviliseerder dan ooit tevoren.

De personenversie van Peugeots Partner heeft niet alleen voor het eerst een eigen naam, hij heeft ook een eigen uitstraling. Met zijn SUV-geïnspireerde look is de Rifter nog steeds geen heel sexy wagen, hij oogt wel een stuk geciviliseerder. Ik kan mij voorstellen dat de auto hierdoor aantrekkelijker wordt als alternatief voor een MPV.

Gemak is het woord dat de Peugeot Rifter goed samenvat. Niets gaat zwaar, niets gaat moeilijk en in het rijden doet niets je denken aan een bestelauto. Je rijdt er zo mee weg en wordt niet gestoord door hinderlijke trillingen of geluiden. De Peugeot Rifter mag dan feitelijk nog steeds een busje zijn, het is vooral een aangename en bovenal bijzonder praktische reisgenoot.