De facelift van Fords nieuwste Mustang leidt tot verdeeldheid. Staat zijn bredere grille hem beter of niet? Geeft die de ruwe bolster niet een te gepolijst uiterlijk? We kwamen er op de redactie niet helemaal uit. Gelukkig kregen we de kans om de vernieuwde variant een paar dagen voor de deur te zetten en het ontwerp uitgebreid op ons in te laten werken. Veel leuker is het om de nu nóg krachtigere achtcilinder de sporen te geven…

Want krachtiger, dat is ‘ie. Het vermogen van de 5,0 liter V8 bedraagt niet langer 421, maar 451 pk. Een prestatie van formaat, zeker omdat het blok niet is voorzien van kunstmatige beademing met een turbo of supercharger. In dit geval overigens ook niet van de nieuwe tientrapsautomaat, maar van een handgeschakelde zesbak die je met ferme hand bedient. Het maakt deze Mustang buitengewoon puur, welhaast een unicum in het huidige autolandschap.

Bekijken

De nieuwe neus oogt iets gladder.

Kijk eens naar die enorme, haast oneindig lange motorkap. Dan naar die korte achtersteven, waartussen het passagierscompartiment als een geschutskoepel uittorent. Het profiel van de Ford Mustang Fastback verraadt ook na 55 jaar het traditionele recept, waarbij de grote motor zichtbaar de meeste ruimte krijgt. Dit ontwerp ademt power, de rest is eenvoudigweg ondergeschikt.

Dat betekent niet dat je als bestuurder aan je lot overgelaten wordt. Je neemt plaats in een alleraardigst, bijna retro vormgegeven interieur. Dat het materiaalgebruik wat te wensen overlaat is bijna niet te voorkomen als je weet dat de testauto in The States maar zo’n 50.000 dollar kost. Met name dankzij de aanschafbelasting BPM kost dezelfde Mustang hier niet minder dan 118.745 euro en voor dat geld vind je eenvoudigweg knappere interieurs.

Zitten

De Recaro-stoelen zijn zonder meer fijn.

De wat povere afwerking doet geen afbreuk aan het comfort, want zowel de stoelen als de zitpositie zijn gewoon goed. Je zit lekker laag en geborgen achter de hoge raamlijn met voor je een behoorlijk groot stuurwiel. De hoge middentunnel dubbelt als armsteun, waardoor je rechterarm perfect in lijn ligt met de korte versnellingspook.

Ook al is de zit laag en heb je een perfect zicht op de lange neus voor je, de ‘Stang vraagt onwillekeurig om een relaxte rijhouding en voelt meer aan als een cruiser dan als een volbloed sportwagen. Een blik naar achteren bevestigt dat. Daar zitten namelijk twee stoeltjes verstopt, die zich bij uitstek lenen voor passagiers zonder nek en benen. In de praktijk is het een perfecte uitbreiding op de toch al niet kinderachtige 408 liter bagageruimte.

Het interieur is fraai vormgegeven en oogt bijna retro.

Bedienen

Het digitale instrumentarium is nieuw.

De vernieuwde Ford Mustang heeft niet alleen meer power en cleanere looks, ook het instrumentarium is vernieuwd. Optioneel is nu een volledig digitaal instrumentenpaneel verkrijgbaar, waarmee je de cockpit meer naar je eigen smaak kunt inrichten. Je hebt keuze uit een aantal weergaven en Track Apps, waarbij de traditionele tellers één van de opties zijn. Wat opvalt is dat het toerental zeer nauwkeurig digitaal wordt getoond.

In de meest sportieve weergave is de toerenteller uitgesmeerd over de gehele breedte van het scherm. Daardoor kun je duidelijk het eind van de toerenschaal aflezen, terwijl een oranje streepje het ideale schakelmoment aangeeft. Dit is een leuke gimmick, maar helaas biedt het digitale instrumentarium niet de mogelijkheid om een grote navigatiekaart tevoorschijn te toveren.

Rijden

“Hij is te stil.” Dit commentaar kreeg Ford op de Mustang GT toen die een jaar of vijf geleden op de markt kwam. De 2018-versie verhelpt dat probleem effectief, waardoor de muscle car nu een stuk beter laat horen wat hij in huis heeft. Via de boordcomputer kun je zelf het geluidsniveau instellen, waarbij Race staat voor de minst getemde symfonie. Burenpleaser van formaat is de mogelijkheid om de uitlaat tijdens het starten fluisterstil te laten klinken. Everybody happy.

Schakelen met dit mechaniek laat zich het best omschrijven als het doorladen van een goed gesmeerd kanon.

Over het geluid is genoeg te zeggen, dus laten we eerst maar eens gaan rijden. De weg is droog, de temperatuur is aangenaam: dit zijn ideale omstandigheden voor een Mustang. Eerder reed ik zijn voorganger in een natte, koude winter wat ronduit spannend bleek. Met zoveel ongetemde paarden op de achteras ben je dan constant op je hoede voor een hoefijzer in je nek. Dankzij het verfijndere onderstel en de gloednieuwe Michelin Pilot Sport 4S-banden blijkt het ruwe randje grotendeels verdwenen. Gelukkig is de zesversnellingsbak onveranderd ruig. Schakelen met dit mechaniek laat zich het best omschrijven als het doorladen van een goed gesmeerd kanon: zwaar, strak en uiterst precies. Echt vaak hoef je trouwens niet te schakelen, want de versnellingen zijn zó lang dat je in ‘2’ ruim 120 km/u haalt.

Met de vorige Mustang in mijn achterhoofd ga ik behoedzaam te werk, maar gauw wekt het beest meer vertrouwen. Het gaspedaal druk ik steeds iets dieper en resoluter in. Altijd met respect, maar steeds sneller begeleid ik de oranje schicht van bocht naar bocht. I’m slowly getting the hang of it en verbaas me over het uitgebalanceerde onderstel. Het optionele MagneRide-onderstel staat heel licht overhellen toe en maakt tegelijkertijd erg hoge bochtsnelheden mogelijk, waarbij de grip echt gigantisch is. Bedenk je wel: als vanzelf gaat het niet, je moet er altijd voor blijven werken. Daaraan ontleent de Mustang zijn charme.

Zodra de wegen zich vernauwen doen je aderen dat ook. Deze machine is gewoonweg te groot en te zwaar om aan dit soort wegen veel plezier te beleven, maar zolang je route bestaat uit ruime bochten is de Mustang een onverdeeld genot. Dan is het een zalige machine die je met plezier meeneemt op lange roadtrips. Met altijd die subtiele achtcilindertonen hoorbaar, die desgewenst aanzwellen tot een machtige brul.

Korte bochten zijn niet zijn domein, lange roadtrips zijn dat des te meer.

Betalen

Je had het al kunnen lezen, betaalbaar is de Mustang GT in Nederland allerminst. Dat komt voornamelijk door de bijzonder hoge belasting vanwege de CO2-uitstoot. En ja: met een gemiddeld testverbruik van 1 op 7,8 laat de achtcilinder zich het kostbare sap goed smaken. Met dergelijke prijzen – de Mustang GT is er vanaf 112.340 euro – word je bijna gedwongen om de 2.3 EcoBoost te kiezen, die met een prijs vanaf 70.120 euro minder begrotelijk is. Geloof mij: ook met die 290 pk sterke motor kom je op het gebied van prestaties niets tekort. Maar ja, het geluid hè…

Conclusie

Wel oranje, maar in Nederland onbetaalbaar.

De Ford Mustang is na z’n update iets minder listig terwijl zijn onderstel verder verfijnd is. De ruwe randjes zijn er echt wel vanaf, toch blijft het een grote cruiser. Een echte sportauto is het dus niet, maar als auto kent de Mustang nauwelijks gelijken. Slechts weinigen bieden deze pure sensatie en het gevoel dat je écht aan het werk bent om alles in goede banen te leiden.

Kortom, je wilt de Mustang GT hebben nadat je ermee gereden hebt. Het is de combinatie van iconische looks, heel behoorlijke rij-eigenschappen en het gevoel op een raket te zitten. De Mustang ontspant je, terwijl hij tegelijkertijd respect inboezemt. Een unieke combinatie van eigenschappen. En ja, in Nederland is de prijs inderdaad een dingetje, zeker voor de achtcilinder. Misschien over een paar jaar, gebruikt…