Highlights

  • met comfortdempers

  • opvallend design

  • komt ook als hybride

Pierre roept nog wat lelijke, Franse woorden en gaat stampvoetend weer aan het werk. De hoge bazen van het merk hebben zojuist besloten dat een SUV het nieuwe topmodel van Citroën moet worden. Pierre staat symbool voor de laatste, eigenwijze medewerkers van het Franse merk. Een merk dat graag tegen de stroom in zwemt maar nu meegaat met de SUV-trend. Die is niet te stoppen, dat snapt zelfs Pierre. Maar áls er dan een SUV van Citroën moet komen, dan wel op de Citroën-manier. En zo is de auto ontstaan die het onderwerp is van deze test, de Citroën C5 Aircross.

Oké, de Citroën C5 Aircross is niet de eerste SUV van het merk. Het merk verkocht eerder al de C4 Aircross en C-Crosser. Vraag er Pierre maar niet naar, want de kans is groot dat hij in huilen uitbarst. Er is weinig mis met deze twee auto’s, maar het zijn geen echte Citroëns. Beide modellen maken gebruik van een Mitsubishi als basis. De C5 Aircross is gelukkig weer helemaal Frans en uitgerust met bijzondere techniek.

Bekijken

“Maar dan moeten er wel Airbumps op!” Pierre roept het bijna wanhopig, nu het besef doordringt dat het besluit van zijn baas onomkeerbaar is. De Airbumps ken je waarschijnlijk wel van de C4 Cactus, het zijn die opvallende stootranden op de zijkant van de auto. Veel mensen vinden het leuk, een aantal ook niet maar het maakt een Citroën nu eenmaal onderscheidend. Toch zijn de opvallende kunststof elementen in de jaren na de introductie geëvolueerd tot een meer algemeen geaccepteerde kunstvorm. Bij de C5 Aircross passen de kunststof elementen naadloos in het ontwerp. Een ontwerp dat vanuit elke hoek gezien goed smoelt, waardoor de SUV prettig op het netvlies ligt. En gelukkig duidelijk herkenbaar is als een Citroën.

Ook binnenin zie je meteen enkele Citroën-kenmerken. De ‘band’ die over het dashboard loopt is zo’n kenmerk, net als de comfortabel uitziende stoelen met gekleurde stoffen. Het geheel voelt degelijk aan en ziet er bijzonder verzorgd uit.

Zitten

De drie stoelen zijn individueel verschuif- en verstelbaar.

Pierre is tevreden met het design, maar dat alleen is niet genoeg om een SUV tot een Citroën te maken. Hij gooit nog maar eens balletje op: “Weet je nog, dat we slimme MPV’s maakten? Waarom stoppen we niet een beetje van de Picasso-modellen in onze SUV?” Even kijken de ingenieurs hem vragend aan, om daarna aan de slag te gaan. Ze komen met een slimme achterbank op de proppen, die bestaat uit drie verstel- en verschuifbare stoelen. Ze moesten wel wat concessies doen, want de SUV-koets is nu eenmaal iets onhandiger dan die van een MPV. De stoelen achterin zijn daardoor vrij smal geworden, té smal voor de meeste volwassenen. Ook de bewegingsruimte is minder dan in een MPV, zelfs als de zetels in de achterste stand staan. Maar bij Citroën weten ze net zo goed als jij dat een gezinsauto achterin meestal bevolkt wordt door kinderen. En die hebben alle ruimte in de C5 Aircross.

De auto die ik test in Marokko, het land waar ik voor eerst kennis maak met de C5 Aircross, is voorzien van de optionele comfortstoelen. Er schijnen mensen te zijn die deze heerlijke stoelen niet fijn vinden, maar ik kan het me niet voorstellen. Ja, het zijn meer kamerfauteuils dan autostoelen, maar dat past wel bij het merk en zijn ambitie om ‘de meest comfortabele SUV is het segment’ te maken. Voor net dat beetje extra comfort hadden de zittingen nog wel iets langer mogen zijn.

Bedienen

Slim als een MPV, eigenwijs als een Citroën… Heel even verschijnt er een kleine glimlach op het gezicht van de eigenwijze Pierre. Maar er ontbreekt nog iets. Zo’n mooi instrumentarium bijvoorbeeld. Citroën bedacht de voorloper van de digitale cockpits die in steeds meer auto’s de analoge klokken vervangen. Ook bij de C5 Aircross is alles digitaal, zowel de meters als de meeste functies worden weergegeven op beeldschermen. Het exemplaar op de middenconsole is voorzien van een rij aanraakknoppen, waarmee de belangrijkste functies direct zijn op te vragen. Dat werkt goed, al blijft het onhandig dat je voor iets simpels als het wijzigen van de temperatuur altijd een extra handeling moet doen. De lay-out van beide schermen is fris en modern en de resolutie is goed. Bovendien werken alle systemen redelijk vlot, wel zo prettig.

De C5 Aircross is zoals de meeste moderne auto’s leverbaar met slimme rijhulpsystemen. De auto kan op level 2 autonoom rijden. Dat wil zeggen: in bepaalde omstandigheden zorgt de techniek ervoor dat je automatisch afstand houdt en in het midden van de rijbaan blijft rijden. Het systeem werkt goed in de C5 Aircross, maar in Marokko heb je er weinig aan. Op provinciale wegen heb je te maken met fietsers, kamelen, geiten, brommers, bolderkarren en andere ongeleide projectielen, die door de Citroën worden gezien als obstakels waarvoor je moet afremmen.

Onderscheidend maar niet té opvallend: het ontwerp van de C5 Aircross is goed gelukt.

“Comfort, Mesdames et Messieurs, comfort!”, roept Pierre nog maar eens. Voor de zekerheid. Want het is niet de bedoeling dat de dames en heren van de onderstelafdeling de S van SUV al te serieus nemen.

Rijden

“Comfort, Mesdames et Messieurs, comfort!”, roept Pierre nog maar eens. Voor de zekerheid. Want het is niet de bedoeling dat de dames en heren van de onderstelafdeling de S van SUV, die staat voor Sport, al te serieus nemen. In navolging van de C4 Cactus heeft de C5 Aircross daarom Progressive Hydraulic Cushions gekregen. Oftewel: tweefasedempers, waarmee het beroemde Citroën-comfort van vroeger geëvenaard moet worden, maar dan in combinatie met een strakker stuur- en bochtgedrag.
Dat laatste is in ieder geval gelukt, de nieuwe SUV overtuigt op de bochtige wegen van het Atlasgebergte met een stabiele wegligging en veel grip. Wel is de besturing net iets te licht, waardoor je niet meteen ‘feeling’ hebt met de auto. Er is een sportstand waarin de bekrachtiging wat minder sterk is en dat voelt prettiger aan.

De PHC-dempers geven de auto twee gezichten: in normale omstandigheden worden de meeste oneffenheden keurig glad gepoetst en af en toe ervaar je zelfs dat ouderwetse zweefcomfort. Maar waar oude Citroëns ook harde oneffenheden keurig absorbeerden, daar gedraagt de C5 Aircross zich meer als een gewone auto. Dat is op zich niet erg, maar het contrast met het comfort dat de auto verder biedt is wel erg groot.

De Nederlandse importeur verwacht dat de benzineversies het meest populair zullen zijn bij de C5 Aircross. Ik rijd met de sterkste, de 1.6 PureTech met 180 pk. Die moet een beetje aangespoord worden, maar als je er nadrukkelijk om vraagt dan beloont de turbomotor dat met een krachtige acceleratie. De achttraps automaat schakelt soepel, maar mag soms wel iets alerter zijn. Het past wel bij het comfortabele karakter van de C5 Aircross.

Betalen

In het segment van de C5 Aircross is er veel keuze, de verschillende modellen zijn over een brede prijsrange uitgesmeerd. Als ik de premiummerken niet meereken zitten Volkswagen en Mazda aan de bovenkant van dat spectrum en de Nissan Qashqai en Toyota C-HR aan de onderkant. Citroën zit daar, zowel met de catalogus- als leaseprijzen, met de C5 Aircross tussenin – net als zustermerk Peugeot met de 3008. De vanafprijs van de C5 Aircross, voor de PureTech 130 benzineversie, bedraagt 31.390 euro. De zeer compleet uitgeruste testauto met 180 pk benzinemotor en automaat kost ruim 10.000 euro meer.

Conclusie

De Airbumps zijn naadloos in het ontwerp van de C5 Aircross opgenomen.

Het zijn zware jaren geweest voor Pierre. Een SUV als topmodel voor het roemruchte merk, dat kon en kan hij maar moeilijk verkroppen. Auto’s als de CX, XM en C6: dat waren échte Citroëns. Maar die tijden komen niet meer terug, dat weet ook Pierre. De schoorsteen moet blijven roken en ook hij wil elke maand op tijd zijn salaris ontvangen.

De C5 Aircross is dan ook geen topmodel in de lijn van de C6, al is het maar omdat Citroën dergelijke grote auto’s niet meer maakt. Maar de C5 Aircross is wel een auto die het beste van ‘het nieuwe Citroën’ verenigt: een aangenaam comfort, een onderscheidend design en een slim interieur. Het maakt de nieuwe SUV van het merk tot een frisse en aangename verschijning in het bomvolle segment. Pierre kan tevreden zijn.