Skoda vernieuwt de pragmatische Fabia zodat hij met een frisse neus het nieuwe jaar in duikt. Ook vanbinnen tillen enkele bescheiden wijzigingen hem naar het niveau van 2019. Wat blijft is de aantrekkelijke propositie: veel kwaliteit en ruimte voor een relatief bescheiden prijs. Moet je daar nu veel voor laten? In deze rijtest drukken we de Fabia met z’n nieuwe neus op de feiten.

De wijzigingen mogen bescheiden zijn, de nieuwe neus geeft de Fabia een duidelijk frisser aangezicht. Hij kijkt zelfverzekerd de wereld in en daarvoor heeft hij alle reden. Net als z’n grotere familieleden is hij voorzien van typische Skoda Simply Clever-slimmigheid. Ik noem het afvalbakje in het portiervak of de ruitenkrabber achter de tankklep: hij heeft het allemaal. De testauto is zelfs uitgevoerd als ‘Clever’, het op een na voordeligste model in de line-up met bijna alles wat je nodig hebt. Daarover later meer.

Bekijken

Skoda Fabia

De nieuwe neus doet de Fabia iets minder vriendelijk, maar wel veel zelfverzekerder ogen. Aan de achterzijde heeft de Clever-uitvoering ledverlichting en de testauto heeft zelfs optionele full-led koplampen (750 euro). Vanbinnen is het instrumentenpaneel geüpgraded en zijn er nieuwe sierstrips. Het resultaat is een nog altijd keurig ogend en prima afgewerkt interieur. Het vernieuwde infotainmentsysteem heeft in de Clever-uitvoering standaard navigatiesoftware.

Zitten

De Fabia mag dan aan de onderkant van het segment opereren, daar merk je als inzittende niets van. De stoelen ondersteunen volwaardig en doen geenszins goedkoop aan. De instelmogelijk zijn eveneens ruim en het stuur kun je keurig in hoogte én diepte verstellen. Achterpassagiers hebben niets te klagen. De knieruimte is voldoende, de hoofd- en voetenruimte zijn zelfs uitstekend en geven een groot gevoel van bewegingsvrijheid.

De kofferruimte is met 330 liter groot genoeg voor alledaags gebruik en met neergeklapte achterbank kan er 1.150 liter in. De laadvloer wordt in dat geval niet vlak, maar dat is in de meeste gevallen geenszins storend. Een kerstboom schuif je er zo in en. boodschappentassen hang je eenvoudig aan de grote, stevige haken aan weerszijden van de kofferbak.

Bedienen

Skoda Fabia

De Skoda Fabia is geen trendsetter maar een trendvolger, dat levert in dit geval louter voordelen op. Zijn bedieningsconcept is volledig uitgekristalliseerd.. Het enige waaraan je merkt dat de Skoda goedkoper is uitgevoerd dan zijn broeders van Volkswagen en Audi is het navigatiesysteem. Dit werkt niet noemenswaardig trager, maar om de bedieningsknoppen in beeld te toveren moet je het scherm eerst lichtjes aanraken. Bij Volkswagen worden deze al getoond als je met je hand in de buurt van het display komt.

Rijden

Budgetauto? Als het op rijden aankomt merk je daar helemaal niets van. De Fabia is vrijwel even stil als zijn soortgenoten en overtuigt met zijn veercomfort. Het is een hele gemoedelijke auto, die oneffenheden keurig opvangt en daarbij soms zelfs een beetje week aandoet. Verder is het onderstel weinig uitgesproken, maar juist daardoor spreekt het een brede doelgroep aan.

Dat de Fabia ook nog enigszins vermakelijk blijkt te sturen verrast mij dan ook aangenaam. Zelfs een kleine beweging van het stuur doet de neus gretig van richting veranderen en ook op snelheid blijft de Skoda prettig sturen, zonder nerveus te worden. Gedurende de testperiode wordt Nederland geteisterd door flinke stormen die in de Fabia mede door de softe vering weliswaar voelbaar zijn, maar hem niet van de wijs brengen. Deze auto overtuigt onder alle omstandigheden.

Zodra het ook maar enigszins in je begroting past, raad ik de upgrade naar deze turbomotor van harte aan.

Een aanrader is de 1.0 TSI-motor met 95 pk in het vooronder van de testauto, die een meerprijs heeft van slechts 730 euro ten opzichte van de 1.0 MPI met 75 pk. Dit geringe prijsverschil is te danken aan de gunstigere verbruikscijfers van eerstgenoemde, die leiden tot een lager belastingtarief. Zodra het ook maar enigszins in je begroting past, raad ik de upgrade naar deze turbomotor van harte aan.

De 1.0 TSI accelereert niet alleen ruim 4 seconden (!) sneller van 0 naar 100 km/u, het karakter is ook bijzonder fijn. Stationair hoor en voel je de motor nauwelijks lopen en ook tijdens het accelereren blijft hij keurig op de achtergrond. Pas bij hogere toerentallen merk je dat er een driecilinder aan het werk is, al klinkt het geluid klinkt meer vermakelijk dan vervelend. Ondanks de harde wind en de vele snelwegkilometers bedraagt het testverbruik een keurige 1 op 17. Met de wetenschap dat 1 op 19 ook niet heel veel moeite kost weet je al snel: deze motor is zijn meerprijs waard.

De gereden Fabia is voorzien van diverse nieuwe snufjes. Sinds de update is de auto voorzien van dodehoekbewaking (350 euro) die ook in de praktijk zijn nut bewijst. Eveneens prettig is de adaptieve cruise control, waarmee de auto een veilige afstand tot de voorliggers bewaart. Ook in combinatie met de handgeschakelde versnellingsbak werkt het systeem goed, want na het schakelen hoef je het systeem niet opnieuw te activeren.

Skoda Fabia

Betalen

Al meermalen heb ik het aangestipt: deze Fabia is een budgetauto. Maar hoe goedkoop is ‘ie nu écht? Je rijdt een nieuwe Fabia vanaf een keurige 14.990 euro, maar de behoorlijk compleet uitgeruste testauto is met een prijs van 21.350 euro zeker geen koopje meer. Toch kost een Volkswagen Polo met goeddeels dezelfde opties ruim 4.500 euro méér. Denk je aan Private Lease, dan biedt Skoda de Fabia aan vanaf 229 euro per maand.

Conclusie

Skoda Fabia

De Skoda Fabia is klaargestoomd voor de komende jaren van zijn leven. De auto is nog altijd voldoende ruim en het interieur kan er nog vele jaren tegenaan. De Simply Clever-slimmigheidjes zijn goed gevonden en komen daadwerkelijk van pas, terwijl op de gebruiksvriendelijkheid van het interieur niets valt af te dingen. De 1.0 TSI-motor is levendig, stil en zuinig en gezien de geringe meerprijs een absolute aanrader.

De nieuwe Skoda Fabia blijft, ook na de update, een goede aanbieding in zijn segment. Je komt op geen enkel vlak tekort en de auto laat nooit echt merken dat hij aan de onderklasse van het segment opereert. De Fabia maakt een lange neus naar zijn concurrenten op het gebied van prijs-prestatieverhouding. Zijn allround karakter maakt hem wellicht wat weinig uitgesproken, een goede keuze is het zonder meer.