Kia timmert stevig aan de weg in Europa, vooral vanwege kwaliteitsproducten met de juiste prijs. Nu is het tijd voor de volgende stap: emotie. Met de Stinger lanceerde Kia het eerste model dat je niet puur op rationele gronden koopt, de tweede is de nieuwe ProCeed. Niet dat deze onpraktisch is, integendeel, maar z’n bijzondere ontwerp maakt tongen los en krijgt vele handen op elkaar. Rond kunststad Barcelona – een toepasselijke plek – mag Kia’s nieuwste zich bewijzen.

De omgeving van deze Spaanse stad biedt lekker veel mogelijkheden om de Kia ProCeed op zijn merites te beoordelen. In de metropool bevinden zich vele bochtige bergwegen waarop je het onderstel en de turbomotor naar believen kunt tergen. Daarvoor is de 204 pk sterke ProCeed GT verleidelijk, maar de 1.4 T-GDi met 140 pk is voor de Nederlandse markt aantrekkelijker. Daarom is deze uitvoering het onderwerp van deze test.

Bekijken

De ProCeed heeft een sportief profiel

Je ziet het direct, deze Kia is niet zomaar een volumemodel. Waar de neus niet afwijkt van de reguliere Ceed-modellen wordt dat anders na de motorkap. De auto is 4 centimeter lager dan de Ceed Sportswagon, wat zorgt voor sportievere proporties. De overhangen lijken vanuit sommige hoeken wel erg groot, maar vanuit de meeste hoeken oogt de ProCeed krachtig en homogeen.

Spektakelstuk van het ontwerp is de sterk aflopende achterzijde met een kenmerkende lichtbalk tussen de achterlichten. Een iets geforceerd haaienvinnetje in de derde zijruit verwijst naar de ProCeed concept car uit 2017. Desondanks is het geheel fraai te noemen en het feit dat sommigen hem ‘kleintje Panamera Sport Turismo’ noemen zegt voldoende. Een groot compliment voor een auto in deze klasse!

Binnenin ademt de ProCeed grotendeels dezelfde sfeer als een normale Ceed. Niks mis mee, want de in kokers geplaatste tellers geven aan elke Ceed een sportieve touch. Het licht afgeplatte stuurwiel is standaard op elke ProCeed, het is onderdeel van uitrustingsniveau GT-Line wat voor de ProCeed het instapniveau is. De geruite, stoffen bekleding geeft het interieur een voorname look. Daarvoor heb je dus geen lederen bekleding meer nodig.

Zitten

Kia ProCeed

Kia heeft veel geleerd over een optimale zitpositie en vertaalt dat uitstekend naar de praktijk. De stoelen ondersteunen goed en zijn ruim verstelbaar, ook het stuurwiel kan uitgebreid ingesteld worden. Eenmaal gezeten valt wel op dat de hoofdruimte ook voorin relatief beperkt is. Weinigen raken echt het dak, maar voor langere personen is het zaak om even proef te zitten alvorens de auto te bestellen.

Achterin zitten is van hetzelfde laken een pak. De aflopende daklijn eist minder tol dan je op basis van de buitenkant zou verwachten, maar de Ceed SW biedt duidelijk iets meer leefruimte. Ook hier is het devies: proefzitten. De kofferruimte krimpt slechts 31 liter ten opzichte van voornoemde stationcar, waardoor 594 liter resteert. Dat is alsnog meer ruimte dan de meeste stationwagens in dit segment. Let wel: een deel van deze liters bevindt zich in diepe bakken onder de koffervloer.

Bedienen

Een afgeplat sportstuur is standaard

Dit keer houd ik het onderdeel ‘bedienen’ kort, daar heeft Kia van mij al voldoende loftuitingen over gehad. Het aangenaamste: er is weliswaar een prima aanraakscherm aanwezig, maar Kia maakt nog naar hartenlust gebruik van echte knoppen. Dat oogt misschien iets minder modern maar werkt in de praktijk wel zo prettig. Voor de toekomst zou een handig, digitaal instrumentarium een mooie toevoeging zijn, maar voor nu werkt het Supervision Cluster tussen de tellers voorbeeldig.

Rijden

De Kia ProCeed volgt een sportieve driedeurs hatchback op, wat doet vermoeden dat de nieuweling ook over sportieve capaciteiten moet beschikken. En dat doet ‘ie! Al snel valt op hoe goed de nieuwe ProCeed in balans is. De achteras volgt direct op de vooras en in bochten voel je dat het gewicht mooi ‘in het midden’ hangt. Op vochtig wegdek lukt het vrij eenvoudig om de achterkant een stapje opzij te laten zetten, terwijl de voorkant van geen wijken weet. Zó hoort een auto te rijden!

Het onderstel is goed in balans

De ProCeed is dus behoorlijk dynamisch, nog net wat dynamischer dan de ook al goed rijdende Ceed en Ceed Sportswagon. Daar staat wel wat extra stevigheid van het onderstel tegenover, wat het rijcomfort op korte oneffenheden beïnvloedt. Echt oncomfortabel wordt de ProCeed niet, maar voor de liefhebber van zijdezacht comfort is deze eigenschap is wel iets om rekening mee te houden.

De 1.4 T-GDi onder de motorkap levert een vermogen van 140 pk en een koppel van 242 Nm. Wat vooral opvalt, zijn de geleidelijke krachtsopbouw en de rust waarmee het blok zijn werk doet. De turbo-sensatie die sommige andere motoren geven blijft op de achtergrond, waar tegenover staat dat het motorgeluid ook hoger in toeren opvallend afwezig blijft. Even doortrekken heeft dus geen nadelige invloed op het comfort.

Toch merk je dat het chassis best een enthousiastere, sterkere motor kan gebruiken. De eveneens leverbare 1.0 T-GDi met 120 pk zal de ProCeed niet volledig tot zijn recht doen komen. De auto die je eigenlijk wilt hebben is de 1.6 ProCeed GT met 204 pk, maar de 1.4 T-GDi biedt de beste balans tussen aanschafprijs, prestaties en verbruik.

De opvallende achterzijde kent geen gelijke

Betalen

De Kia ProCeed is te koop vanaf 30.995 euro. Wie dat veel geld vindt voor een instapmodel zal van mening veranderen bij het zien van de complete uitrusting. Elke ProCeed is namelijk minimaal een GT-Line, terwijl dit bij de reguliere Ceed een van de topuitvoeringen is. Led-koplampen, stoel- en stuurverwarming, navigatie met een 8 inch groot scherm, een trits aan veiligheidssystemen… het zit er allemaal al op. Kies je voor de automaat met dubbele koppeling (vanaf de 1.4 T-GDi-motorisering, vanaf 34.495 euro), dan krijg je standaard ook adaptieve cruise control.

De GT-PlusLine biedt voor 2.500 euro meerprijs onder meer dodehoekdetectie, een elektrisch bedienbare achterklep, achterbankverwarming en een JBL-audiosysteem dat onmetelijk veel beter is dan het standaardsysteem. Boven dit niveau bevindt zich de GT, die nóg completer is en alleen geleverd wordt met 204 pk sterke 1.6. De vanafprijs voor deze uitvoering bedraagt 43.295 euro en een automaat kost 2.000 euro extra.

Conclusie

Met name 's nachts valt de ProCeed op

Hoewel de Kia ProCeed het in eerste instantie moet hebben van zijn uiterlijk overtuigt ook het rijden. De balans in het onderstel is uitzonderlijk goed, waardoor de auto echt zo leuk is als hij eruit ziet. Op het praktische vlak lever je weliswaar iets in, maar het resultaat van de coupure is allerminst schokkend.

Is het Kia gelukt om naast kwaliteit ook emotie aan deze auto toe te voegen? Na deze kennismaking ben ik daarvan wel overtuigd. Vanwege zijn looks is het een auto die je niet ‘per ongeluk’ koopt, terwijl de rij-eigenschappen maken dat je echt een band met hem kunt opbouwen. Met dit model is Kia de ratio definitief voorbij. Het maakt de ProCeed tot een auto om oprecht enthousiast over te zijn.