Met de slogan ‘Unboring the Future’ streeft Peugeot naar een spannendere toekomst. Hoe mooi de nieuwe Peugeot 508 Berline en het toekomstbeeld ook mogen zijn, in het heden kiest de traditionele koper maar al te graag voor een praktische stationwagen. Dat weet ook Peugeot, dus mag ik alvast op pad met de gloednieuwe 508 SW. Een stationcar, maar wát voor een…

Met de 508 Berline heeft Peugeot al een spraakmakende auto neergezet in het zakelijke D-segment. Niet premium, wel iets meer upmarket en dat voel je aan alles. Dat het ruimte-aanbod lijdt onder de fraaie lijnen zal voor velen geen probleem zijn, maar voor de anderen is er nu een wagon. In dit segment nog altijd de geijkte keuze. Deze keuze maken doe je nu nog gemakkelijker, want de 508 SW is misschien wel nóg mooier dan de Berline…

Bekijken

Ook de SW heeft zwarte achterlichten

Een stoere neus gevolgd door een rank achterste, dat is de haast coupé-achtig mooie 508 Berline. Hoe anders is dat bij de 508 SW, die juist een lekker ‘dikke’ kont heeft! Persoonlijk vind ik het moeilijk om tussen deze twee beauties de mooiste te kiezen. Bekijk het positief: daardoor ben je altijd verzekerd van de juiste keuze.

Binnenin herken je in de 508 SW al het goede van de Berline. Een prachtig afgewerkt, uniek vormgegeven dashboard met een hooggeplaatst digitaal instrumentarium en een opvallend compact stuurwiel. Het interieur is opgetrokken uit fraaie, hoogwaardige materialen, waarbij het donkere hout met voelbare nerf een fraaie toevoeging is.

Zitten

De Peugeot 508 SW is in topuitvoering GT van alle gemakken voorzien. De stoelen omklemmen je goed, waarbij steviger gebouwde bestuurders misschien wel erg veel liefde voelen. De zetels zijn in ieder geval uitgebreid verstelbaar en zorgen daardoor, samen met het uitgebreid verstelbare stuurwiel, voor een goede zitpositie. Voor sommigen zal het laaggeplaatste stuurwiel in combinatie met het digitale instrumentarium even wennen zijn, maar hoe verder de zogenaamde i-Cockpit ontwikkeld wordt hoe beter hij wordt.

De 508 SW is weliswaar niet noemenswaardig hoger dan de Berline, dankzij de minder sterk aflopende daklijn hebben passagiers wel iets meer hoofdruimte tot hun beschikking. Wat blijft is de enigszins beperkte voetenruimte onder de voorstoelen, een duidelijk gevolg van de lage bouw. Onder de bagage-afdekking kun je tot 520 liter bagage verstouwen en daarmee heeft de 508 geen heel ruime kofferbak. Ter vergelijking: in de kleinere 308 SW kun je 610 liter kwijt.

Bedienen

Het digitale instrumentarium is standaard

De Peugeot i-Cockpit is al een tijdje onder ons, toch blijft het elke keer weer een bijzondere ervaring. De 508 SW is voorzien van versie 2 van dit concept, wat inhoudt dat er standaard een digitaal instrumentarium aanwezig is. Dat werkt in de praktijk zeer goed en het kan op een fraaie manier veel informatie weergeven. Minder handig is de displayverlichting, die nogal bruusk overschakelt naar de verduisterde nachtstand. De verlichting snel aanpassen is er niet bij, want de helderheidsregeling zit diep verscholen in een menu.

Net als in de 3008 en 5008 is het centrale beeldscherm voorzien van sneltoetsen, waarmee je snel schakelt tussen de belangrijkste functies. Dat werkt uitstekend, totdat de dashboardverlichting aanspringt in de schemering en de icoontjes onzichtbaar blijven tot het echt donker is. Dat is enigszins onhandig, zelfs al bedien je de sneltoetsen na verloop van tijd op de tast.

Rijden

De 508 SW rijdt seer solide

Als de nieuwe Peugeot 508 ergens goed in is, dan is het wel in rijden. Ook de 508 SW overtuigt met zijn zeer solide weggedrag, waarbij comfort de boventoon voert terwijl er eveneens een dynamisch randje aanwezig is. Dat de verschillen tussen 508 SW en Berline onmerkbaar zijn is logisch te verklaren: de stationwagen heeft geen verlengde wielbasis en is maar 10 kg zwaarder dan zijn minder ruime broer.

De GT-uitvoering waarin ik rijd is voorzien van een iets steviger onderstel en 19 inch grote wielen. Ook met deze wielen is er vrij weinig stuurgevoel, maar door de zeer goede onderstelbalans en schier oneindige grip geeft de 508 alsnog vertrouwen. Deze grip komt mede door de sportieve Michelin Pilot Sport 4-banden, waarmee je het maximale uit het onderstel kunt persen. Een keerzijde is er ook, want de stugge sportbanden om de grote wielen helpen nauwelijks bij de verwerking van korte oneffenheden.

De 508 excelleert dan ook op lange, goed geplaveide trajecten. Daar profiteer je van het veercomfort en de aangename rust aan boord. Ja, de 508 SW is een hele stille auto. Als je erop let zijn rolgeluiden van de achterwielen iets nadrukkelijker aanwezig en is er een heel licht suizen rond de stijlloze portieren, maar beide mogen eigenlijk geen naam hebben.

Door de zeer goede onderstelbalans en schier oneindige grip geeft de 508 vertrouwen

Een 508 met GT-opschrift staat altijd voor een 180 pk sterke 2.0 diesel of een 1,6-liter benzinemotor met 225 pk. ‘Mijn’ auto is voorzien van laatstgenoemde en die loopt niet direct met zijn potentieel te koop. Rijd je rustig, dan gedraagt de motor zich poeslief en krijg je nooit zomaar een duw in de rug. Zoek je de hogere motortoerentallen op, dan klinkt het blok wat rauw en niet echt uitnodigend. Wel speel je zo de maximale snelheidssensatie vrij en maakt de 508 SW ook serieus meters. Het zit er echt wel in!

De turbomotor wordt ondersteund door een achttrapsautomaat, dat is er een van de juiste soort. Hij schakelt vrijwel altijd onmerkbaar en denkt goed met je mee. Enkel na een vlotte tussensprint blijft hij wat te lang in toeren hangen. Eventueel kun je ‘m dan met een tik tegen de rechter schakelflipper overrulen. Doordat deze flippers vlot reageren is het zelf schakelen met de 508 best leuk.   

Zo rank als de 508 Berline is, zo breed is de SW

Betalen

Met een vanafprijs van 42.220 euro behoort de Peugeot 508 SW tot de duurste auto’s in zijn segment.  De voordeligste uitvoering is momenteel echter niet de echte instapuitvoering, maar de BlueHDi 130 Blue Lease Allure met een behoorlijk complete uitrusting. AGR-gecertificeerde, uitgebreid verstelbare stoelen zijn standaard en ook volledige led-verlichting rondom en de grootste variant van het centrale aanraakscherm behoren hiertoe. De automatische transmissie kost 2.800 euro extra, een eerdere rijtest met de dieseluitvoering leerde dat deze aandrijflijn erg aangenaam rijdt.

Zoals de naam van de Blue Lease-uitvoeringen al aangeeft is de Peugeot 508 SW met name aantrekkelijk in de lease. Het maandtarief begint vanwege de krachtige benzinemotor –minimaal 180 pk – wat hoger, maar onder de streep is de 508 SW behoorlijk concurrerend geprijsd en net iets voordeliger dan een vergelijkbare Volkswagen Passat Variant.

Conclusie

Geen ruimtewonder, wel wonderschoon

Met de 508 SW gaat Peugeot verder waar het met de nieuwe 508 begon. Voor de looks hoef je de SW in ieder geval niet te laten staan, want hij is minstens zo fraai als de 508 Berline. Daarbij biedt ‘ie dezelfde goede rij-eigenschappen en net dat beetje meer bewegingsvrijheid aan achterpassagiers. De GT-uitvoering rijdt fijn, maar het onderstel is aan de stevige kant. Kiezen voor een minder krachtige uitvoering maakt de 508 zeker geen minder goede auto.

Ook deze generatie 508 zal waarschijnlijk het beste verkopen als stationwagen. Het is misschien niet het grootste ruimtewonder, wonderschoon is hij wel en daarnaast heeft hij nog voldoende andere kwaliteiten. Het D-segment mag dan qua verkoopaantallen kleiner zijn dan voorheen, dat de fraaie 508 SW hier zijn eigen plekje claimt lijkt slechts een kwestie van tijd.