Het hoofdkantoor van Kia mag weliswaar in Zuid-Korea staan, het merk krijgt alle ruimte om zich in Europa te ontwikkelen. De naam Ceed heeft dan ook twee e’s die beide voor Europa staan. De derde generatie Ceed is dan ook nog meer Europees dan voorheen en heeft alles in zich om het zijn concurrenten zeer moeilijk te maken. De Ceed Sportswagon, afgekort SW, is daarvoor minstens zo belangrijk als de hatchback. Tijd om ‘m te testen.

Ceed staat voor ‘Community Europe, European Design’. De krachtigste afkorting is het niet, maar het geeft wel Kia’s grenzeloze ambities weer. Met de Ceed en Ceed Sportswagon houdt het niet op, want binnenkort is er ook de sportief getinte ProCeed. Deze vlot gelijnde shooting brake overtuigt op vele vlakken, maar hij laat letterlijk de ruimte voor een echte stationwagen.

Bekijken

ProCeed of niet, ook de Ceed SW ziet er gelikt uit. De neus is onmiskenbaar afkomstig van de geslaagde nieuwe Ceed, maar net als bij de ProCeed oogt de achterkant het voornaamst. Hij smoelt aangenaam breed en de stijlvolle led-achterlichten zouden op een BMW niet misstaan.

Binnenin is het een feest van herkenning voor wie de Ceed al gezien heeft. Een keurig dashboard, opgetrokken uit mooie materialen en voorzien van een prettige hoeveelheid duidelijke knoppen. Deze werkplek is fraai, goed en doordacht. Niets op aan te merken.

Zitten

Kia Ceed Sportswagon

Een Europese auto laat zich goed naar de hand van zijn bestuurder zetten, dat heeft Kia prima begrepen. Niet voor niets krijgt de Ceed een ruim verstelbaar stuurwiel en uitgebreid instelbare stoelen mee. Kort gezegd: hier zit je goed. Achterpassagiers genieten van voldoende ruimte en een prettige achterbank. Op het gebied van hoofdruimte biedt de Ceed SW duidelijk meer dan de ProCeed, met zijn aflopende daklijn.

De bagageruimte meet maar liefst 625 liter, waarmee Kia’s Ceed Sportswagon alle concurrenten overtreft. Wanneer je deze ruimte elke dag nodig hebt benijd ik je niet, maar het is fijn dat de Ceed SW het biedt.

Bedienen

De Sportswagon is de derde variant van Kia’s nieuwe Ceed die ik rijd. Eerder al stak ik de loftrompet op over het gebruiksgemak en ook dit keer kan ik er niet omheen. Telkens weer concludeer ik dat ‘ie qua gebruiksvriendelijkheid beter scoort dan de Duitse, Franse en Japanse concurrenten. Kia houdt vast aan duidelijke, fysieke sneltoetsen waar andere merken deze belangrijke functies steeds vaker wegstoppen achter een touchscreen. Noem me traditioneel, maar in mijn ogen is Kia’s keuze nog altijd de beste. Zo’n aanraakscherm is uiteraard ook aanwezig en werkt in de Ceed (eveneens) zeer intuïtief.

Rijden

Met zijn extra lengte (+29 cm) en toegenomen gewicht (+37 kg) zou de Kia Ceed Sportswagon heel anders kunnen rijden dan zijn hatchbackbroeder. In de praktijk blijkt de stationwagen net zo goed te sturen als de korte variant. Dat betekent hetzelfde gedegen weggedrag waarmee iedereen uit de voeten kan. Voor de vergelijkers: de Ceed rijdt dynamischer dan een Volkswagen Golf, maar minder scherp dan een Ford Focus.

Kia Ceed Sportswagon

Telkens weer concludeer ik dat Kia qua gebruiksvriendelijkheid beter scoort dan de Duitse, Franse en Japanse concurrenten.

Mijn testauto is voorzien van GoodYear-winterbanden, die op diverse manieren afbreuk doen aan het goede van de Ceed. Normaalgesproken geeft de stuurinrichting veel vertrouwen, in dit geval is dat minder aan de orde. Ook het bandengeluid, met name via de achterste wielkasten, is behoorlijk aanwezig. Wat afrolgeluid betreft is de Ceed al niet de stilste auto in zijn segment, maar met deze banden ligt dat er wel heel dik bovenop.

Dat terwijl de krachtbron juist lekker stil is en zijn werk ook bij hogere toeren aangenaam rustig doet. Van een bruuske koppelduw is geen sprake, de trekkracht bouwt geleidelijk op naarmate het toerental oploopt. Hierdoor voelt de Ceed SW in eerste instantie minder vlot aan dan ‘ie daadwerkelijk is. De automaat van deze testauto ontpopt zich als een van de beste automaten met dubbele koppeling op de markt. Niet alleen schakelt hij razendsnel door de zeven verzetten heen, in de meeste gevallen voel je helemaal niets van de overgangen. Het enige kritiekpunt is het aangrijpen bij wegrijden, dat met enige vertraging gebeurt. Daarop leer je snel anticiperen.

Met gemiddeld 1 op 12 is het testverbruik redelijk, maar niet meer dan dat. Redenen hiervoor zijn het slechte weer, de winterbanden en de vele snelwegkilometers die ik met de auto heb afgelegd. Wanneer ik deze auto het jaar rond zou rijden verwacht ik, ook gezien mijn eerdere ervaringen met dit motorblok, een keurig gemiddelde van zeker 1 op 14,5.

Betalen

Met zijn vanafprijs van 23.845 euro is de Kia Ceed Sportswagon een voordelige aanbieding in deze klasse. Deze Comfortline is dan voorzien van een 120 pk sterke driecilinder turbomotor en is uitgerust met onder meer airco, cruise control en een actieve rijstrookassistent. Upgraden naar de DynamicLine kost 2.000 euro. Hiermee krijg je onder meer een navigatiesysteem, lichtmetalen wielen, volautomatische klimaatregeling met twee zones en parkeersensoren achter.

Wil je ‘m uitgevoerd hebben zoals de testauto, dan mag je 32.095 euro achterlaten bij de Kia-dealer. Daarvoor krijg je wel led-koplampen, grotere wielen, een groot schuif-/kanteldak, stuurverwarming, een verwarmbare achterbank en stoelverwarming en -ventilatie voorin. De upgrade naar 1,4-liter motor kost 1.500 euro en als je ‘m met automaat neemt loopt de prijs op tot 35.595 euro.

Conclusie

Kia Ceed Sportswagon

De nieuwe Kia Ceed Sportswagon is geen verrassende auto en dat is een groot compliment. Doordat de kwaliteiten van de hatchback ook op de SW van toepassing zijn, is deze auto minstens zo goed als verwacht. Hij klopt van alle kanten. Hij is ruim voor passagiers en bagage, biedt een goede balans tussen dynamiek en comfort en ziet er ook nog eens goed uit. De instapprijs is gunstig en de duurdere uitvoeringen zijn voorzien van opties die je elders niet kunt bestellen.

Met de nieuwe Ceed brengt Kia niet alleen met afstand de beste Ceed ooit op de markt, het is ook een van de beste auto’s die je in deze klasse kunt kopen. Subjectieve zaken als merkimago en persoonlijke smaak zijn vaak leidend bij de aanschaf van een auto, maar eigenlijk zou elke potentiële koper in dit segment deze Kia moeten proberen. Dat heeft Kia wel verdiend.