Highlights

  • op basis van Fiat 500

  • recente facelift

  • met sperdifferentieel

De Fiat 500 is een icoon, waarvan je zijn moderne derivaat vaak ziet rijden. Je hoort ze soms ook, met die schattig roffelende tweecilinder TwinAir-motoren. Abarth gooit het over een iets andere boeg. Een 180 pk sterke 1.4 turbomotor met vier cilinders zorgt voor sensatie en transformeert de lieflijke 500 tot een soort mini-Maserati. Voor maximaal kijk- en luisterplezier test ik de vernieuwde Abarth als 500C en met open dak scheur ik luidkeels de terrasjes langs.

Het geluid blijft toch wel de grootste attractie van deze Abarth. Hij klinkt ruig en gorgelt hard uit z’n uitlaten, als een soort mini-supercar. Het blijft overigens niet bij sound engineering, want Abarth heeft de complete onderstelafstemming aangepast en monteert op deze Competizione-versie zelfs een sperdifferentieel. Je mag daarom zeker van een compleet ander type (en merk) auto spreken. Abarth heeft dan ook alle Fiat-logo’s vervangen voor zijn eigen schorpioenemblemen.

Bekijken

De recent gefacelifte Fiat 500 vormde uiteraard de basis voor deze vernieuwde Abarth, maar het bleef niet bij nieuwe lichtunits en een opgefrist dashboard. Abarth ontwierp compleet nieuwe voor- en achterbumpers die de schorpioenen-500 een nog agressievere look geven. Vergrote luchtinlaten, extra mistlampen, dikke sideskirts en maar liefst vier uitlaten maken dit knalrode bommetje nog sportiever.

Zitten

Bij het instappen springen de met leder en alcantara beklede carbon racekuipen van Sabelt meteen in het oog. Die zijn onderdeel van het Performance Pack (3.070 euro), waar ook de zwarte 17 inch EsseEsse wielen en het sperdiffentieel bij zijn inbegrepen. Het stuurwiel is eveneens met een combinatie van leder en alcantara bekleed, voor optimale grip. Een digitaal scherm toont een toerenteller en geeft de snelheid weer, onder een alcantara overkapping. Linksachter het stuurwiel bevindt zich nog een analoge turbodrukmeter, die op piekmomenten 1,7 bar aantikt.

De optionele racekuipen van deze Abarth zitten op zichzelf fantastisch, maar zijn te hoog gemonteerd. Doordat een diepteverstelling op het stuurwiel ontbreekt, vindt niet iedereen een optimale zitpositie - wat bij een rijdersauto als deze Abarth toch belangrijk is. Achterin is er hoofdruimte in overvloed, maar wordt de beenruimte beperkt door de kuipstoelen ervoor. De bagageruimte meet 185 liter en de kleine achterklep van de 500C biedt een krappe toegang.

Bedienen

De cabrioletkap kent dezelfde voor- en nadelen als die van de reguliere 500C. Volledig geopend zit je heerlijk in de open lucht, maar is het uitzicht naar achteren beperkt. Vanaf 100 km/u kun je vanwege het windgeruis beter dicht rijden. Pluspunt is dat je ‘m tot die snelheid elektrisch kunt openen en sluiten.

De testauto is voorzien van het optionele Uconnect multimediasysteem met ‘Abarth telemetrie’ (695 euro). Daarmee kun je naast navigatie en audio bijvoorbeeld ook een G-krachtmeter tevoorschijn toveren. Het 7 inch grote touchscreen is mooi bovenaan het dashboard geplaatst en is eenvoudig te bedienen. De klimaatregeling is al even makkelijk in te stellen en bevindt zich direct achter de prettig hoog geplaatste versnellingspook. Tijd om de schorpioen wakker te maken!

Rijden

Met luid gegorgel uit de uitlaten ontwaakt de 1.4 T-Jet, die volledig gemodificeerd werd door Abarth. Direct hoor en voel je dat dit geen normale motor is. Abarth perst maar liefst 180 pk en 250 Nm uit dit blok. Genoeg om dit 1.045 kg zware bommetje in minder dan 7 tellen van 0 naar 100 km/u te laten schieten. Dat doet ‘ie met een bijna ontembare gretigheid. Wát een opzwepend scherpe gasrespons, wát een trekkracht voel je als de Abarth op z’n donder krijgt. Terwijl de turbodrukmeter kwistig heen en weer schiet, hoor je rauw gebrul, geknetter en soms zelfs plofjes uit de uitlaten.

Qua geluidsensatie kan de Abarth 500C zich meten met sportwagens als de Porsche 718 Boxster en de Alfa Romeo 4C

Dit is werkelijk een van de leukst klinkende viercilinders die ik ken. Qua geluidsensatie kan hij zich meten met sportwagens als de Porsche 718 Boxster en de Alfa Romeo 4C. Het volume is op het niveau van Maserati, waardoor het verrassingseffect nog groter is als je enthousiast voorbij rijdt. Soepel schakelen is een koud kunstje. De koppeling laat zich met veel gevoel bedienen en de versnellingspook gaat door een helder en strak schakelpatroon. Puristen zouden wellicht op kortere slagen en een iets mechanischer gevoel hopen, maar dit is evengoed lekker.

Naast zijn sprintcapaciteiten haalt deze Abarth een bijna onwerkelijke topsnelheid van 225 km/u. Nog nooit ging ik zó hard in een 500’tje en ik zet kinderlijk eenvoudig 220 km/u op de teller. Sneller laat het verkeer even niet toe, maar zelfs op dergelijk hoge snelheden voelen besturing en wegligging nog zeer vertrouwd aan. Pas wanneer je hard moet remmen voel je de achterkant lichter worden en moet je het stuur vooral niet te veel bewegen om strak rechtuit te blijven gaan.

Eenmaal bij de eerste bocht aanbeland begint het feest pas echt, want die lust deze schorpioen als lunch. Als extra attractie kun je halverwege een bocht alweer vol op het gas gaan staan. Dankzij het sperdifferentieel accelereer je gecontroleerd de bocht uit en worden alle aandrijfkrachten perfect tussen het linker- en rechtervoorwiel verdeeld. Van overhellen is bijna geen sprake, de Abarth is bijna compromisloos hard geveerd en je voelt ieder hobbeltje in de weg. Drempels moeten met beleid genomen worden om de voorspoiler te sparen. Het zijn kleine offers waar je een hoop rijplezier voor terugkrijgt.

Betalen

Dankzij het lichte gewicht en de efficiënte turbotechniek is eenvoudig een verbruik van 1 op 13 te halen, zonder al te veel zelfbeheersing. Maak je het heel bont, dan haalt de schorpioen 1 op 10. De prijslijst voor een 145 pk sterke Abarth 500 595 begint bij 23.795 euro en dat is waarschijnlijk een economisch alternatief voor de testauto, die als 180 pk sterke Competizione en de nodige opties bijna 40.000 euro kost. Met zo’n prijskaartje blijft ‘ie in elk geval exclusief.

Samenvatting en conclusie

Het geluid van een mini-Maserati, het bochtengedrag van een hot hatch en de racekuipen van een echte sportwagen. Als je niet zo hoog zat, dan waande je jezelf al een coureur in deze schorpioen, die het prijskaartje van de Fiat 500 bijna verdubbelt. Qua exclusiviteit, aankleding en geluidsensatie is hij z’n geld zeker waard, verstandige, snelle auto’s zijn er voor dat geld al genoeg.

De Abarth 500C is een waanzinnig vermakelijk speeltje, met een grote dosis Italiaanse charme en karakter. Je koopt deze auto voor je plezier en de geluidsensatie. Je zal deze Abarth niet heel vaak tegenkomen, maar ik weet zeker dat je ‘m zult horen als het zover is.