De elektronicabeurs CES is de uitgelezen plek om infotainment en connectiviteit van de toekomst te presenteren. Dat is dan ook wat de BMW Groep daar doet, aan de hand van onder meer de BMW Vision iNext.
Over 2 weken staat BMW met een stand op de elektronicabeurs CES in Las Vegas. Daar zal het diverse 'virtuele omgevingen' tonen, vooral afkomstig uit de conceptcar Vision iNext, BMW's idee over de auto van de toekomst. Bezoekers kunnen functies die reeds in de huidige modellen leverbaar zijn, aangevuld met enkele nog niet beschikbare, uitproberen in de nieuwe BMW X5 op de stand.
De 'mixed-reality' omgeving wordt gerealiseerd door in de cockpit-installatie een virtual reality bril op te zetten. Bezoekers kunnen 'zelf wegrijden met de auto', waarna de simulatie het overneemt door de auto 'autonoom verder te laten rijden'. De rit verbeeldt BMW's antwoord op de vraag 'Hoe zien auto's eruit wanneer deze niet langer door een persoon gereden hoeven te worden?"
Op levendige wijze interacteert het systeem met de bezoekers, waarbij de BMW Intelligent Personal Assistant een hoofdrol speelt. Het doet bijvoorbeeld suggesties, zoals het starten van een videoconferentie of het op afstand bedienen van 'smart home' functies. De bezoekers kunnen het systeem ook vragen stellen of opdrachten geven in natuurlijke taal. Ondertussen maken ze kennis met de zogenaamde 'shy tech', technologie die op de achtergrond draait maar à la minute beschikbaar is wanneer daar om gevraagd wordt.
Aanraders