De BMW M8 Coupé bevindt zich in de laatste ontwikkelingsfase. We krijgen alvast foto's van en de eerste technische informatie over het nieuwe vlaggenschip.

Op 24 november arriveert de BMW 8 Serie Coupé in de showrooms, daarna zal het Duitse merk het topmodel presenteren: de M8 Coupé. Deze performanceversie wordt het nieuwe vlaggenschip van BMW. In een later stadium verschijnt de M8 ook als Cabrio en Gran Coupé.

De kenmerken van de gewone 8 Serie Coupé - zoals een laag gewicht, optimaal zwaartepunt en gewichtsverdeling, de lengte van de wielbasis en een stijf chassis en carrosserie - vormen volgens 'huistuner' BMW M de ideale basis voor de M8. Toch durft CEO Markus Flasch te beweren dat BMW M er nog meer uit kon halen: "De nieuwe BMW M8 tilt de dynamiek, wendbaarheid en precisie in zijn segment naar een compleet nieuw niveau." Dat schreeuwt om een praktijktest, maar op dit moment test alleen het merk zelf de M8. Wel geeft het BMW de eerste technische informatie vrij.

Over de hoogtoerige V8-twinturbomotor bijvoorbeeld: die zal straks meer dan 600 pk kunnen produceren, ruim boven de 530 paardenkrachten van de reguliere 8 Serie Coupé. Via een 8-traps M Steptronic-automaat worden de krachten naar de wielen gestuurd, waarbij de M xDrive-vierwielaandrijving de achterwielen gewoonlijk de meeste power toebedeelt. Mocht achteraan onvoldoende tractie zijn dan kunnen de voorwielen alleen het werk doen. De Active M Differential in de achteras heeft een 0 tot 100 procent sperfunctie, zodat wendbaarheid en tractie onder alle omstandigheden maximaal zullen zijn.  

BMW M streeft naar 'voortreffelijke stuurprecisie' met de elektromechanische M Servotronic-besturing. Het doel is 'optimale feedback en exact de juiste hoeveelheid tegendruk' in elke situatie te geven. Om krachtig te kunnen remmen monteert de tuner M compound-remmen. Optioneel zijn lichtgewicht M carbon-keramische exemplaren beschikbaar. Ook de standaard 19 inch M wielen zijn te verruilen voor velgen van 20 inch, beide maten krijgen high-performancebanden die geschikt zijn voor hoge bochtsnelheden. Het moment van onthulling is nog niet bekendgemaakt.