De Amerikaanse wagen, een graag geziene gast in films

Amerikaanse oldtimers spreken tot de verbeelding. Ondanks dat deze bijzondere wagens niet zo veel op de Nederlandse wegen te zien zijn, kent iedereen ze toch. Je hoeft maar de wat oudere Amerikaanse films te bekijken en de oltimers, toen nog nieuwe auto’s, komen in groten getale voorbij. Vaak vermomd als een ruime gezinswagen of politieauto, maar zeker ook als onvervalste muscle car uit bekende actieseries of als enorme benzineslurpende sleeën die een rol spelen in dans- of zelfs horrorfilms. De wagens roepen bij de meeste mensen een zekere emotie op.


Alle soorten en maten oldtimers

Het is daarom ook goed te begrijpen dat je graag zo’n iconische Amerikaanse auto wilt kopen. Misschien zelfs wel als dagelijks vervoer. Tenslotte zijn veel van deze wagens ooit gebouwd met als doel de ellenlange Amerikaanse wegen van stad naar stad te overbruggen, de grenzen van county’soverschrijdend. Zeker de grote ruime gezinsauto’s. Amerikaanse muscle cars zoals de Dodge Charger (Dukes of Hazzard) of de Ford Mustang (Gone in 60 Seconds) zijn meer bedoeld om over kortere afstanden maximaal te presteren. Ertussenin zit nog een heel legio aan big and much bigger vehicles die gebruikt werden in uiteenlopende omstandigheden.


Weet wat je wilt

De eerste vraag is dan ook, wat wil je precies met de auto? Een Amerikaanse auto kopen doe je niet zomaar, je hebt een doel voor ogen. Ga je lange afstanden rijden of puur en alleen korte, leuke ritjes door dorpjes en gehuchten? Misschien wil je er mee naar een show en er mee pronken, samen met gelijkgestemden. De auto verhuren voor huwelijksfeesten kan natuurlijk ook. Wel met jou als chauffeur natuurlijk. Je wilt niet dat iemand schade aan je wagen toebrengt.


Waar moet je op letten wanneer je een Amerikaanse oldtimer koopt? 

Belangrijk; laat niet je emoties de overhand krijgen, maar blijf nuchter nadenken. Ieder Amerikaans automodel heeft zijn sterke en zwakke punten. Probeer erachter te komen wat de zwakke punten zijn van het model dat je op het oog hebt. Het internet is een bron van informatie op dit punt. Maar contact zoeken met een club van het desbetreffende automerk werpt z’n vruchten af. Vaak weten de clubleden precies waar de pijnpunten zitten bij de auto die je zoekt. Neem zulke informatie dan ook serieus.

Misschien een open deur, maar wel belangrijk om te vermelden: ga kijken bij je American dreamvoordat je ‘m koopt. Op de foto ziet je toekomstige ride er misschien gelikt uit, in het echt kunnen er gebreken zijn zoals roest en andere narigheid. Ben je niet zeker van je zaak, neem dan iemand mee die verstand van auto’s heeft en zich niet laat leiden door emotie, bijvoorbeeld een bevriende monteur.


Wil je de auto importeren dan is een bezoek brengen aan de verkoper een uitdaging. Vaak hebben speciale importkanalen van Amerikaanse auto’s mensen in de U.S.A. rondlopen die de auto ter plekke aan een onderzoek onderwerpen. Maak daar dan gebruik van. Je betaalt uiteindelijk misschien wat meer voor de wagen, maar dat is het dan dubbel en dwars waard.

Is een testrit mogelijk? Let dan goed op rammels, een fatsoenlijke werking van de versnellingsbak (vrijwel altijd een automaat), de remmen (kunnen de remmen de zware bolide zonder scheeftrekken tot stilstand brengen?) en zit er niet teveel speling op het stuur. Dit laatste is bij grote Amerikaanse oldtimers wel wat meer regel dan uitzondering dan bij bijvoorbeeld een Audi A8 uit 2017. Dat geeft het slagschip een bepaalde charme. Met een Amerikaanse fullsize sedan stuur je liever al ruim van te voren in, nog voordat je de bocht hebt bereikt. De wagens gaan wat dat betreft liever (hard) vooruit. Zulke cruisers zoals een Cadillac Coupe Deville of een Ford Crown Victoria rijden liever kaarsrecht over de Route 66, gebroederlijk naast al die prachtige Harley Davidson motoren.

Probeer ook even een noodstop te maken bij 30 miles/hour om te zien of de wagen kaarsrecht blijft bij het remmen. Geef daarna een peut gas, zonder wheelspin (ook al is dit heel verleidelijk), en ga na of er daarbij geen flinke schok in de aandrijving plaatsvindt. Zo ja, dan heeft de auto mogelijk versleten aandrijfassen. Bij het over een slecht klinkerweggetje rijden haal je ook waardevolle informatie, wat betreft de ophanging van de Amerikaanse oldtimer. De wagen hoort gemoedelijk als een vliegend tapijt te deinen en niet te kraken, rammelen en piepen. Al kan dat met relatief klein onderhoud te verhelpen zijn, als het rubbers betreft.

Vaak hebben Amerikaanse auto’s weinig last van roest. Zeker de wagens die uit het zonnige Californië komen, of meer uit het binnenland, hebben weinig tot geen last van de roestduivel. Het zilte zeeklimaat heeft de auto’s niet te pakken gehad. Kijk dus even goed waar uit Amerika de auto vandaan komt, als die informatie te achterhalen is.

Trek altijd de motorkap even open om te kijken hoe het motorblok eruitziet. There’s no substitute for cubic inches, maar dan moet de V8 natuurlijk wel schoon zijn. Wees daarom beducht op olielekkages. Geen blauwe rook bij het starten en optrekken. Als de grote motor warm is mag je geen witte rook uit de uitlaat zien komen, omdat dit kan duiden op een lekke koppakking. Dat is een dure reparatie!

Ga op zoek naar het chassisnummer en vergelijk deze met het nummer op het kentekenbewijs. Ze moeten allebei overeenkomen. Komen ze niet overeen? Laat dan je Amerikaanse oldtimer staan, er klopt iets niet. Trouwens, je kunt zo’n wagen dan niet laten keuren bij de RDW, want zij accepteren geen afwijkende chassisnummers.


Neem je tijd bij het kopen van een Amerikaanse oldtimer 

Het is belangrijk om de tijd te nemen wanneer je een Amerikaanse oldtimer wilt kopen. Ga niet over één nacht ijs en bekijk meerdere wagens. Zeker als je er eentje wilt importeren. Er zijn in Amerika nog vele oldtimers van 1950 tot 1980 te vinden. Ben je te snel met het naar Nederland halen van een (dubieus) exemplaar, dan loop je misschien net die ene droomauto mis. Met deskundige hulp van anderen, zoals Dealerdirect (ikwilvanmijnautoaf.nl), ga je uiteindelijk de perfecte keus maken.


Enjoy your ride!