Hyundai is naast Kia het tweede Koreaanse merk dat we in Nederland kennen. Hyundai verkoopt hier al auto’s sinds 1978 en heeft zich in die tijd bewezen als leverancier van kwalitatief goede en betrouwbare voertuigen. De Kona zit sinds 2017 in het vaste aanbod van Hyundai en is leverbaar met drie verschillende aandrijflijnen: benzine, hybride en elektrisch. Een nieuwe Kona kan je alleen nog kopen als (mild)hybrid of volledig elektrische auto. In dit artikel gaan we dieper in op de elektrische variant: De Kona Electric. 

Kona Electric biedt veel kwaliteit 

De Kona Electric is leverbaar sinds 2018. Het is daarmee een van de eerste volledig elektrische auto’s die je in Nederland kan kopen, en bovendien was het toen een van de meest voordelige EV’s. Hyundai richt zich nadrukkelijk op kopers die vooral kijken naar praktische zaken als de kosten, het rijbereik en het gebruiksgemak van een elektrische auto, en minder naar imago en uitstraling van een merk. Het resultaat is een elektrische auto waar je hart misschien niet meteen sneller van gaat kloppen, maar die wel heel veel waar voor zijn geld biedt.  

 

Twee accupakketten van 39 kWh en 64 kWh 

Toen de Kona Electric op de markt kwam was deze leverbaar met één accupakket van 64 kWh. Met dit pakket heeft de Kona volgens de fabriek een rijbereik van maar liefst 484 kilometer. Dat is meer dan bijvoorbeeld een auto als de Skoda Enyaq die 403 kilometer kan rijden voordat je een laadpaal moet opzoeken. In 2019 besloot Hyundai de Kona Electric ook te leveren met een kleiner accupakket van 39 kWh. Dit was vooral bedoeld om de kosten te verlagen en de elektrische Kona voor een lagere prijs is de showroom te zetten. Uiteraard lever je dan wel iets in op actieradius. Oudere Kona’s met dit kleinere accupakket hebben volgens de fabrikant een bereik van 289 kilometer. In de praktijk zal dit rond de 250 kilometer liggen. In 2020 kreeg de Kona een upgrade en steeg de actieradius van de 39 kWh-versie naar 305 kilometer. De nieuwste versies van de Kona Electric hebben inmiddels een actieradius tot 514 kilometer. 

 

Sterkste Kona is lekker vlot 

De Kona scoort vooral als ruime SUV punten. Er is plek voor 5 personen en de bagageruimte heeft een inhoud van 332 liter. Bovendien rijdt de Kona Electric opvallend goed, zeker als je kiest voor de versie met het 64 kWh-accupakket. Dit is namelijk gekoppeld aan een elektromotor met 204 pk en bijna 400 Nm trekkracht. Hiermee zit de Kona binnen de 8 seconden op de 100 km/h, wat bijna net zo snel is als een Mini Electric. Maar ook met de 39 kWh-versie, die samengaat met een 136 pk elektromotor, kan je voldoende vlot meekomen met het overige verkeer.  

 

Hyundai Kona Electric opladen 

Je kan een Hyundai Kona Electric opladen bij een snellader of een standaard laadpaal. Oudere Kona’s kan je bij een snellader opladen met maximaal 77 kW. Het opladen duurt dan ongeveer 45 minuten om de batterij van 10 naar 80 procent op te laden. Nieuwere versies van de Kona Electric hebben een 100 kW aansluiting en een hogere laadsnelheid. Bij een gewone laadpaal laad je de Kona op met 11 kW. Houdt er dan rekening mee dat opladen van het grote 64 kWh-accupakket tot 7 uur kan duren. De 39 kWh-versie doet dat in iets meer dan 4 uur. 

 

Tweedehands Kona Electric kopen 

In 2022 lag de nieuwprijs van de Kona Electric met het grootste accupakket rond de 40.000 euro. Als tweedehands auto kan je al een elektrische Kona kopen voor minder dan de helft van dat bedrag. Occasionprijzen van gebruikte elektrische Kona’s beginnen al onder de 20.000 euro. Je koopt dan een exemplaar uit de eerste bouwjaren. Omdat Hyundai de Kona toen alleen nog aanbod met 64 kWh-accupakket profiteer je meteen van een grotere actieradius en een sterkere elektromotor. Deze auto’s hebben wel vaak een iets hogere kilometerstand (het zijn vaan ex-leaseauto’s) maar gezien de reputatie van Hyundai als fabrikant van kwaliteitsauto’s hoeft dat geen probleem te zijn.  

 

Conclusie 
De Hyundai Kona Electric is een uitstekende auto voor iedereen die op zoek is naar een betaalbare, betrouwbare elektrische auto. De versie met 64 kWh-accu is lekker vlot en biedt een fijne rijervaring met zijn actieradius van 484 kilometer. De versie met 39 kWh-accu is een aanrader voor koopjesjagers. Dankzij zijn lagere nieuwprijs is deze Kona Electric als occasion extra interessant. Het officiële bereik van 289 kilometer is weliswaar een stuk kleiner, maar zal voor veel kopers in de praktijk toch voldoende zijn.