Autoliefhebbers kennen MG van vroeger. Het toen nog Britse merk had zijn gloriedagen in de jaren ‘50 en ‘60 van de vorige eeuw, met de open sportauto MGB als een van de hoogtepunten. In het begin van deze eeuw probeerde MG de markt opnieuw te veroveren met auto’s als de MG ZR en MG ZS, die waren gebaseerd op modellen van Rover. Ondanks deze nieuwe modellen ging MG (als onderdeel van MG Rover Group) in 2005 failliet. Later werd de merknaam MG verkocht aan de Chinese autofabrikant SAIC. Daarna bleef het enkele jaren stil rondom MG. Tot 2017, toen het merk de Nederlandse autokopers verraste met een splinternieuw elektrisch model: de ZS EV.
440 kilometer rijbereik
De MG ZS EV is de eerste auto van MG die na een lange afwezigheid van het merk weer op de Nederlandse markt werd geïntroduceerd. Uiteraard doet deze moderne elektrische auto nergens denken aan de ZS met brandstofmotor die MG in het verleden maakte. In plaats daarvan is de ZS EV een middelgrote volledig elektrische SUV met plek voor 5 personen en een bagageruimte van 448 liter. De auto werd in ons land in 2019 geïntroduceerd met een batterij van 45 kWh en een actieradius van 263 kilometer. Het is bovendien een van de eerste relatief betaalbare elektrische auto’s die voor een groot publiek bestemd is. In 2021 kreeg de ZS EV een update en sindsdien kan je kiezen uit de standaardversie met 50 kWh (320 km bereik) of voor de long range-versie met 70 kWh en een actieradius van 440 kilometer.
Is de MG ZS EV een goede auto?
Veel autokopers die overwegen om hun oude auto te verkopen en over te stappen op een elektrische auto hebben veel twijfels. Sowieso zijn er twijfels over het rijden met een elektrische auto, en daarnaast zijn er twijfels over de kwaliteit van de verschillende Chinese elektrische merken die nu op de Nederlandse markt zijn, waaronder dus ook MG. Om je meteen gerust te stellen: de MG ZS EV voldoet aan alle wensen en eisen van de moderne Europese consument. Daarnaast is hij relatief betaalbaar en krijg je veel waar voor je geld. De nieuwprijs van de ZS EV ligt rond de 36.000 euro, waarmee het naar verluidt de goedkoopste elektrische SUV in Nederland is. Hiervoor koop je een ruime elektrische SUV met alle luxe die je je kan wensen. Het dashboard word gedomineerd door twee grote beeldschermen: een scherm voor de bediening van het MG iSMART-infotainmentsysteem en een scherm waarop je allerlei rij-functies kan bekijken. En ook niet onbelangrijk: MG wordt door het grootste dealerbedrijf van Nederland verkocht: Van Mossel. En als zij er vertrouwen in hebben dan zit het wel goed met de kwaliteit, ook met zaken als garantie, onderhoud en reparaties.
Tweedehands MG ZS EV kopen
Zoals gezegd is de ZS EV al enkele jaren op de markt. De eerste editie verscheen in 2019 met een batterij van 44,5 kWh en een actieradius van 263 kilometer. Dat betekent dat je inmiddels ook al tweedehands exemplaren van de elektrische ZS kan kopen. Een online zoektocht levert dan ook al snel interessante resultaten op. Er staan op dit moment (eind 2023) namelijk bijna 400 tweedehands elektrische ZS’en te koop. Dat aanbod begint al bij zo’n 18.000 euro voor een ZS EV van de eerste generatie. Dat is bijna de helft van de nieuwprijs uit 2019! Je koopt dan een moderne auto van 4 jaar oud zonder 50.000 kilometer op de teller. De prijzen voor een ZS met het grotere accupakket van 70 kWh en een bereik van 440 kilometer beginnen bij iets meer dan 30.000 euro. Dat is een flink verschil en je kan je afvragen of je bereid bent zoveel geld extra te betalen voor dat grotere bereik. In de praktijk is 263 kilometer dat je met het kleinere accupakket kan rijden zeker in Nederland voor de meeste mensen voldoende. En je houdt dan een flinke smak geld in je portemonnee.
Conclusie
De MG ZS EV is een van de eerste elektrische auto’s in Nederland en ook een van de eerste auto’s uit China die we hier kunnen kopen. Auto’s van de eerste generatie zijn nu zeer betaalbaar, en ondanks het kleinere bereik van zo’n 263 kilometer bieden ze veel waar voor hun geld. Jongere exemplaren van de ZS EV hebben weliswaar een groter accupakket en een groter rijbereik, daar hangt wel een hoger prijskaartje aan. Vind je een kleiner bereik geen probleem dan is ook een oudere ZS EV zeker een goede keuze.
Aanraders