De Peugeot e-208 is een van de eerste elektrische auto’s van dit Franse merk. Peugeot heeft er daarbij niet voor gekozen om de e-208 volledig opnieuw als elektrische auto te ontwerpen, maar om de brandstofversie als basis te nemen. Soms is dat een nadeel omdat er bijvoorbeeld minder plek is voor de batterijen, maar in het geval van de e-208 heeft Peugeot een uitstekend product gemaakt. En hij valt ook bij kopers in de smaak want de e-208 werd dit jaar de bestverkochte elektrische auto in zijn segment. Ook werd de e-208 uitgeroepen tot EV van het jaar 2023.
De e-208 is een populaire auto
We kunnen er lang omheen draaien maar de e-208 is duidelijk een populaire auto. Om te beginnen heeft dat zeker te maken met het uiterlijk van de Franse auto. Hij is sportief vormgegeven en doet denken aan de ‘hot hatches’ die Peugeot in de jaren ‘80 van de vorige eeuw produceerde, zoals de iconische 205. Peugeot heeft goed gekeken naar de typische kenmerken van dit model (zoals de zwarte randen rond de wielkasten) en dit vertaald naar de vormgeving van de e-208. Hij oogt lekker dik en is tegelijkertijd heel herkenbaar als Peugeot, met de opvallende dagrijverlichting die doet denken aan de tanden van een leeuw (niet toevallig het beeldmerk van Peugeot).
Modern interieur
Van binnen doet echter niks meer denken aan de auto’s uit de jaren ‘80. Hier word je verwelkomd door een hypermodern interieur, waaronder een dashboard dat Peugeot de i-Cockpit noemt. Opvallendste feature van die cockpit is de digitale 3D-display met alle belangrijke rij-informatie. Naast de i-Cockpit vind je een tweede display voor onder andere navigatie en informatie over de status van het batterijpakket. Peugeot heeft er bij de e-208 overigens niet voor gekozen om alle fysieke knoppen te schrappen en de functies onder te brengen in het touchscreen. Je vindt dus nog steeds gewone knoppen voor verschillende functies. En dat is een hele opluchting voor veel automobilisten want zo hoef je niet allerlei menu’s door te zoeken.
8 jaar en 160.000 kilometer garantie op de batterijen
En dan de elektrische aandrijflijn van de Peugeot e-208. De e-208 kwam in 2019 op de markt en heeft een accupakket met een capaciteit van 50 kWh en een bereik van ongeveer 340 kilometer. Opladen kan bij elke laadpaal, van snellader tot publieke laadpaal in de wijk. Het is daarbij goed om te weten dat de batterijen van de e-208 vloeistofgekoeld zijn, zodat je vaker kan snelladen dan bij sommige andere merken. De batterijen van de e-208 laden bij een snellader op met maximaal 100 kW. In de praktijk duurt het dan 30 minuten om de lege accu voor 80 procent op te laden. Bij alle andere laadpalen kan je met maximaal 11 kW laden (mits het gaat om een 3-fasen lader), een snelheid die ook voor veel andere elektrische modellen geldt. In dat geval duurt het ongeveer 5 uur voordat de accu weer vol is. Je krijgt van Peugeot overigens de garantie dat de batterijen na 8 jaar of 160.000 kilometer nog steeds een minimale laadcapaciteit van 70 procent hebben.
Tweedehands Peugeot e-208 kopen
Een groot voordeel van de Peugeot e-208 is dat er de afgelopen jaren veel nieuwe exemplaren zijn verkocht, en dat er daarmee ook veel aanbod is op de tweedehands markt. Wie nu gaat zoeken op de verschillende occasionwebsites heeft de keuze uit maar liefst 700 tweedehands exemplaren van de Peugeot e-208. Keuze genoeg dus! En dat aanbod is heel interessant. De nieuwprijs van de e-208 ligt namelijk boven de 30.000 euro, terwijl je voor een tweedehands exemplaar minder dan 20.000 euro betaalt. Je koopt dan een e-208 van zo’n 3 jaar oud en tussen de 30.000 en 60.000 kilometer op de teller.
Conclusie
De Peugeot e-208 is een populaire elektrische auto. En dat is niet voor niets. Hij ziet er leuk uit met zijn retro uitstraling, rijdt sportief en heeft een modern interieur. De i-Cockpit biedt informatieve displays en daarnaast heeft Peugeot belangrijke fysieke knoppen behouden. Het elektrische bereik ligt tussen de 350 en 400 kilometer wat heel acceptabel is in deze klasse. Ook als occasion is de Peugeot e-208 gewild. Gelukkig is er volop keuze zodat je nooit lang hoeft te zoeken naar een tweedehands e-208 bij jou in de buurt. En belangrijk om te weten: Peugeot geeft de garantie dat de batterijen na 8 jaar nog een capaciteit hebben van minimaal 70 procent.
Aanraders