Het merk Polestar begon in 2017 als sportwagenafdeling van Volvo. Een beetje zoals AMG dit voor Mercedes is of de M-afdeling voor BMW. Het eerste model dat Polestar in Nederland op de markt bracht was de 1, een sportief model dat beschikte over een hybride-aandrijflijn met een gecombineerd vermogen van meer dan 600 pk. Tegenwoordig is Polestar een apart bedrijf dat zich volledig richt op de productie van volledig elektrische auto’s. De Polestar 2, die in 2020 werd geïntroduceerd, is hiervan het eerste resultaat.
Het merk Polestar begon in 2017 als sportwagenafdeling van Volvo. Een beetje zoals AMG dit voor Mercedes is of de M-afdeling voor BMW. Het eerste model dat Polestar in Nederland op de markt bracht was de 1, een sportief model dat beschikte over een hybride-aandrijflijn met een gecombineerd vermogen van meer dan 600 pk. Tegenwoordig is Polestar een apart bedrijf dat zich volledig richt op de productie van volledig elektrische auto’s. De Polestar 2, die in 2020 werd geïntroduceerd, is hiervan het eerste resultaat.
Hechte band met Volvo
Alhoewel Polestar een apart merk is doet de Polestar 2 qua uiterlijk nog steeds aan een Volvo denken. En dat is misschien maar goed ook, want Volvo is in ons land een populair merk. Ook Polestar is bezig aan een opmars. Je ziet namelijk steeds vaker een Polestar 2 in het verkeer rondrijden. Dat zijn over het algemeen leaseauto’s, want een nieuwe Polestar 2 kost als snel 50.000 euro. Voor particuliere kopers is een Polestar 2 meestal te duur.
Polestar is een luxemerk
Voor die prijs krijg je wel wat terug. De Polestar 2 richt zich, net als Volvo, namelijk op het luxesegment. Als we kijken naar nieuwe exemplaren van de Polestar 2 kan je deze kopen met een single motor (standaard en longe range) of dual motor (long range). De versies met twee elektromotoren hebben standaard vierwielaandrijving. Het ‘instapmodel’ van de Polestar 2, dus de standaardversie met single motor levert al een bereik van ruim 500 kilometer. Met de long range versie is het bereik ruim 600 kilometer. De versies met dual motor komen iets minder ver, maar je haalt er nog altijd bijna 600 kilometer mee.
Hogere prestaties
Alle versies van de Polestar bieden een vergelijkbaar weggedrag. Waarom zou je dan kiezen voor de versie met twee elektromotoren? Het verschil zit vooral in het optrekken. Dat gaat met de dual motor maar liefts 2,5 seconden sneller dan de versie met enkele elektromotor. Tot slot is de Polestar 2 met long range dual motor ook nog leverbaar met een Performance Pack. Je krijgt dan niet nog hogere prestaties, maar wel extra’s als gele veiligheidsgordels en gouden remklauwen.
Opladen met maximaal 150 kW
Dat Polestar zich met de 2 richt op de zakelijke rijder blijkt ook wel uit het laadgemak. De Polestar 2 kan bij een snellader opladen met maximaal 150 kW, een snelheid die de meeste elektrische auto’s niet halen. Alleen andere auto’s in het luxe segment zoals de Mercedes-Benz EQS en Tesla Model S laden sneller. De nieuwe Polestar 3 kan zelfs met 250 kW laden, dus wellicht is dit een voorbode voor nieuwe updates die de 2 eventueel ook krijgt.
Voor- en nadelen van de Polestar 2
Binnenin de Polestar 2 word je verwend met comfortabele stoelen met goede verstelmogelijkheden, luxe materialen en een uitgebreid infotainmentsysteem. Als nadeel melden gebruikers de beperkte binnenruimte. Vooral achterin is er relatief weinig ruimte voor passagiers. Ook zijn er volgens gebruikers van de Polestar 2 weinig opbergmogelijkheden voor kleine spullen. Daarnaast is de kofferruimte met 405 liter niet heel groot vergeleken met de concurrentie.
Tweedehands Polestar 2 kopen
Omdat de Polestar 2 al sinds 2020 op de markt is verschijnen inmiddels de eerste exemplaren op de tweedehandsmarkt. Op dit moment (begin 2024) staan er in Nederland meer dan 100 gebruikte Polestars 2 te koop. Als occasion is de Polestar 2 zeker het overwegen waard. Je krijgt Volvo-kwaliteit in een sportief Polestar-jasje voor een aantrekkelijke prijs. Bovendien kan je voor onderhoud en reparatie van je Polestar gewoon terecht bij de Volvo-dealer.
De goedkoopste tweedehands Polestars 2 staan nu te koop voor prijzen vanaf zo’n 36.000 euro. Je vindt voor dit bedrag zelfs al versies met de long range dual motor. Deze auto’s hebben dan wel relatief veel kilometers gereden (meer dan 100.000) maar omdat het vaak ex-leaseauto’s zijn, hoeft dit geen probleem te zijn. Versies met lagere kilometerstanden zijn uiteraard hoger geprijsd.
Conclusie
De Polestar 2 is een sportieve elektrische cross-over voor berijders die op zoek zijn naar aantrekkelijke prestaties. Je hebt de keuze uit versies met één of twee elektromotoren. Alle versies hebben een bereik van 500 tot zo’n 600 kilometer, meer dan voldoende voor de meeste automobilisten. Snelladen doe je met 150 kW. Het duurt dan ongeveer een half uur om de accu van 10 tot 80 procent op te laden. Een tweedehands Polestar 2 kan je nu al kopen vanaf ongeveer 36.000 euro voor een exemplaar met meer dan 100.000 kilometer.
Aanraders