Als je denkt aan een elektrische auto, dan denk je misschien niet zo snel aan de Renault Zoe. Toch presenteerde Renault dit model al in 2013, waarmee de Zoe dus al 10 jaar op de markt is. Hiermee is het een van de eerste elektrische auto’s die je in Nederland kon kopen en ook een model dat op de tweedehands markt goed te krijgen is. Sterker nog, de Zoe is een van de bestverkochte tweedehandse elektrische auto’s in Europa. Wil je een Renault Zoe kopen? Lees hier dan meer over deze eigenzinnige Franse auto. 

Derde generatie heeft een grotere accu 

Zoals gezegd is de Renault Zoe al 10 jaar oud. Toch is Renault erin geslaagd de auto met verschillende updates bij de tijd te houden. Oudere versies van de Zoe (voor 2019) hebben een batterijcapaciteit van 41 kWh. In 2019 werd de derde generatie van de Zoe geïntroduceerd en sindsdien heeft de auto een accu van 52 kWh. Volgens Renault kan je daarmee op één lading 390 kilometer rijden en dat is voor de meeste mensen meer dan voldoende. 

 

Sneller laden dan andere elektrische auto’s 

En ook het laden is verbeterd. De huidige generatie Zoe heeft een zogeheten CCS-laadpoort waarmee je de auto bij een snellader nu met 50 kilowatt kan opladen. In de praktijk duurt het dan ongeveer 30 minuten om 150 kilometer aan extra range bij te laden. Veel interessanter is echter dat je de Zoe bij een gewonde lader (dus geen snellader) kan opladen met maar liefst 22 kilowatt. En dat is voor de eigenaren van een Zoe goed nieuws, want in de praktijk zal je meestal bij een laadpaal in de straat of eigen wijk de auto opladen. 22 kW is heel snel. Veel duurdere auto’s, waaronder de Polestar 3 en zelfs de Tesla Model 3 bieden deze mogelijkheid namelijk niet, zij komen niet verder dan 11 Kw bij een publieke laadpaal. 

 

Rijbereik van 390 kilometer 

Is er nog meer goed nieuws over de Renault Zoe te melden? Zeker wel. De Zoe is simpelweg een zeer praktische auto voor het dagelijkse gebruik in de stad en daarbuiten. Met zijn huidige rijbereik van 390 kilometer biedt hij zelfs de mogelijkheid om ermee op vakantie te gaan zonder dat je last hoeft te hebben van laadstress. De Zoe biedt ruimte aan 5 personen en de bagageruimte is met 338 liter groot genoeg voor een aantal tassen of koffers.  

 

Zoemgeluid bij lage snelheden 

Verder heeft de Zoe een prettig rijgedrag. Omdat de batterijen zo laag in de auto liggen stuurt hij lekker strak, vooral ook omdat de Zoe een relatief lichte auto is vergeleken met andere elektrische auto’s. Ook het interieur is helemaal bij de tijd. Zo is er een groot touchscreen voor het bedienen van de verschillende functies van de auto en ook is het met de kwaliteit van de gebruikte materialen dik in orde. Wat mede-weggebruikers ook zal opvallen aan de Zoe is dat de auto bij lage snelheden een opvallend zoemgeluid produceert. Dit hoor je wel vaker bij elektrische auto’s, maar Renault heeft dit geluid versterkt om anderen in het verkeer, zoals voetgangers, te waarschuwen. Bij snelheden boven de 30 km/uur verdwijnt het geluid weer. 

 

Tweedehands Renault Zoe kopen 

Een van de grootste nadelen van een elektrische auto is de hoge prijs. Ook de Renault Zoe is met een nieuwprijs van zo’n 35.000 euro niet goedkoop, alhoewel dit voor een elektrische auto nog als betaalbaar kan worden gezien. Wil je graag een Renault Zoe kopen maar niet de hoofdprijs betalen? Dan is een tweedehands Zoe een goede optie. Zeker de exemplaren vanaf 2019 (dus met het grotere accupakket) zijn een interessante optie. Maar ook oudere Zoe’s zijn zeker het overwegen waard als actieradius minder belangrijk is. De goedkoopste tweedehands Renault Zoe’s kosten op dit moment (eind 2023) minder dan 10.000 euro. Je koopt dan een Zoe van de eerste generatie met het accupakket van 41 kilowattuur. Dit levert in de praktijk een bereik op van ongeveer 250 kilometer, dus genoeg voor de dagelijkse boodschappen of een familiebezoek.   

 

Accu huren? 

Er kan echter wel een addertje onder het gras zitten want sommige oudere modellen van de Zoe worden geleverd met een huuraccu. De verkoopprijs is dan ook lager. Uiteraard zit er wel een accu in de auto, maar deze huur je dus van Renault. Het is verstandig om eerst aan de verkoper te vragen wat de kosten zijn van deze huuraccu, en wat de voor- en nadelen zijn van dit systeem. 

 

Conclusie 

De Renault Zoe is al 10 jaar op de markt en nog helemaal bij de tijd. Nieuwe versies (na 2019) hebben het grotere accupakket van 52 kWh en een bereik van 390 kilometer. Maar ook de oudere Zoe’s met het pakket van 41 kWh en een bereik van 250 kilometer is voor veel mensen voldoende voor de dagelijkse praktijk. Tweedehands Zoe’s zijn al te koop voor minder dan 10.000 euro. Check dan wel of je de accu koopt op huurt.