Het merk Smart kennen we al sinds de jaren ‘90 van de vorige eeuw toen Mercedes-Benz samen met de Zwitserse horlogemaker Swatch een kleine stadsauto op de markt brachten, de Smart ForTwo. Later kwamen er ook andere versies, waaronder een cabrio en de grotere Smart ForFour. Tegenwoordig is het merk smart (zonder hoofdletter) een co-productie van Mercedes-Benz en de Chinese autofabrikant Geely, waaronder ook Volvo valt. Het eerste resultaat van die samenwerking is de #1 die door Mercedes-Benz is ontworpen. Onderhuids is de  #1 volledig Chinees en hij wordt ook in China gebouwd. Wil je een smart #1 kopen? Lees dan hier meer over deze leuke elektrische auto. 

Ontwerp van Mercedes-Benz 

De #1 is de eerste auto van het nieuwe smart die je in Nederland kan kopen. Het model is sinds 2023 op de markt. Een relatief korte periode zodat je ze in het Nederlandse straatbeeld nog niet vaak tegenkomt. En eigenlijk is dat jammer, want de auto is hartstikke leuk om te zien en zit boordevol moderne techniek. Zoals gezegd zijn de ontwerpers van Mercedes-Benz verantwoordelijk voor het design van de #1. Er zijn dan ook wel een paar designkenmerken, zoals de achterlichten, die bijvoorbeeld doen denken aan de elektrische Mercedes EQA. Bovendien is smart met de #1 afgestapt van het maken van kleine auto’s, want de #1 is ruim 4 meter lang.  

Veel ruimte en technische snufjes 

Bovendien is de #1 ook nog eens heel ruim. Er is ruimte voor maar liefst 5 personen en de bagageruimte heeft een inhoud van 323 liter. Dat is niet overdreven groot, maar groot genoeg voor een paar weekendtassen. Daarnaast biedt de #1 een ‘premium’ ervaring. Dat zie terug je in het kwalitatief hoogwaardige interieur en bijvoorbeeld ook in de manier waarop je de #1 kan kopen. Dat gebeurt niet in de showroom maar volledig online. Een andere leuke feature is dat je de auto kan delen met anderen via een digitale sleutel op je smartphone. Tot slot zit de #1 bomvol technische snufjes op het gebied van connectiviteit en is hij uitgerust met de nieuwste veiligheidssystemen om aanrijdingen te voorkomen.  

440 kilometer rijbereik 

Een ander groot voordeel van de smart #1 is zijn rijbereik. De auto is voorzien van een batterij met een capaciteit van 64 kWh, en dat is vergeleken met andere elektrische auto’s aan de forse kant. Zo heeft de Renault Megane E-Tech Electric een batterij van maximaal 60 kWh en de Peugeot e-2008 van 45 kWh. Het resultaat is dan ook een elektrische auto met een heel behoorlijk rijbereik. De smart #1 heeft namelijk een maximaal rijbereik (volgens de fabrikant) van 440 kilometer. Bovendien is de #1 ook nog eens in staat om heel snel op te laden met 150 kWh. Ter vergelijking: de Skoda Enyaq doet dat met maximaal 120 kW. Volgens smart duurt het opladen van 10 naar 80 procent batterijcapaciteit dan ook minder dan 30 minuten. Tot slot kan de #1 met 22 kW laden bij normale laadpalen, dus geen snelladers. Ook dat is uitzonderlijk snel want de meeste elektrische auto’s doen dit standaard met 11 kW.  

Tweedehands smart #1 kopen 

De smart #1 is nog maar een jaar op de markt en dat betekent dat er nog niet veel auto’s op de tweedehands markt te vinden zijn. Daarnaast is het merk relatief onbekend en moet het concurreren met andere elektrische auto’s zoals de Volkswagen ID.3 (die ongeveer dezelfde afmetingen heeft). Toch is de #1 wel degelijk als occasion te vinden. Het gaat dan in Nederland om enkele tientallen auto’s van ongeveer een jaar oud en lage kilometerstanden. De vraagprijzen beginnen ronde de 38.000  euro. Nog steeds een flink bedrag, maar toch vele duizenden euro’s minder dan wanneer je een nieuwe #1 zou kopen.  

Conclusie 

De smart #1 is een degelijke elektrische auto, ontworpen door Mercedes-Benz en gebouwd door de Chinese autofabrikant Geely. De auto biedt een premium rijervaring met zijn luxe interieur, goede bouwkwaliteit en grote accupakket. Met de #1 kun je maximaal 440 kilometer rijden zonder te laden en bovendien biedt de #1 snelladen met 150 kW of 22 kW bij een normale laadpaal (die hiervoor wel geschikt moet zijn). Opladen bij een snellader duurt volgens de fabrikant ongeveer 30 minuten. Een tweedehands #1 kopen is zeker aan te raden. De eerste auto’s zijn nu als occasion te koop voor prijzen die beduidend lager zijn dan de nieuwprijs van een #1.