Welkom bij het nieuwe Hyundai. Met deze zin verwelkomt Hyundai mij tijdens de presentatie van de fonkelnieuwe Kona. Een nieuwe auto presenteren doet het merk wel vaker, maar met zoveel ambitie en belofte moet de nieuwe SUV wel echt iets bijzonders zijn. En verrek, op basis van zijn uiterlijk zou deze rebels vormgegeven machine inderdaad het nieuwe Hyundai kunnen vertegenwoordigen. Of dat ook in de praktijk zo is, kan maar op één manier blijken: ik ga ermee rijden!
Het nieuwe Hyundai wordt niet alleen vertegenwoordigd door de extravagante Kona, maar ook door het sportmodel i30 N (zie hier een rij-impressie). Hyundai zet, naast het vertrouwde ratio, meer in op emotie. Zowel qua rijbeleving als qua design vindt het merk zichzelf opnieuw uit. Dat neemt niet weg dat de Kona het moet opnemen tegen gevestigde concurrenten als de Renault Captur en Peugeot 2008 SUV, maar ook tegen de nieuwe Kia Stonic, Seat Arona en Volkswagen T-Roc.
Bekijken
Het druk bevochten segment waarin de Hyundai Kona opereert is er één van de grote contrasten. Wild getekende auto’s en conventionele styling wisselen elkaar af, waarbij de Kona duidelijk in de eerste categorie valt. De dubbele koplampen en dikke, ongespoten kunststofranden zullen misschien niet ieders smaak zijn, je kunt hierdoor niet om deze Hyundai heen. Hij oogt stoer, breed en toch frivool. Zeker in de kleur van mijn testauto, Acid Yellow, is het een frisse verschijning. Een Hyundai een grijze muis? Die tijd is echt voorbij.
De binnenkant is van hetzelfde laken een pak. Hoewel je de styling van het interieur best conventioneel mag noemen, is de afwerking dat niet. De voorkant van het dashboard is uitgevoerd in keurig ‘soft touch’-materiaal, interessanter zijn de optionele kleurenpakketten. Standaard zijn alle sierranden en stiksels stemmig matgrijs, het wordt pas echt leuk met rood, oranje of lime. Van de tekst in de vloermatten tot aan de veiligheidsgordels wordt het thema doorgetrokken, dat hebben de vormgevers écht leuk en goed gedaan.
Zitten
De gereden Premium-uitvoering heeft standaard goed ondersteunende en elektrisch verstelbare stoelen. Je zit in alle gevallen iets (te) hoog, maar kunt de zitpositie wel zeer nauwkeurig instellen. Mede dankzij het uitgebreid verstelbare stuurwiel vindt bijna iedereen een fijne plek achter het stuur. Dat is nog niet alles, want de met (kunst)leder overtrokken voorstoelen zijn behalve te verwarmen ook te ventileren. Een unicum in dit segment.
Achterpassagiers hebben de beschikking over een gemiddelde hoeveelheid ruimte, wat in dit segment betekent dat je er prima zit. Wil je graag het – optionele – panoramadak, ga dan wel even proefzitten. De ervaring leert namelijk dat dit wat hoofdruimte wegsnoept. De bagageruimte is met 361 liter niet uitgesproken groot, wel is deze dankzij het gebrek aan een tildrempel eenvoudig te beladen. Klap je de achterbank om, dan past er tot 1.143 liter bagage op de nagenoeg vlakke laadvloer.
Bedienen
Als Hyundai iets goed in de vingers heeft, dan is het wel de ergonomie. Laatst schreef ik het al over de i30: de Koreanen overklassen op dit gebied tegenwoordig vaak de Duitse standaard. Omdat de bediening van de Kona vrijwel hetzelfde is als die van de i30, geldt hier precies hetzelfde. Grote klasse, dus. Het enige dat opvalt: temperatuurregeling met gescheiden zones is niet leverbaar.
Naast het overzichtelijke instrumentenpaneel met uitgebreide boordcomputer heeft de Kona Premium een head-up display (HUD). Hiermee is het – buiten de luxe Hyundai Genesis – de eerste Hyundai met dit systeem. Het is gelijk een van de meest uitgebreide HUD’s op de markt, want naast snelheids- en navigatie-informatie laat het ook zien of er verkeer in de dode hoek schuilgaat. Dit is dus zeker de moeite waard.
Rijden
Hyundai kiest niet alleen voor een uitgesproken look maar ook voor een uitgesproken rijgedrag. Uitgesproken strak, in dit geval. De Kona is een SUV die de eerste letter van deze afkorting – Sport – zeker eer aan doet. Het begint al met de besturing, die vlot op stuurbewegingen reageert en een goed gevoel geeft van de situatie onder de voorwielen. Sportief dus, maar bij manoeuvreren stuurt de auto ook aangenaam licht.
De Kona is een SUV die de eerste letter van deze afkorting – Sport – zeker eer aan doet.
Het onderstel is geënt op sportiviteit. Overhellen doet de Kona amper, je kunt er snóeihard mee door bochten en op dat gebied levert de Kona meer dan gemiddeld rijplezier. Daar lever je wel wat comfort voor in. Vooral op korte oneffenheden voel je de stugheid van de veren, op verkeersdrempels merk je dat ook de demping behoorlijk straf is. Het zorgt ervoor dat de auto nooit nadeint en de Kona niet snel uit balans raakt, maar zelfs op de snelweg voel je veel van het wegdek. Misschien komt het deels door de grote 18 inch wielen met platte banden, maar op de Premium-uitvoering kun je niet voor kleinere kiezen.
De 1,0 liter driecilinder turbomotor met handgeschakelde versnellingsbak zal naar verwachting goed zijn voor zo’n 90 procent van de verkopen. Met 120 pk is dit een ronduit goede ‘instapmotor’ die op elk vlak voldoet. Goed, de turbo laat even op zich wachten als je gas geeft, maar als hij er dan is trekt de motor gretig door. Het driecilindergeluid is tijdens accelereren goed hoorbaar, maar verdwijnt op snelheid naar de achtergrond. Ook andere rijgeluiden zijn goed onder controle, de Kona is over het algemeen lekker stil. Na de test lees ik een verbruik af van 1 op 15, dat lijkt mij ook in de dagelijkse praktijk realistisch.
Naast een goede basis zijn alle moderne rij-assistentiesystemen mogelijk. Standaard op elke Kona is een goed werkende rijstrookassistent, de Premium kan ook zelfstandig noodstops uitvoeren en meekijken in je dode hoek. Het systeem doet z’n werk goed en maakt rijden op de snelweg net een stukje relaxter.
Betalen
Met een vanafprijs van 21.995 euro is de Kona schappelijk geprijsd. Het instapmodel, de Drive, is ook nog best goed uitgerust. We noteren cruise control, airconditioning, rijstrookassistentie en USB/aux-aansluiting. Het Comfort-model heeft daarbovenop vooral uiterlijke zaken als lichtmetalen wielen, dakrails en een stuurwiel in lederlook. Op de Kona Fashion krijg je navigatie, mistlampen vóór, een achteruitrijcamera en nog veel meer, topmodel Premium heeft de eerder genoemde stoelverwarming en -ventilatie, het head-up display, led-koplampen enzovoort.
Voor automaatrijders is er een aandachtspunt: voorlopig wordt zo’n fijne transmissie enkel geleverd met 177 pk en vierwielaandrijving in de twee hoogste uitrustingsniveaus. Daarvan bedraagt de vanafprijs 34.995 euro. Niet duur voor het gebodene, wel een serieus bedrag.
Samenvatting en conclusie
Met de Kona zet Hyundai echt een onderscheidende auto neer. Het merk heeft duidelijk gekozen voor sportieve rij-eigenschappen en een volwassen basismotor. Dat uitgesprokene zorgt ervoor dat de Kona ook bij je moet passen, dus ik kan een proefrit van harte aanbevelen.
Het is eigenlijk al gezegd, de Kona vertegenwoordigt het nieuwe Hyundai met verve. Zijn uitgesproken karakter, goede looks en fraaie interieurdetails laten zien dat Zuid-Koreanen weten wat wij willen. Ondanks de frivoliteit valt er aan de ergonomie niet te tornen. De Kona klopt dus, van alle kanten.
Aanraders