Alweer 6 jaar geleden was in het Louwman Museum een tentoonstelling te zien over de Mercedes-Benz-sportwagens uit de jaren '30 van de vorige eeuw. Nu komt het museum met het vervolg, een expositie over de 'Silver Arrows' uit de jaren '50.

Hoewel de naam 'Silberpfeil' ('Silver Arrow' ofwel zilveren pijl) dateert uit de jaren '30 van de 20e eeuw, werd deze in de jaren '50 gemeengoed voor Formule 1- en andere raceauto's van het merk Mercedes-Benz. Het zijn deze vijftiger jaren waarover het Louwman Museum deze zomer een nieuwe expositie inricht.

Het museum biedt een overzicht en toont, in samenwerking met het Mercedes-Benz Classic Center in Stuttgart, een aantal bijzondere exemplaren. De W 196 R met startnummer 8, waarin Juan Manuel Fangio de Grand Prix op Zandvoort in 1955 won - met slechts 0,3 seconde voorsprong op Stirling Moss - is er te zien. Ook de Silver Arrow die hetzelfde jaar door Fangio in de Mille Miglia werd gereden (en als tweede finishte) staat op de tentoonstelling. Filmbeelden van de wedstrijden brengen de geschiedenis tot leven. Andere te showen racers waren succesvol in de Targa Florio en de 24 Uur van Le Mans.

De straatauto Mercedes-Benz 300 SL is bekend van z'n vleugeldeuren; niet voor niets wordt 'ie 'Gullwing Coupé' genoemd. Minder bekend is dat 'ie afstamt van z'n gelijknamige racewagen uit 1952. De twee staan broederlijk op de expositie. Verder is de 300 SLR 'Uhlenhaut Coupé' te zien, door sommigen beschouwd als de allereerste supersportwagen uit de jaren '50. De tweepersoonsauto uit 1955 is gebaseerd op de W 196 R-Formule 1-raceauto, aangepast door Mercedes-ontwerper Rudolf Uhlenhaut. De 'dienstauto' haalde een topsnelheid van bijna 300 km/u.

Het 'Blauwe Wonder' van de tentoonstelling is eveneens spectaculair: de transportwagen voor het vervoer van raceauto's kon wel 170 km/u rijden - de snelste transporter ooit. Tijdens de Silver Arrows-tentoonstelling is ook de vaste collectie van het museum toegankelijk.