Focus op efficiency
De ID.7 is gebaseerd op het bekende MEB-platform, maar de limousine is uitgerust met een compleet nieuwe 210 kW/286 pk sterke elektromotor, die wordt gekoeld door een systeem waarin water- en oliekoeling samen komen. De ID.7 Pro heeft een 77 kWh accupakket, goed voor een actieradius van zo’n 615 kilometer*. Het is met een capaciteit van 170 kW te laden. De ID.7 Pro S heeft een 86 kWh groot accupakket (200 kW snellaadmogelijkheid) en is daarmee goed voor een range van circa 700 kilometer*. Het intelligente warmtemanagement bereidt het accupakket optimaal voor op een laadsessie. Als de routegeleiding actief is, start het preconditioneren van het accupakket automatisch op weg naar het laadpunt.
De ID.7 is het nieuwe vlaggenschip binnen de ID.-serie. Hij is maar liefst 4,96 meter lang, 1,86 meter breed en 1,54 meter hoog. Dankzij de wielbasis van bijna 3 meter biedt het interieur ruimte in overvloed, waarmee de ID.7 zich kan meten met de auto’s uit het E-segment. Het gestroomlijnde design met een aflopende, coupé-achtige daklijn is niet alleen elegant, maar speelt ook een belangrijke rol bij de efficiency. De lage luchtweerstand van 0,23 (voorlopige waarde) draagt bij aan het optimaliseren van de actieradius. Het grotendeels gesloten front en de LED-strips tussen de koplampunits en achterlichten zijn echte ID.-familietrekjes.
Bedieningsgemak 2.0: augmented reality head-up display
De ID.7 is de eerste Volkswagen die naast een compact digitaal instrumentencluster (ID. Display) achter het stuur standaard een augmented reality head-up display heeft. Dit ID. Display geeft bijvoorbeeld de snelheid en waarschuwingssignalen weer. Via het nieuwe head-up display smelten de buitenwereld en virtuele informatie samen. Het systeem kan bijvoorbeeld wegmarkeringen en snelheids- en richtingaanduidingen direct in het blikveld van de bestuurder ‘op de weg’ projecteren. Via het multifunctionele stuur kan de bestuurder de informatievoorziening via het display naar eigen wens aanpassen.
De volgende stap in infotainment
Het centrale, vrijstaand geplaatste 15-inch aanraakscherm staat voor maximaal en snel bedieningsgemak. De bediening van onder meer het navigatie- en audiosysteem wijst zichzelf. Bovendien kan de bestuurder toepassingen en apps naar eigen wens rangschikken. Onder het scherm bevinden zich verlichte touchsliders waarmee onder meer het geluidsvolume en de interieurtemperatuur zijn aan te passen. Via de slimme IDA stemassistent zijn veel functies ook met natuurlijk spraakgebruik te bedienen. Optioneel is een high-end Harman Kardon audiosysteem leverbaar.
Nieuwe generatie stoelen: massage en slimme koeling, verwarming en ventilatie
In het kwalitatief hoogwaardige interieur van de ID.7 hebben inzittenden voor- en achterin volop ruimte. Een geheel nieuwe generatie ergo-stoelen draagt bij aan maximaal comfort. Afhankelijk van de gekozen versie hebben ze uitgebreide elektrische verstelmogelijkheden en geavanceerde massage- en klimaatfuncties. Zo is seat climate control leverbaar. Op basis van informatie van sensoren in de stoel wordt de verwarming, koeling en ventilatie automatisch geactiveerd. De optionele massagefunctie werkt met tien luchtkussens die niet alleen de rug, maar ook het bekken ontspannen én activeren.
Optimaal interieurklimaat
In de ID.7 debuteert een nieuw airconditioningsysteem. Slimme ventilatieopeningen spelen daarbij een hoofdrol. Elektronisch aangestuurde motoren kunnen de uitstroomopeningen automatisch openen en sluiten. Zo wordt de verwarmde of gekoelde lucht perfect verdeeld. Het koel- of verwarmingsproces start al zodra de bestuurder de auto nadert. Uiteraard is de luchtstroom ook naar eigen wens in te stellen. Dit kan via het infotainmentscherm of met stembediening. Als de bestuurder bijvoorbeeld ‘Hallo Volkswagen, ik heb koude handen’ zegt, dan wordt de stuurverwarming geactiveerd en sturen de ventilatieopeningen warme lucht naar de handen.
Slim panoramadak
Optioneel is de ID.7 voorzien van een panoramadak met smart glass. Door via touch control in de dakconsole of met de stem de opdracht te geven, switcht het dak direct van transparant naar verduisterd of omgekeerd. Bij zonnig weer voorkomt het verduisterde dak directe lichtinstraling en reflecteert het infraroodstraling. Zo beperkt het de opwarming van het interieur.
Standaard assistentie van hoog niveau
In Nederland is onder meer Park Assist Pro met memoryfunctie standaard op de ID.7. Met de geheugenfunctie registreert de auto de laatste vijftig gereden meters, inclusief de parkeersituatie. De parkeermanoeuvre zelf is op te slaan zodra de auto tot stilstand is gekomen. Bij een volgende gelegenheid kan de ID.7 de parkeeractie op deze plek automatisch uitvoeren. Ook kan de ID.7 zelfstandig een in het geheugen opgeslagen parkeerplek verlaten.
Dankzij de nieuwste versie van Travel Assist met zwermdata profiteert de bestuurder van een ID.7 van het gemak en het comfort van autonome rijfuncties. Ook dit is in Nederland standaard aanwezig op de ID.7. Met dit systeem blijft de auto automatisch binnen de wegmarkeringen. Travel Assist herkent deze nu ook aan de hand van bijvoorbeeld stoepranden. Via zwermdata ontvangt de ID.7 informatie van andere auto’s op de route. Deze informatie wordt in de routegeleiding geïntegreerd. Zo kan de ID.7 automatisch de snelheid aanpassen bij bijvoorbeeld bochten, rotondes en aangepaste snelheidslimieten.
Zwermdata komt ook van pas bij Assisted Lane Changing. Op basis van informatie van andere auto’s over de verkeersintensiteit geeft de ID.7 bij snelheden vanaf 90 km/u aan wanneer een wisseling van rijbaan veilig kan plaatsvinden. Als de bestuurder vervolgens de richtingaanwijzer activeert, voert de ID.7 de rijbaanwissel automatisch uit. Hij dient daarbij wel het stuur in handen te houden en blijft eindverantwoordelijk.
Volkswagen gaat de ID.7 produceren in het Duitse Emden. De Nederlandse introductie staat gepland voor aankomende herfst. Prijzen en exacte specificaties worden in aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt.