Op 1 januari 2013 veranderen de BPM- en bijtellingsregels opnieuw. De BPM wordt volledig CO2-afhankelijk en de grenzen voor 14 procent bijtelling en 20 procent bijtelling worden aangescherpt.

Op 1 januari 2013 gaan alle autoprijslijsten weer op de schop. Niet alleen omdat het aantal modellen met 14- of 20 procent bijtelling verandert (lees: minder wordt) maar vooral ook omdat de manier waarop de aanschafbelasting BPM wordt berekend wijzigt. We hebben alles voor je op een rij gezet.

BPM volledig CO2-afhankelijk

Op dit moment wordt de BPM (de aanschafbelasting op een nieuwe auto) vastgesteld op basis van een vast percentage van de nettoprijs van een auto, met daar bovenop een CO2-toeslag voor elke gram CO2 - vanaf een bepaalde ondergrens. Vanaf 1 januari wordt de BPM alleen nog maar berekend op basis van de CO2-uitstoot. Dit betekent in de praktijk – grofweg - dat relatief schone auto’s goedkoper worden en relatief goedkope, vervuilende auto’s duurder. Let wel, lang niet alle BPM-wijzigingen worden één op één doorberekend door de importeurs. 

De berekening van BPM gaat via vier CO2-schijven, die voor diesel en benzine-modellen verschillen. Aardgas- en LPG-modellen worden door de overheid als benzineauto aangeslagen. Bovenop het bedrag per gram CO2 geldt voor dieselauto’s nog een toeslag. Voor dieselauto’s die voldoen aan de Euro6-uitlaatgasnorm is er een korting op de BPM van 500 euro. Dat lijkt genereus, maar in 2012 was dat nog 1.000 euro. Er geldt nog steeds een BPM-vrijstelling voor auto's met een lage CO2-uitstoot maar voor dieselmodellen moet je vanaf 70 g/km wel al de vaste toeslag betalen.

BPM-berekening per 1 januari 2013
Schijven   Benzine Diesel BPM-bedrag per gram CO2
Vrijstelling   0-95 g/km 0-70 g/km 0 euro
70-88 g/km 54 euro
1e schijf 96-140 g/km 89-131 g/km 122 euro (diesel: +54 euro)
2e schijf 141-208 g/km   132-192 g/km   145 euro (diesel: +54 euro)  
3e schijf 209-229 g/km 193-215 g/km 270 euro (diesel: +54 euro)
4e schijf > 229 g/km > 215 g/km 539 euro (diesel: +54 euro)

Voor een Volkswagen Golf 2.0 TDI Comfortline met een CO2-uitstoot van 106 g/km betaal je vanaf 1 januari 3.260 euro BPM. Dat is nu nog 5.255 euro. Een ander voorbeeld: de Peugeot 208 1.2 VTi 82 pk is nu nog vrijgesteld van BPM, in 2013 ga je voor die auto 612 euro BPM betalen. 

Volkswagen Golf

Grenzen lage bijtelling aangescherpt

Per 1 januari worden wederom de CO2-grenzen die recht geven op 14- of 20 procent bijtelling aangescherpt. De vrijstelling voor auto's die minder dan 50 g/km CO2 uitstoten blijft. Om in aanmerking te komen voor 14 procent bijtelling mag een benzineauto nog maar 95 g/km CO2 uitstoten, dat was 102 g/km. Voor diesel gaat de grens omlaag van 91 naar 88 g/km. Bekijk ook ons overzicht van auto’s die in 2013 0 procent bijtelling en 14 procent bijtelling hebben. Ook 20 procent bijtelling wordt moeilijker per 1 januari 2013, de grenzen voor benzine en diesel gaan van 132 en 114 g/km naar 124 en 112 g/km. 

Bijtelling vanaf 1 januari 2013
Bijtelling   Benzine Diesel
0% < 51 g/km < 51 g/km
14%  51-95 g/km 51-88 g/km
20% 96-124 g/km   89-112 g/km  
25% > 124 g/km > 112 g/km

Wegenbelasting

In 2013 verandert er niets in de motorrijtuigenbelasting (MRB). 2013 is wel het laatste jaar waarin je met je zuinige diesel- of benzineauto kunt profiteren van vrijstelling van wegenbelasting. Vanaf 1 januari 2014 zijn alleen nog auto’s met een CO2-uitstoot van minder dan 50 g/km vrijgesteld van wegenbelasting. Houd daar dus rekening mee als je in 2013 een auto koopt die is vrijgesteld van wegenbelasting, de kans is groot dat je in 2014 weer MRB gaat betalen. De genoemde CO2-uitstoot van minder dan 50 g/km is alleen haalbaar voor plug-in hybrides als de Opel Ampera en Toyota Prius Plug-in en natuurlijk volledig elektrisch aangedreven auto’s.